Elke keer als je een bedrijf hoort zeggen “jouw privacy erg serieus te nemen” wordt het effect van die woorden minder. Zeker nu Facebook nieuwsgieriger en Google steeds geniepiger begint te worden, lijkt het erop alsof geen enkele grote organisatie werkelijk iets geeft om persoonlijke privacy.

Vorige week kwamen een aantal firma’s negatief in het nieuws omdat ze klantprivacy behandelen als een confettipistool tijdens een carnavalsfeest. Bij LinkedIn, de datingsite van eHarmony en muziekdienst Last.fm werden wachtwoorden gestolen.

De meest voor de hand liggende oplossing is het direct aanpassen van je wachtwoord voor deze sites. Maar wees voorzichtig, vrijwel na het publiek bekend worden van de LinkedIn-hack, begonnen phisingscammers van het lek gebruik te maken door mensen mails te sturen met daarin het verzoek hun wachtwoord aan te passen. Deze slachtoffers, die misschien helemaal niet tot de gehackte groep behoorden, werden doorverwezen naar frauduleuze websites waar hun wachtwoord onderschept werd (en hun digitale identiteit gestolen).

Zoals vrijwel altijd het geval blijkt, is de consument het slachtoffer en betaalt hij/zij de prijs voor een gestolen identiteit. Zij moeten door het pijnlijke proces van het overtuigen van hun banken, verzekeraars, werkgever, vrienden en anderen dat niet zij de dader zijn, maar het slachtoffers. Bedrijven krijgen een beetje slechte PR, misschien een boete, een extra privacyaudit en gaan weer verder.

Als bedrijven privacy echt serieus moeten gaan nemen, zouden de straffen voor zulke lekken veel hoger moeten liggen. Tot die tijd blijft privacy een grap waar niemand om kan lachen.

Alles bij de bron: compworld