Een ethisch hacker waarschuwde het openbaar vervoersbedrijf Arriva vorige week voor een datalek in het contactformulier op de Arriva-website. De hacker kon daardoor alles zien wat 195.000 mensen op het formulier hadden ingevuld. Arriva vroeg in het formulier niet alleen naar de voornaam, achternaam en het e-mailadres. Maar ook om bijvoorbeeld het telefoonnummer en de geboortedatum.

Beleidsadviseur Rejo Zenger van privacyorganisatie Bits of Freedom; "Ik snap niet dat bedrijven zoveel gegevens vragen. Dat betekent dat je ook meer gegevens moet beschermen."

"Een bedrijf heeft jouw geboortedatum, geslacht, foto, socialemedia-accounts of wat voor andere persoonsgegevens in principe niet nodig voor het doel van een contactformulier", zegt Schenkel van de AP. Het bedrijf mag die gegevens dan ook niet opvragen. Behalve als het een goede of logische reden heeft om die gegevens aan je te vragen.

Als je verplicht wordt om op een website meer gegevens in te vullen dan in jouw ogen nodig is, dan kun je daar volgens Zenger op twee manieren mee omgaan. "Je kunt kijken of je het bedrijf kunt bellen. In dat geval bepaal je zelf welke gegevens je verstrekt."

Anders kun je bewust foutieve informatie invullen. Zenger: "Als ik een handleiding van een product opvraag bij een bedrijf, hebben ze in mijn ogen mijn telefoonnummer of geboortedatum niet nodig. Als die wel worden gevraagd, vul ik daar iets willekeurigs in."

Alles bij de bron; NU