Privacy op het internet is een hot item. Naast Internet Explorer 9 krijgt ook Firefox 4 een ‘do not track’ knop. Google twijfelt nog.

Veel websites en advertentienetwerken houden het gedrag van internetgebruikers bij omdat dit waardevolle informatie oplevert voor retargetting doeleinden of bij het creëren van een profiel. ‘Do not track’ biedt de internetgebruiker de mogelijkheid om te voorkomen dat zonder toestemming informatie naar derden wordt doorgestuurd. Vanwege de tweestrijd user-experience en privacy zal de ‘do not track’ functie niet standaard aan staan, maar zal deze moeten worden ingeschakeld door de gebruiker.

In feite is de “do not track” functie niet nieuw. Deze is al langere tijd beschikbaar als browseraddon. De gevolgen voor bedrijven op de blokkeerlijst kunnen wel groot zijn. De lijst wordt opgebouwd door de gebruikersgemeenschap waardoor het lastig kan zijn om uit de lijsten verwijderd te worden. Wat vast staat is dat verschillende aanbieders van software voor webanalytics en admanagementsystemen er een hindernis bij hebben qua meting. 

Lees alles bij de bron; marketingfacts