Door jezelf voor te doen als klantenservice van een bedrijf is het vrij makkelijk om persoonlijke gegevens te bemachtigen, zo ontdekte radiozender BNR. Een presentator van de zakelijke zender maakte rekeningnummers en adressen buit door mensen wijs te maken dat hij ABN Amro en de Rabobank vertegenwoordigde.

Volgens een woordvoerder van brancheorganisatie Thuiswinkel.org zijn er meer bedrijven die getroffen worden door twitterphishing. Hij benadrukt dat het probleem nog niet zo groot is als bij phishing via email, "maar het feit dat het eenvoudig is om je voor te doen als een ander, dat is zorgwekkend", zegt hij tegenover de radiozender.

Het te woord staan van klanten via social media ('webcare') is al een tijdje aan een opmars bezig. Klanten van bijvoorbeeld telecombedrijven zoeken daarbij bijvoorbeeld hun toevlucht tot Twitter, in plaats te bellen naar een callcenter. Die accounts, van bijvoorbeeld Vodafone en UPC, hebben duizenden volgers en staan mensen praktisch 24 uur per dag te woord. Ook reageren de webcareteams van die bedrijven op fora en weblogs om problemen in de kiem te smoren. 

Alles bij de bron; nuzakelijk