Databeveiliging & Dataverlies

Via een beveiligingslek in de website van AT&T hebben aanvallers gegevens van meer dan 100.000 iPad-eigenaren gestolen, waaronder militaire en overheidsfunctionarissen, topbestuurders en tal van bekendheden. Het lek in de website werd ontdekt door een groep genaamd Goatse Security. De groep schreef een script om de gegevens van AT&T's website te verzamelen, waarbij tenminste 114.000 accounts werden gecompromitteerd.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.security.nl

Zoals jullie als privacy nieuws site weten is het beschermen van persoonlijke informatie is in Nederland een wettelijke verplichting maar toch zenden de partijen informatie als bankgegevens en burgerservicenummer maar ook bijvoorbeeld wachtwoorden op een onbeveiligde manier.

Ook de politieke partijen hechten veel waarde aan deze wet, blijkt uit de partijprogramma's. Maar zelf lappen ze deze wet dus massaal aan hun laars en geven ze dus niet het goede voorbeeld.

Enkele reacties baren nog meer zorgen, Boris van der Ham: "D66 heeft de site niet gebouwd. Ik weet ook niet hoe die technisch in elkaar zit. Het partijbureau gaat daar over", Daisha de Wij: "Zo te zien zijn alle partijen dat"

Lees het volledige artikel bij de bron: www.networking4all.com

Europa krijgt strengere privacyregels, maar de oplossing is nog niet in zicht. Een rechtse zaal streed tegen linkse panelleden tijdens het, ten onrechte zo genoemde, 'Nationaal Privacydebat'....

'Gratis' is in ruil voor privacy

De voorlichting van Europese burgers over privacyinstellingen en het datagebruik moet beter. Adviseur Schermer wees er al eerder op dat de gemiddelde burger in ruwweg 250 tot 500 databanken is opgenomen. 

Op internet is dat veelal de reden dat diensten gratis zijn. Met "Privacy is currency", drukte In 't Veld dat kernachtig uit. Ze kreeg daarvoor bevestiging van een chef van Sanoma Digital in de zaal: Nu.nl en andere publicaties en diensten van de grootste online uitgever in Nederland zijn 'gratis' dankzij gerichte reclame op basis van surfdata. 

De politici vinden het onjuist dat de gebruiksprofielen van surfers als het ware heimelijk worden verkocht.

Lee het volledige artikel bij de bron; www.webwereld.nl

Het harder aanpakken van internetters die auteursrechtelijk beschermd werk downloaden is ongewenst zolang de entertainmentindustrie zelf niet voldoende legale alternatieven biedt. Politici en vertegenwoordigers van consumenten en artiesten waren hier eensgezind over tijdens het Grote Downloaddebat dat gisteren gehouden werd in De Balie in Amsterdam.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.telegraaf.nl

Zwitserland wil nieuwe wetgeving om de privacy van burgers te kunnen beschermen tegen bedrijven die actief zijn op het internet, zoals de zoekmachine Google.

Hanspeter Thuer, de privacy-beschermer van de Zwitserse overheid, wil dat alle internetfirma's een licentie aanvragen om op de Zwitserse markt actief te kunnen zijn.

''Een verandering in de wet is nodig. Niet alleen voor Google, maar voor iedereen die webapplicaties aanbiedt die de persoonlijke sfeer kunnen aantasten''.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.ad.nl

Het is al een jaar of 10 bekend dat een webmaster van een site erachter kan komen waar een bezoeker van zijn site nog meer is geweest door het analyseren van http-codes die bij de browser opgevraagd kunnen worden. Tot nog toe was deze methode niet praktisch, omdat het te omslachtig en tijdrovend zou zijn om uit de http-code de webadressen te genereren.

Twee onderzoekers hebben een hanteerbare methode ontwikkeld om dat in real time te doen.

Het probleem is lastig aan te pakken, Microsoft en Mozilla hebben al naar oplossingen gezocht om het lekken tegen te gaan. Dat heeft nog niet tot een afdoende oplossing geleid, omdat het gaat om mechanismen die tot de kern van het http-protocol behoren.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.automatiseringsgids.nl

Het overgrote merendeel van organisaties in Nederland (86%) voelt zich verantwoordelijk voor de bescherming van persoonlijke gegevens van consumenten, echter bekent driekwart hiervan (75%) persoonlijke gegevens van consumenten, klanten of werknemers te hebben verloren.

De consument op haar beurt vindt privacy van persoonlijke gegevens belangrijk (80%) maar slechts de helft (49%) vertrouwt organisaties aan wie persoonlijke informatie is verschaft, om deze adequaat te beschermen.

Dit zijn de belangrijkste conclusies van het Accenture onderzoek ‘Global Data Privacy Study’ waaraan 219 organisaties en 689 consumenten in Nederland deelnamen.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.techworld.nl

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha