Bij de Fraudehelpdesk is dit jaar al meer schade gemeld door identiteitsfraude (1,7 miljoen euro) dan in heel 2015 (zeven ton). Tot september meldden zich al 961 slachtoffers, bijna net zo veel als in heel 2015. Een verklaring is er niet echt.

Phishing komt nog steeds voor, er zijn hackers, gestolen mailaccounts en er is factuurfraude. Volgens directeur Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk is het aantal meldingen het topje van de ijsberg – uit schaamte en angst doen veel slachtoffers geen melding of aangifte. ‘Bovendien denkt men dat de politie er niets mee doet. Dat is ook vaak zo, want het gaat over internationaal handelsverkeer, dus dat is enorm ingewikkeld’.

CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg heeft inmiddels een initiatiefnota opgesteld waarin ze pleit om de aanpak van internetfraude te intensiveren. Ook moet het voor slachtoffers makkelijker worden om de schade op de daders te verhalen. Van Toorenburg vindt dat mensen die slachtoffer zijn van internetoplichting wel ‘heel erg in de kou worden gezet door de overheid’.

Vorige week wist de politie nog een internetoplichter op te pakken tegen wie circa tweehonderd aangiftes waren gedaan. De man wist met een nepoverschrijvingsbewijs identiteitsgegevens van Marktplaats-verkopers te verkrijgen waarmee hij zelf weer ‘bergen met spullen’ bestelde.

Alles bij de bron; CiCs