Afgelopen jaar is er voor meer dan 41 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. In 2019 was dit nog ruim 26 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2020 ongeveer 350.000 meldingen .

Wat in 2020 het meest opviel was dat (cyber)criminelen vooraf bepaalde gegevens ontfutselden om zich daarmee later zeer overtuigend te kunnen voordoen als een ander. Dit deed de oplichter bijvoorbeeld door vooraf een phishinglink te sturen of een telefoongesprek op te nemen. Met kennis van persoonlijke financiële gegevens of het stemgeluid van een zoon of dochter, was de misleiding voor latere slachtoffers nauwelijks te herkennen.

Wat betreft de aantallen zijn er drie top-3’s voor 2020.

Op het gebied van meldingen zijn dat (1) identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag), (2) cybercrime en (3) handelsplaats/webwinkelfraude.

Voor wat betreft slachtoffers gaat het om (1) handelsplaats/webwinkelfraude, (2) identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag) en (3) voorschotfraude (alles waarbij mensen betalen om iets te ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen).

Ten aanzien van schadebedragen gaat het om (1) beleggingsfraude (2) identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik bedrijfsnaam) en (3) voorschotfraude (alles waarbij mensen betalen om iets te ontvangen).

Alles bij de bron; BeveilNieuws