Volgens voorman Tim Kuik van de anti-piraterijstichting Brein zouden Nederlandse Popcorn Time-gebruikers 'op zeer korte termijn, misschien binnen een maand al, schadeclaims kunnen verwachten'.

KPN / Telfort laat weten zich te verbazen over de verschuiving in aandacht. "Bij de start is door de overheid en Stichting Brein als vertegenwoordiger van de rechthebbenden aangegeven dat de aandacht niet gericht zou zijn op individuele gebruikers. We zijn nu een jaar verder en de focus lijkt te veranderen. We vragen ons af wat de reden is van die verschuiving en of dit incidenteel of structureel is."

Mocht je veel downloaden en elk moment zo’n dikke boete op je deurmat verwachten: geen zorgen. Als het ooit zover komt, dan word je daar eerst uitgebreid van op de hoogte gebracht door je provider. De brancheorganisatie van internetproviders heeft de zogenaamde ‘Notice en Take Down-gedragscode’ opgesteld, waarin staat hoe ze moeten handelen als er gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens. Daarin staat dat ze alleen gegevens verstrekken in opdracht van de rechter. 

In de gedragscode staat dat je altijd eerst een melding krijgt over de klacht. Ook is het mogelijk dat ze wat uitgebreider met je willen praten, om zo beide kanten van het verhaal te horen. In eerste instantie wordt altijd geprobeerd om er samen met de klager uit te komen. Mocht het nu helemaal mislopen, dan is het uiteindelijk wel mogelijk dat je een boete krijgt. De rechter beslist dan wat zwaarder weegt: jouw persoonsgegevens of de schending van de auteursrechten.

Alles bij de bron; RTLZ


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha