Slachtoffers van internetfraude hebben vaak het gevoel dat ze tegen een muur aanlopen als ze er melding van maken. De politie, de banken, maar ook bedrijven als Facebook werken niet altijd efficiënt samen om nieuwe fraudegevallen te voorkomen. 

Dat blijkt uit gesprekken die de NOS heeft gevoerd met slachtoffers en met de Fraudehelpdesk, een onafhankelijke vraagbaak voor fraudeslachtoffers. Woordvoerders van de politie en de Betaalvereniging Nederland, waarin alle aanbieders van betaalsystemen zijn verenigd, zeggen dat de afspraken tussen banken en politie daarover duidelijk zijn.

André Vermeulen van de Fraudehelpdesk vreest dat het publiek cynisch wordt als er vervolgens niet adequaat wordt ingegrepen. "Een half jaar geleden is er in Den Haag een grote internationale conferentie geweest over cybersecurity. Nederland zegt voorop te willen lopen, maar dit kunnen we niet regelen. Wat wij merken is dat het nog niet goed loopt in de samenwerking tussen de overheid en bedrijven. Er gebeurt wel iets, maar er moeten echt nog wel slagen worden gemaakt."

Directeur Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk: "Partijen informeren elkaar maar half of helemaal niet. En dat heeft allerlei gevolgen voor slachtoffers. Oplichters zijn de lachende derde, ze halen het geld zo snel mogelijk van de rekening en gaan vervolgens vakantie vieren."

Alles bij de bron; NOS


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha