Terwijl apps als Foursquare door miljoenen enthousiaste gebruikers worden geïnstalleerd, nemen de zorgen toe over GPS-apps die de grenzen van het toelaatbare aftasten. Ondertussen stuurt Google aan op meer zakelijk gebruik van mobiele applicaties die locaties doorgeven.

Tot voor enkele maanden terug leken locatie-apps als Foursquare het helemaal te gaan worden. De apps werden via de diverse applicatiewinkels miljoenen keren gedownload en bedrijven begonnen in toenemende mate het zakelijk potentieel ervan te ontginnen. Die opmars lijkt gestuit. En nadat eerder onderzoeker Forrester concludeerde dat slechts vijf procent van alle online Amerikanen maandelijks een locatie-app gebruikt, blijkt uit een recente studie van ISACA, een beroepsgroep van auditeurs, dat de meeste app-gebruikers zorgen hebben over hun privacy.

Ondertussen duiken in de verschillende applicatiewinkels steeds meer apps op die op creatieve manieren gebruik weten te maken van geografische gegevens, mede dankzij het gebruik van de door Google gepropageerde open API's. Een van die applicaties was 'Girls Around Me', een app die via de vrij toegankelijke API's van Facebook en Foursquare controleerde welke vrouwen in de buurt waren en deze op een kaart toonde. Deze app stond vier maanden lang in de Apple App Store en werd voordat het in opspraak kwam 70.000 keer gedownload. Ook de Creepy-app, waarbij via de API's van fotodiensten Flickr, Yrog en Twitpic geografische gegevens van anderen op een map geplot konden worden, veroorzaakte veel beroering. Naar aanleiding van de ophef besloot Foursquare de toegang tot zijn API te beperken. 

Alles bij de bron; computerworld