De specifieke kenmerken van elk apparaat dat aan het internet hangt worden verzameld door online advertisingbedrijven. Zij omzeilen zo het onder kritiek staande gebruik van cookies.

Op dit moment zijn er al honderden miljoenen smartphones en pc’s in de database beland van het jonge bedrijf BlueCava. Over een jaar denkt de oprichter van dat bedrijf, David Norris, de kenmerken van een miljard apparaten te hebben verzameld. Smartphones en pc’s verzenden honderden karakteristieken over het internet. De meest bekende zijn de karakteristieken van de browser, het lettertype en beeldscherminstellingen. De mix van die honderden karakteristieken maakt elk apparaat vrijwel uniek. Daarom wordt die karakteristiekenmix ook wel eens elektronische vingerafdruk genoemd.

Tegen ‘fingerprinting’, zoals de techniek wordt genoemd, is weinig tot niets te doen en over het algemeen merkt de gebruiker er niets van. Opt-in of opt-out is niet mogelijk. En het is niet illegaal.

Lees alles bij de bron; webwereld

En dat laat het onderstaande bericht  vallen in de categorie 'achterhoede gevecht'

FTC wil "do not track cookie" voor browsers

De Amerikaanse Federal Trade Commission heeft een raamwerk geïntroduceerd dat gebruikers tegen monitoring door internetbedrijven en adverteerders moet beschermen. Het "do not track" mechanisme dat de toezichthouder wil, zal zeer waarschijnlijk een permanente instelling in de browser worden, zodat consumenten aan kunnen geven of ze het verzamelen van gegevens over hun online surfgedrag toestaan of niet. "Net als een cookie", aldus de privacywaakhond.

Lees alles bij de bron; security

 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha