Een aantal games voor de smartphone zijn specifiek ontworpen om het televisie-gedrag van de consument op te volgen. Dat geldt ook op ogenblikken wanneer de games, die vaak heel onschuldig blijken, niet zijn geactiveerd.

Laat er geen twijfel over bestaan, het is vooral de smartphone waarlangs adverteerders ons leven binnendringen. En dat gebeurt steeds feller. Adverteerders willen steeds meer te weten komen om ons hun producten aan de man te brengen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse krant New York Times.

Techbedrijven komen met steeds nieuwere methodes om die persoonlijke gegevens te verzamelen. Honderden apps luisteren mee als u televisie kijkt, ook al staat de app niet aan op uw telefoon.

De apps hebben software van de Amerikaanse start-up Alphonso op de achtergrond draaien en zijn ook in België beschikbaar. Volgens Alphonso kan de software geluiden perfect onderscheiden van echte gesprekken. De tv klinkt zachter en zendt ook geluiden uit op een frequentie die hoorbaar is voor een machine, maar niet voor de mens. Zo kan de software de bron van het geluid herkennen. Slimme software heeft echter altijd een foutmarge, waardoor ook gesprekken in het systeem komen. De software zou zelfs vanuit de broekzak van de consument geluiden kunnen herkennen. De ontwikkelaar benadrukt echter dat de werking van de software duidelijk in de handleiding van de games en het privacy-beleid van de onderneming wordt beschreven.

“De software van Alphonso kan bijzonder gedetailleerde gegevens verzamelen,” aldus Sapna Maheshwari, redacteur technologie bij de New York Times. “Vaak wordt die informatie zelfs gekoppeld aan data over locaties die de consument bezoekt en bioscoopfilms die worden bekeken. Die informatie kan vervolgens worden ingezet om de reclame nog meer doelgericht te maken. Tevens zou ook beter kunnen worden bepaald welke communicaties de consument het gemakkelijkst tot actie aanzetten.” Games met de software van Alphonso zouden ook in de virtuele winkels Google Play en App Store worden aangeboden.

Alles bij de bronnen; deTijd & Express [Thnx-2-Luc]


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha