Afluisteren

Medewerkers van Microsoft luisteren naar gesprekken van Skype- en Cortana-gebruikers. Dat onthult Motherboard, een Amerikaanse technologiewebsite. Cortana is de virtuele assistent van Microsoft, die met spraakbesturing werkt. Bij de Skype-opnames gaat het specifiek om gesprekken bij de vertaaldienst, die live gesprekken kan vertalen hierbij is ook persoonlijke informatie van de gebruikers te horen.

Motherboard kwam aan de gesprekken via een anonieme klokkenluider die bij Microsoft werkt. "Dat ik dit überhaupt met jullie kan delen, laat zien hoe laks Microsoft omgaat met het beschermen van persoonlijke data", zegt de klokkenluider.

Microsoft is de vierde techgigant in korte tijd die gebruikers blijkt af te luisteren. Eerder kwamen AmazonApple en Google hiermee al in het nieuws.

Alles bij de bron; NOS


 

De Siri-fragmenten die een bedrijf namens Apple beluisterde om de stemassistent te verbeteren, konden door de analisten aan een specifieke gebruiker gekoppeld worden. Omdat Apple aanvullende gegevens deelde met de analisten, waren de fragmenten niet zo anoniem als het bedrijf suggereert, zeggen deskundigen op het gebied van privacy.

De analisten beschikten niet alleen over de audiofragmenten, maar hadden ook inzicht in de locatie van het apparaat op het moment van de opname, een lijst met namen uit het adresboek, de exacte tijd van de opname en een overzicht van alle geïnstalleerde apps. Dat zegt een medewerker die dergelijke werkzaamheden heeft uitgevoerd voor het door Apple ingehuurde bedrijf GlobeTech. Ook persoonlijke door gebruikers ingestelde Siri-opdrachten waren inzichtelijk.

Apple zegt dat de fragmenten met privacy in het achterhoofd naar de servers werden verstuurd: de audio-opnames werden niet gekoppeld aan het Apple ID van de gebruiker.  "Maar als Apple een heel gedetailleerde locatie of contactenlijst doorstuurt, is het geluidsfragment eigenlijk niet meer anoniem. Je weet daarmee niet direct om wie het gaat, maar het is relatief makkelijk te achterhalen.", zegt Jaap-Henk Hoepman, privacyonderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen. 

Alles bij de bron; NU


 

Big data verzamelen door big data verzamelaars had toch echt een andere functie en was eigenlijk positief bedoeld: gelooft u het?

Apple heeft aangekondigd te stoppen met het afluisteren van haar klanten. Dit gebeurde pas nadat de Britse krant The Guardian bekend maakte dat Apple dat op grote schaal doet. Er werd met van alles meegeluisterd, gesprekken tussen arts en patiënt, seks en zelfs drugdeals. Apple is zich van geen kwaad bewust en zegt de problemen grondig te onderzoeken. Eerder kwam Google al tot hetzelfde besluit nadat bleek dat men meeluistert met Google Assistant. En Amazon besloot hetzelfde te doen voor Alexa. Overheden in verschillende landen reageren vooralsnog alleen door onderzoeken te starten.

Het lijkt wel de omgekeerde wereld: de afluisteraar meldt wel zo vriendelijk te zijn het uit eigen vrije wil niet meer te doen, in plaats van de overheid die de overtreder oppakt, bestraft en een einde maakt aan de onzalige praktijken. Het is wel heel naïef om te geloven dat techreuzen, die hun geld verdienen met en dankzij big data, niet beseften dat afluisteren eigenlijk niet mag en dat ze echt niks anders doen met al die verzamelde data dan de beleving van de klant te verbeteren.

Het wordt interessant om te zien hoe Amazon, Apple en Google binnen de EU hiervoor aangepakt gaan worden, vooral in het kader van de nieuwe privacywet, gaat men de techreuzen aanpakken wegens bijvoorbeeld spionage en schending van de privacy, zoals dat met een bedrijf op de hoek zou gebeuren die een microfoon aan uw raam had gehangen? Of gaan juist de afgeluisterde artsen en bedrijven beboet worden, omdat door het afluisteren gegevens van hun cliënten zijn gelekt, zoals dat met de recente hackleks is gebeurd?

Alles bij de bron; FinancieelManagement 


Ingehuurde werknemers van Google, Amazon en Apple luisterden mee naar spraakopdrachten van gebruikers. Het is in verschillende gevallen mogelijk om de zoekopdrachten te wissen...

Het is bij Google mogelijk om inzicht te krijgen in opgenomen spraakberichten. Op een pagina met Activiteitsopties van je Google-account kun je bijvoorbeeld bekijken welke spraak- en audioactiviteit er is opgenomen. Het gaat bijvoorbeeld om zoekopdrachten of gedicteerde berichten. In een overzicht kun je de ooit uitgevoerde spraakopdrachten op een rij zien staan en kun je ze terugluisteren. Zo wis je de opnames;

  • Ga naar je Google-account
  • Klik in het linkermenu op 'Gegevens en personalisatie'
  • Ga in het deelvenster 'Activiteitsopties' naar 'Spraak- en audioactiviteit'
  • Via een schakelaar zet je spraakopnames uit
  • Klik door naar 'Activiteit beheren' om een opnameoverzicht te zien

In het overzicht kun je opnames één voor één verwijderen of nog eens beluisteren. Het archief kan tot jaren teruglopen. Alle spraakberichten tegelijk weggooien kan niet, dus het opschonen van het overzicht kan een grote klus zijn.

Amazon heeft de Alexa Privacy-pagina, waarop audio's verwijderd kunnen worden. 

  • Ga naar Alexa Privacy
  • Klik op 'Review Voice History'
  • Klik op 'Date Range' om de opnameperiode te veranderen
  • Kies het pijltje naast de opdracht om de opname te verwijderen

Het is ook mogelijk om in één keer alle opnames te verwijderen. Op de pagina kun je ook kiezen om opnames te wissen via een nieuwe spraakopdracht. Daarvoor moet 'Enable deletion by voice' worden ingeschakeld. De gebruiker zegt vervolgens bijvoorbeeld "Alexa, delete everything I said today" of "Alexa, delete what I just said".

Siri, de spraakassistent van Apple is een wat ingewikkelder geval. Opnames worden zonder koppeling aan een Apple ID bewaard, waardoor het niet mogelijk is om als gebruiker eigen opnames terug te vinden. Apple heeft geen speciale pagina waarop de fragmenten zijn te vinden. Ook zijn er geen mogelijkheden om spraakopdrachten te wissen.

Het is wel mogelijk om de zoekgeschiedenis van Siri te wissen, maar daarvoor moet de spraakassistent gedeactiveerd worden.

  • Open de Instellingen-app op de iPhone
  • Kies 'Siri en zoeken'
  • Schakel 'Luister naar Hé Siri' en 'Druk op zijknop voor Siri' uit
  • Tik op 'Schakel Siri uit'
  • Ga naar 'Algemeen'
  • Tik op 'Toetsenbord'
  • Zet 'Schakel dicteren in' uit

De geschiedenis wordt hiermee gewist. Apple heeft aangegeven (voorlopig) te stoppen met het verzamelen van audio's via Siri. Schakel je de assistent weer in, dan zou Apple de nieuwe opnames dus niet langer te horen moeten krijgen.

Alles bij de bron; NU


 

Medewerkers van een bedrijf dat door Apple wordt ingezet, luisteren mee met Nederlandstalige opnames van de stemassistent Siri, zonder dat het bedrijf dat expliciet duidelijk heeft gemaakt. Het werk is uitgevoerd door werknemers van het Ierse bedrijf GlobeTech, blijkt uit verklaringen van een klokkenluider en documenten. 

Apple laat vrijdagochtend weten dat het bedrijf voorlopig wereldwijd stopt met het laten beluisteren van Siri-fragmenten. Het bedrijf wil niet zeggen of dat per direct gebeurt. Apple belooft ook een software-update door te voeren, zodat gebruikers het kunnen laten weten als zij niet willen dat hun Siri-opnames bij analisten terechtkomen. Het is onduidelijk wanneer die optie beschikbaar zal zijn.

"Hier gebeurt hetzelfde als wat we een paar weken geleden bij Google zagen", constateert David Korteweg van privacyorganisatie Bits of Freedom. "Ze zeggen allebei dat het om minder dan 1 procent van de opnames gaat. Ik weet niet hoeveel fragmenten er per dag worden verwerkt, maar dan zullen er miljoenen zijn. In dat geval gaat het al om tienduizenden opnames per dag."

Alles bij de bron; NU


 

Europol waarschuwt in een brandbrief aan de Europese Commissie dat er problemen op het gebied van afluisteren en locatiebepaling kunnen ontstaan als 5G wordt geïntroduceerd.

De inzet van nepantennes (ook bekend als IMSI-catchers) werkt niet meer met het 5G-netwerk. Als zo'n antenne wordt gebruikt, lijkt het voor de gebruiker alsof verbinding gemaakt wordt met een provider, terwijl de antenne het identificatienummer van een simkaart te zien krijgt.

Dat dit straks niet meer werkt, is volgens de NRC en Reporter Radio "een doorn in het oog van de opsporingsdiensten". De antennes zouden belangrijk zijn bij het volgen van mensen die vaak van simkaart wisselen, omdat verdachten daarmee aan een telefoon gelinkt kunnen worden. Europol wil dat providers hun diensten of netwerken aanpassen, zodat een apparaat van een gebruiker altijd identificeerbaar blijft. 

Volgens de NRC zijn de politie en telecomaanbieders op de hoogte van de zorgen van Europol, maar willen ze geen alternatief voor de nepantenne bedenken, omdat naast inlichtingendiensten ook criminelen en buitenlandse spionnen er gebruik van zouden maken.

Alles bij de bron; NRC


 

In "Terzake" hebben privacy-expert Bavo Van den Heuvel en advocate Magali Feys hun visie gegeven op het feit dat medewerkers van de Amerikaanse internetgigant Google naar opnames luisteren die gemaakt zijn via de Google Home-luidsprekers en de Google Assistant-app op smartphones. Google doet dat om de zoekmachine slimmer te maken. Soms gaat het ook om onbewuste opnames van gebruikers.

Advocate Feys is duidelijk: "De manier waarop Google dit doet, mag niet. ...Het zou wettelijk wel kunnen als Google daar zeer transparant over zou zijn, maar het wegmoffelen in kleine lettertjes mag niet."

Expert Van den Heuvel heeft het over het "stelen van data van gebruikers zonder dat ze geïnformeerd zijn". "Google wil zijn taalmotor goed ontwikkelen. ...Maar men doet het niet op de juiste manier. Men schakelt de stem van alle gebruikers gratis in. Uw stem is wel identificeerbaar, dat zijn ook persoonsgegevens onder de Europese privacywetgeving.

Beide experts zijn het erover eens dat gigant Google in staat zou moeten zijn om hun systemen zo privacy-veilig mogelijk te maken, privacy by design. "Dat is wettelijk verplicht. Kleine Belgische innovatieve startups kunnen dat. Waarom kan Google dat niet? Het is duidelijk dat Google hier faalt."

Alles bij de bron; VRT


 

Alexa, de spraakassistent van Amazon, bewaart alles wat u haar toevertrouwt. Dat bevestigde het Amerikaanse e-commercebedrijf aan een Amerikaans Congreslid dat om uitleg vroeg. Moeten we ons daar zorgen over maken? Bart Preneel, beveiligingsspecialist en professor aan de KU Leuven, legt het uit.

...Waarom bewaart Amazon onze interacties?

“Om te beginnen is de kostprijs om zulke data op te slaan en te analyseren enorm laag geworden. Men heeft er geen belang bij alles te vernietigen, want die informatie zou hen in de toekomst kunnen helpen om betere beslissingen te nemen. Het is een pervers businessmodel gebaseerd op advertenties: je bent niet langer de klant, maar het product zelf, dat zij aanbieden aan derden. De enige die daarvan afwijkt, is Apple, dat bewust duurder is maar niet volgens het advertentiemodel werkt.”

Mag dat zomaar?

“Dat staat in de overeenkomst die je onderschrijft als je zo’n product in gebruik neemt. Wie Alexa op zijn Amazon Echo-geluidspreker installeert, geeft via de algemene voorwaarden zijn toestemming om alles bij te houden. Als je dat doet, is dat jouw beslissing...

...Nu gaat het om Amazon. Eerder ging het al over robotstofzuigers die je interieur in kaart brengen, of barbiepoppen die gesprekken met kinderen opnemen. Het zijn dingen waarvoor tv-fictie als Black Mirror waarschuwt. Moet dat voorlichten niet beter?

“Dat is een grote uitdaging. De technologie gaat almaar verder, dus is het aan de burger, maar ook aan de overheid om alerter te worden. In Duitsland is een soortgelijke pop, My Friend Cayla, verboden, omdat kinderen niet voor zichzelf kunnen beslissen of wat ze tegen zo’n pop zeggen, gedeeld mag worden met een bedrijf. De Hello Barbie is er nooit op de markt gekomen, en werd in de pers zelfs Stasi Barbie genoemd.”

Alles bij de bron; deMorgen


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha