Nederlandse jongeren scoren opvallend laag als het gaat om intensief en problematisch gebruik van sociale media. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek dat deze week werd gepubliceerd. 

Vergeleken met buitenlandse leeftijdgenoten maken Nederlandse tieners niet vaak intensief gebruik van sociale media: van de dertienjarigen zegt 29 procent de hele dag contact met anderen te hebben op bijvoorbeeld Instagram (internationaal gemiddelde: 36 procent). Voor vijftienjarigen is dat in Nederland 37 procent en internationaal 41 procent....

...Om te meten hoe problematisch het gebruik van sociale media is, moesten de jongeren reageren op negen stellingen, als ‘Ik krijg conflicten over het gebruik’, ‘Ik vind mijn hobby’s niet meer interessant’ en ‘Ik voel me rot als ik niet meer op sociale media kan’.

Van de Nederlandse elfjarigen meldde 2 procent problematisch gedrag (internationaal: 6 procent); voor Nederlandse dertien- en vijftienjarigen is dat 4 procent (internationaal: 8 procent). Oudere meisjes hebben het meest last van problemen; zo zijn zij vaker slachtoffer van cyberpesten.

Stevens: „Het is gunstig dat Nederlandse jongeren opvallend laag scoren, want het problematische gebruik van sociale media hangt sterk samen met emotionele en sociale problemen. ...als we het in Europees perspectief zien, scoren we wel positief. Wanneer mensen beweren dat de jeugd alleen maar bezig is met sociale media en dit een bedreiging vormt voor hun mentale gezondheid, biedt dit onderzoek in ieder geval een nuancering.”

Alles bij de bron; NRC


 

Privégegevens van miljoenen gebruikers van de Wishbone-app zijn op internet verschenen. Het gaat onder andere om e-mailadres, gebruikersnaam, telefoonnummer, locatie, geslacht, authenticatietokens voor Facebook en Twitter, profielafbeeldingen en gehashte wachtwoorden.

Via de Wishbone-app kunnen gebruikers content op social media vergelijken en beoordelen, alsmede privéberichten met elkaar uitwisselen. Met name tieners en jongvolwassenen maken er gebruik van. In 2016 werd de app al een keer getroffen door een datalek. Nu zou Wishbone opnieuw slachtoffer van een datalek zijn. De gestolen data werd vervolgens op internet te koop aangeboden.

Eén van de partijen die de data te koop aanbood besloot die vervolgens gratis aan te bieden. Het zou volgens het bericht om data van 40 miljoen accounts gaan. Het is echter onduidelijk of dit aantal klopt. Volgens cijfers van Google is de Androidversie van de app meer dan 5 miljoen keer geïnstalleerd. 

Alles bij de bron; Security


 

Deze week bracht Apple een grote tussentijdse update voor de iPhone uit: iOS 13.5. De opvallendste vernieuwing is een API voor een coronatracker, ontwikkeld door Apple en Google. Op Twitter is de functie voer voor paniek; het zou een inbreuk zijn op de privacy. Wat is daarvan waar?...

...Toch is er geen enkele reden om je zorgen te maken. Na het installeren van iOS 13.5 lever je niets van je privacy in; de optie voor het traceren van corona staat standaard uitgeschakeld. Sterker nog: er is nog niet eens een manier om het te activeren.

Met de functie – die ‘Blootstelling aan COVID-19’ heet – verandert er maar één ding: het stelt officiële instanties (zoals het RIVM) in staat om een app te lanceren die gebruikmaakt van de door Apple en Google ontwikkelde API. Dit zijn tools die app-ontwikkelaars kunnen inzetten bij een corona-app. Pas als deze corona-app er is ben je in staat om de coronatracker te activeren. Dit moet je na het installeren van de app nog altijd zelf handmatig doen.

Je vindt de functie door op je iPhone (met iOS 13.5) op ‘Privacy’ te tikken en naar ‘Gezondheid’ te gaan. Hier tik je op ‘Blootstelling aan COVID-19’. Via de bovenste schakelaar kun je – als de corona-app er is – de functie activeren door ‘Blootstelling bijhouden’ in te schakelen. Alleen een officiële gezondheidsorganisatie van de overheid mag de API gebruiken, dus je hoeft niet bang te zijn dat schimmige apps de functie kunnen activeren.

Alles bij de bron; iCreateMagazine


 

Sinds begin mei doet de Belgische overheid aan contactonderzoek om besmette Belgen en hun contacten op te sporen, en zo nodig in thuisquarantaine te plaatsen. Het resultaat valt vooralsnog tegen. De speurders die al bezig zijn, vinden nu per besmet persoon vaak maar één of soms zelfs geen enkel hoogrisicocontact – waar de virologen er vier tot vijf verwachtten. Hoogrisicocontacten moeten vervolgens twee weken in quarantaine. De identiteit van de besmette Belg houden de coronaspeurders geheim. 

Maar de praktijk is weerbarstiger. „We hebben het idee dat mensen bang zijn om hun contacten op te geven”, verklaart microbioloog Emmanuel André, de gevolgen voor die opgegeven contacten zijn groot, „Mensen weten dat als ze een naam noemen er quarantaine volgt voor diegene. Dat heeft mogelijk economische gevolgen voor hun contact, of voor het bedrijf waar hij of zij voor werkt.” Tegelijkertijd is het ook moeilijk om te waarborgen dat de naam van de ‘aangever’ nooit bekend wordt, gezien de beperkte contacten die mensen soms hebben.

Ook stuiten de speurders op mensen die terughoudend zijn om telefonisch informatie te delen , zeker toen bleek dat fraudeurs zich voordeden als speurders en zo onder andere bankgegevens aan mensen probeerden te ontfutselen. Anderen voelen zich schuldig of vrezen zelfs boetes omdat ze tijdens het opsporingsgesprek moeten opbiechten dat ze zich zelf niet helemaal aan de regels hebben gehouden. Viroloog Van Gucht benadrukte maandag daarom: „Dit is volledig anoniem en u zal nooit berispt, bestraft of beoordeeld worden als u meer contacten hebt dan toegelaten.”

België zet de komende tijd dan ook meer in op een „positievere perceptie” van het contactonderzoek, aldus microbioloog André. Betere communicatie en een app die momenteel ontwikkeld wordt (maar privacy garandeert) moeten daarbij helpen.

Alles bij de bron; NRC [inloggen noodzakelijk]


 

Een databank waarop te zien is wie er besmet is het coronavirus, heeft voortaan een paswoord. 
 

Het Riziv nam die beslissing omdat te veel artsen uit nieuwsgierigheid gegevens opvroegen, zonder dat ze die informatie nodig hadden voor hun job. Het gaat om huisdokters die slechts zeer sporadisch actief zijn in de triageposten die tests afnemen. “Een ongewenst neveneffect”, luidt het bij het Riziv. De maatregel is sinds deze week van kracht.

Bron; HLN


 

Facebook moet in Canada een boete van 9 miljoen Canadese dollar (5,94 miljoen euro) betalen in de nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal. Het bedrijf krijgt de boete omdat het gebruikers onterecht de indruk gaf dat zij hun persoonlijke gegevens af konden schermen voor derden, maakt de Canadese concurrentieautoriteit bekend op zijn website...

...Facebook en Cambridge Analytica lagen daarvoor in 2018 maandenlang onder vuur. Als gevolg daarvan moest Facebook al 5 miljard dollar (4,57 miljard euro) euro aan de Amerikaanse handelswaakhond FTC betalen. Het is het hoogste bedrag dat de autoriteit ooit heeft geïnd.

Alles bij de bron; NU


 

Met de komst van een zogenoemd dashboard wil het kabinet inzichtelijker maken hoe het staat met het aantal besmettingen, maar ook wanneer het nodig is om in te grijpen en mogelijk de maatregelen weer te verscherpen.

....In dat dashboard worden data over de ziekenhuisopnames en ic-opnames, maar ook testresultaten opgenomen, net als de uitkomsten van onderzoeken naar in hoeverre mensen zich aan de socialdistancingregels houden en verplaatsingspatronen op basis van locatiegegevens van telefoons.

Hoe het dashboard er uiteindelijk uit komt te zien, is nog even afwachten. Wel gelooft De Jonge dat het meer inzicht zal bieden in de besluiten die het kabinet neemt.

Alles bij de bron; NU [alinea; Onduidelijkheid over nieuw dashboard]


 

Bij de dataroof bij EasyJet zijn ook de e-mailadressen en reisplannen van 200.000 Nederlandse klanten gestolen, vertelt een woordvoerder. Van 58 Nederlandse klanten zijn de creditcardgegevens gestolen.

EasyJet maakte dinsdag bekend dat de e-mailadressen en reisplannen van in totaal negen miljoen klanten gestolen zijn. Daarnaast wisten de daders de creditcardgegevens van in totaal 2.208 klanten in handen te krijgen.

Volgens de woordvoerder worden de getroffen Nederlandse klanten uiterlijk op 26 mei benaderd. EasyJet heeft al contact opgenomen met de Nederlandse klanten van wie creditcardgegevens zijn gestolen. "Ze hebben ondersteuning aangeboden gekregen", aldus de woordvoerder.

Alles bij de bron; NU


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha