De persoonlijke gegevens, waaronder namen, adressen, telefoonnummers en e-mailadressen van twintig miljoen inwoners van Ecuador zijn opnieuw gevonden op een onbeveiligde server. De onbeveiligde server stond in Duitsland en werd volgens twee Israëlische beveiligingsonderzoekers gebruikt door het Ecuadoriaanse bedrijf DataBook.
Eerder in september ontdekten dezelfde onderzoekers dat de data van 20,8 miljoen Ecuadorianen was te vinden op een onbeveiligde server van een ander bedrijf, Novaestrat. In hoeverre de data uit de twee lekken overeenkomen, is onduidelijk.
Alles bij de bron; NU
Nextdoor is in alles een typisch techbedrijf uit Silicon Valley. Het motto klinkt prachtig en maatschappelijk verantwoord: „Nextdoor enables truly local conversations that empower neighbors to build stronger and safer communities.” Nextdoor wil de wereld verbeteren, onder meer door te helpen burgers „uit een sociaal isolement te halen”, vertelt Nextdoor-baas Sarah Friar in een telefonisch interview...
... Er is ook een keerzijde. Discussies over overlast hebben er de neiging uit de hand te lopen. Privacyorganisaties als Bits of Freedom zijn kritisch over Nextdoor. Soms worden er herkenbare foto’s van ‘verdachte personen’ geplaatst en burgers zouden elkaar onnodig bang maken. „Nextdoor is een bedrijf dat geld verdient aan ons gevoel van onveiligheid”, zegt Esther Crabbendam van Bits of Freedom. De politie roept gebruikers op vooral voorzichtig te zijn met wat ze delen op Nextdoor.
Onder gebruikers blijkt nogal wat bezorgdheid over de manier waarop Nextdoor met data omgaat. 3.300 Nederlanders vulden dit jaar een formulier in om hun data te kunnen inzien of te verwijderen via My Data Done Right, een project van Bits of Freedom. Daarmee was Nextdoor koploper wat betreft verzoeken tot inzage in of verwijdering van opgeslagen data.
...en belooft Nextdoor: privacy wordt belangrijker nu het bedrijf zo hard groeit. Nextdoor organiseerde onlangs ‘huiskamergesprekken’ met leden om over privacy te praten. De vraag is, zegt Van de Paal, moet je alles willen weten van je buren? Wanneer wegen de voordelen niet meer op tegen de nadelen? „Zoals iemands huisnummer. Dat kun je nu zien in Nextdoor. De vraag is of we dat nog wel willen.”
Zo gaat het vaker bij dit soort techbedrijven, meent onderzoeker Martijn Arets, verbonden aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in platformeconomie. „Er gaat iets mis. Het komt in de media. En pas dan wordt het aangepast en gaat het beter. Bij zo’n brief denken ze niet vooraf: is dat nou strategisch wel zo handig? Online platformen leren altijd op kosten van de gebruiker.”
Alles bij de bron; NRC
De Amerikaanse dataspecialist Alex Pentland ziet de gevaren van een wereld die door data wordt gedreven. Maar als burgers hun persoonlijke gegevens bundelen, ontstaan ook mogelijkheden.
Alex Pentland stond aan de wieg van het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology. Hij is adviseur van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Zijn ideeën lagen mee aan de basis van de General Data Protection Regulation (GDPR), de Europese regels voor het beheer en de beveiliging van persoonlijke data. En in zijn boek ‘Social Physics’ uit 2015 bestudeerde hij al het sociaal gedrag aan de hand van beschikbare data.
Alles bij de bron; deTijd [longread]
Google gaat maatregelen nemen om de privacy van Google Assistant-gebruikers beter te beschermen in de toekomst. Het zal wel blijven luisteren naar audiofragmenten, maar iedereen moet daar expliciet toestemming voor geven.
Gebruikers zullen vanaf nu zelf kunnen instellen of zij Google toestemming willen geven om mee te luisteren met Google Assistant. Google luistert al jarenlang mee naar conversaties tussen gebruikers en de virtuele spraakassistent. Het doet dit naar eigen zeggen om de spraaktechnologie te verbeteren. De AI analyseert deze audiofragmenten om menselijk gedrag beter te kunnen imiteren.
Alles bij de bron; TechPulse
De medewerker van het Haga-ziekenhuis die eerder deze maand papieren met patiëntengegevens liet liggen in een winkelwagentje van een supermarkt, is ontslagen.
De medewerker had de dienstoverdracht gebruikt als boodschappenlijstje. In de overdracht stonden allerlei privacygevoelige gegevens zoals de namen van patiënten, de behandelend arts, de reden voor opname en ook welke medicatie werd verstrekt.
Een andere klant van het winkelcentrum in Rijswijk vond de papieren met de vertrouwelijke gegevens en bracht ze naar de politie.
Alles bij de bron; NOS
De directeur en een medewerker van een Brits cameratoezichtbedrijf zijn maandag veroordeeld tot een celstraf van respectievelijk veertien en vijf maanden voor het opzoeken en verspreiden van beelden van de overleden Argentijnse voetballer Emiliano Sala.
Uit onderzoek bleek dat de directeur van het bedrijf de beelden illegaal had opgezocht en er foto's van had gemaakt, die zij via Facebook Messenger deelde.
Alles bij de bron; NU
Gegevens van deelnemers van de Dam tot Damloop waren gemakkelijk in te zien door derden omdat de app slecht beveiligd was, ontdekte de NOS.
De slechte beveiliging maakte het mogelijk om e-mailadressen, namen en geboortedata in te zien. Het lek zat in het gedeelte van de app waarmee gebruikers deelnemers konden volgen. De zoekfunctie van dit gedeelte was niet goed beschermd tegen misbruik.
NOS wist de e-mailadressen van zo'n vierduizend deelnemers op te vragen. Na melding heeft de app-ontwikkelaar het gat gedicht.
Alles bij de bron; NU
RTL nieuws meldt dat 14.000 slimme camera's in Nederland van de merken Apexis en Sumpple een lek hebben. De database waarop inloggegevens opgeslagen worden, is slecht beveiligd en de gebruikerswachtwoorden staan er in plaintext, waardoor praktisch iedereen kan meekijken.
Niet alleen is het wachtwoord van de database buitengewoon zwak, maar de database bevat ook de locatiegegevens van het apparaat en het e-mailadres waaraan hij gekoppeld is, waardoor het relatief eenvoudig is om degene die bekeken wordt ook op te sporen. Wie toegang heeft tot de camera, kan niet alleen meekijken, maar ook de camera draaien en door de babyfoonspeaker praten. Omdat de database zelf zo slecht beveiligd is, helpt het voor gebruikers niet om hun wachtwoord te veranderen.
De 14.000 camera's staan in Nederland, maar wereldwijd zou het gaan om 'vele honderdduizenden', aldus de nieuwssite. De camera's werden verkocht bij Bol.com, Amazon en Aliexpress. Ook Trust koopt de camera's in, maar gebruikt zijn eigen inlogsysteem, waardoor het buiten schot blijft.
Apexis is het moederbedrijf van Sumpple, en om die reden delen de twee bedrijven ook een database. De twee hebben niet gereageerd op contactverzoeken van hackercollectief The Arcanum Group, dat het lek in augustus ontdekte, noch op de verzoeken van RTL Nieuws.
Alles bij de bron; Tweakers
Tussen 14 juni en 18 september heeft de commissie 1.376 klachten en 126 vragen ontvangen van burgers, omdat zij tijdens de protesten zijn gedoxt. In heel 2018 heeft de privacycommissie van Hongkong 1.890 klachten ontvangen.
Doxxen is het verzamelen en publiceren van persoonlijke informatie van een persoon. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om namen, foto's en telefoonnummers of informatie over familieleden van de slachtoffers. Met name journalisten en ambtenaren werden het doelwit, schrijft The Guardian. Ook informatie van onder meer politieagenten en burgers werd zonder goedkeuring online gezet.
Tijdens de protesten in Hongkong dragen veel demonstranten gezichtsmaskers om hun identiteit te beschermen. Veel politieagenten hebben de badge van hun uniform afgehaald, zodat ze niet meer te identificeren zijn aan de hand van hun politienummer.
Onder meer op openbare kanalen van chatapp Telegram worden foto's van agenten gedeeld. Ook andere informatie wordt via die weg gedeeld.
Allesbij de bron; NU
Sinds de inwerkingtreding van de meldplicht datalekken ontvangt de AP, naast datalekmeldingen uit de financiële sector en de sector openbaar bestuur, de meeste meldingen uit de zorgsector. Het grootste aantal datalekmeldingen binnen de zorgsector is afkomstig van ziekenhuizen (23 procent) en apotheken (22 procent). De meeste meldingen worden gedaan na het verzenden van persoonsgegevens aan de verkeerde ontvanger. Kleinere zorginstellingen zoals gezondheids- en welzijnsorganisaties (24 procent), maatschappelijke dienstverlening (15 procent) en tandartsen (6 procent) melden vaker datalekken door hacking, malware of phishing dan grotere zorginstellingen.
De meest gemelde oorzaak van een datalek is het versturen van persoonsgegevens aan de verkeerde ontvanger (63 procent). In ruim de helft van alle meldingen gaat het om gegevens van 1 persoon (58 procent). Gemelde datalekken die vijfduizend of meer personen raken, worden vaak (in 47 procent van de gevallen) veroorzaakt door hacking, malware en/of phishing.
Bij ruim vijfhonderd datalekmeldingen heeft de AP actie ondernomen bij organisaties die een datalek hebben gemeld. In de meeste gevallen (84 procent) wordt telefonisch contact opgenomen voor aanvullende informatie. In andere gevallen geeft de AP de organisatie normuitleg via een brief of dringt zij via een gesprek aan op maatregelen.
Alles bij de bron; BeveilNieuws