Een lokaal dashboard zou meer inzicht kunnen geven in de verspreiding van het coronavirus. Besmettingscijfers worden nu per stadsdeel gerapporteerd, en soms worden precieze locaties bekend waar een uitbraak plaatsvond.
Het kan de bestrijding helpen, maar er zijn zorgen over de gevolgen voor de privacy van bewoners en ondernemers. 'Gaan mensen in een wijk waar meer besmettingen zijn, daar nog wel naar de bakker of een restaurant?'...
...binnen Amsterdam bestaan er verschillen. Er zijn bijvoorbeeld relatief veel besmettingen bekend in West en Nieuw-West. Bovendien werden er 'clusters' geconstateerd onder studenten en horecabezoekers. Dankzij bron- en contactonderzoek kon dit in kaart gebracht worden. En dat is belangrijk, volgens viroloog van het Amsterdam UMC Menno de Jong, 'Als blijkt dat mensen vooral in privéomstandigheden geen afstand houden, ligt het voor de hand om daar restricties op te leggen', gaf hij als voorbeeld...
Maar hoever moet je daar eigenlijk gaan in het bekend maken van plekken waar besmettingen plaatsvinden? 'Zeker als privacy op het spel staat, is het belangrijk om te bedenken of een dashboard echt iets bijdraagt voor de bewoners van een stad', zegt medisch-ethicus Suzanne Metselaar. Een lokaal dashboard brengt misschien wel meer risico's met zich mee, verwacht ze. 'Als je op die manier iets te weten komt over een specifieke bewoner, kan diegene daar hinder van ondervinden.'
Toch ziet ze een lokaal dashboard als 'het mindere kwaad', ten opzichte van de corona-app. Want de app zou nóg meer details vrijgeven... er zijn inmiddels meerdere dashboards in ontwikkeling. En nu er meer lokale uitbraken zijn, wordt er ook al meer ingezoomd op steden en wijken. Ook GGD Amsterdam zoomt nu meer in op stadsdelen en wijken. Daarnaast wordt daar gewerkt aan een lokaal dashboard, waarop een overzicht te zien moet zijn.
Toch geeft de GGD niet overal openheid over. Er wordt bijvoorbeeld niet gecommuniceerd bij welke specifieke horecagelegenheid, school of sportclub een besmetting heeft plaatsgevonden.
Privacy is daarbij het belangrijkste argument. 'We gaan daarom niet in op individuele gevallen', aldus de woordvoerder. Dat zagen we eerder ook al bij coronabesmettingen op scholen. In principe maakte de GGD niet publiekelijk bekend om welke school het ging, tenzij de school daar zelf voor koos.
Alles bij de bron; AT5
De Amerikaanse politie vraagt steeds vaker gegevens op van slimme speakers in onderzoek naar misdrijven. Dat meldt Wired. Met die gegevens kan worden gecontroleerd wat een verdachte op het moment van het misdrijf aan het doen was.
Zo kan een speaker geluidsfragmenten hebben opgenomen tijdens een moord, maar kan ook het alibi van iemand die zegt alleen thuis te zijn geweest worden gecheckt. Amazon, dat de slimme Echo-luidsprekers maakt, kreeg in de eerste helft van dit jaar 72 procent meer inzageverzoeken van de politie dan in 2016, het eerste jaar waarover cijfers bekend zijn.
Ook bij Google Nest kwam er tot en met 2018 een stijgend aantal verzoeken binnen. Sinds 2019 publiceert het internetbedrijf geen aparte statistieken meer over zijn slimme apparaten.
Bron; Volkskrant-Techblog
De Autoriteit Persoonsgegevens is bezorgd over de manier waarop horecaondernemers contactgegevens van bezoekers registreren. Lijsten met telefoonnummers gaan van tafel tot tafel en worden soms zelfs gebruikt voor ‘romantische’ doeleinden...
...ze had zaterdagavond koud het café verlaten of ze kreeg een WhatsAppje: ‘Leuke avond gehad?’ Het was van de barman die haar zojuist nog twee cocktails had geserveerd. Hij was benieuwd of ze misschien zin had om binnenkort eens samen wat te drinken. Hij had haar telefoonnummer niet gevraagd, maar overgetikt van de registratielijst voor bron- en contactonderzoek.
De afgelopen twee weken kreeg de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tientallen klachten binnen. Registratielijsten met namen en telefoonnummers zouden van tafel tot tafel gaan. Bovendien worden ze soms gebruikt om klanten ongevraagd te abonneren op een nieuwsbrief of mee te laten dingen bij winacties. Het baart de privacywaakhond zorgen...
...Koninklijke Horeca Nederland waarschuwt alle ondernemers tegen ‘slimme constructies’ om gegevens voor andere doeleinden te gebruiken, zoals marketing. ‘Dat schaadt het vertrouwen’, aldus de brancheorganisatie.
Precies om die reden besloot Georgia melding te maken bij de manager van de flirtende ober. ‘Je laat je nummer achter in goed vertrouwen met de gedachte: dit gaat in een doos waar niemand het ziet. Alleen als er een uitbraak is, bellen ze me. Het voelde nu alsof ik helemaal geen controle had over wie mij contacteerde.’
Alles bij de bron; Volkskrant
Bij deepfakes worden filmpjes met behulp van slimme algoritmes aangepast, waardoor je bijvoorbeeld een bekend persoon hele andere dingen kunt laten zeggen dan hij in werkelijkheid doet.
Mensen die zogeheten deepfakes, gemanipuleerde filmpjes, onder ogen krijgen van bijvoorbeeld politici, kunnen negatiever gaan denken over die persoon. Dat heeft onderzoek van de Universiteit van Amsterdam onder 278 mensen uitgewezen...
...Overigens was de manipulatie goed gelukt, zegt UvA-onderzoeker Tom Dobber: slechts 8 van de 140 mensen die het filmpje zagen, twijfelden aan de echtheid ervan. "En deze was niet eens perfect, je zag af en toe dat de lippen gek bewogen. Het is opmerkelijk dat mensen er vol intrappen." ...
...Verschillende deepfakes naar meerdere mensen sturen, kan dat effect nog versterken. Maar, zeggen de wetenschappers, dat gevaar is nog niet in zicht, omdat de technologie nog niet optimaal werkt. Dat kan wel snel veranderen, omdat de technologie zich in een razend tempo ontwikkelt.
Alles bij de bron; NOS
Een aanvaller is erin geslaagd om de privégegevens van 8,3 miljoen gebruikers van Freepik en Flaticon te stelen, zo heeft het bedrijf achter de twee websites bekendgemaakt. Freepik en Flaticon bieden stockfoto's, vectorafbeeldingen en iconen.
Het gaat om e-mailadressen en gehashte wachtwoorden. Van 4,5 miljoen gebruikers zijn geen wachtwoordhashes gestolen, omdat deze gebruikers via hun Google-, Facebook- of Twitteraccount inlogden. Van deze gebruikers is alleen het e-mailadres buitgemaakt. Van de 3,77 miljoen gebruikers van wie e-mailadres en wachtwoordhash werd gestolen ging het voor 3,55 miljoen gebruikers om een wachtwoord dat via het bcrypt-algoritme is gehasht. De wachtwoorden van de overige 229.000 gebruikers waren gesalt en via het zwakke MD5-algoritme gehasht.
Gebruikers van wie het e-mailadres is gestolen zijn ingelicht, maar hoeven volgens Freepik geen verdere actie te ondernemen.
Alles bij de bron; Security
Bijna 235 miljoen profielen op Instagram, TikTok en YouTube zijn mogelijk uit een database gehaald die niet met een wachtwoord was beveiligd. De database bevat gegevens zoals namen, contactgegevens, foto’s en cijfers over volgers.
Onderzoekers van het beveiligingsbedrijf Comparitech vonden drie identieke kopieën van de database in kwestie. Volgens de onderzoekers is de database aangelegd door een bedrijf dat Deep Social heet, maar in hun pogingen om contact te leggen met dat bedrijf werden ze doorverwezen naar het Hongkongse bedrijf Social Data - en zij ontkennen een connectie met Deep Social.
Wel heeft Social Data toegegeven dat de database is gehackt, maar ze benadrukken dat het gaat om informatie die in principe voor iedereen toegankelijk is. Het probleem zit hem in de schaal van de database: 235 miljoen profielen die mogelijk kunnen worden gebruikt voor spam- of phishingmails.
Alles bij de bron; HLN
Een datalek bij de Zuid-Afrikaanse tak van kredietinformatiebureau Experian heeft 24 miljoen Zuid-Afrikanen en ruim 790.000 bedrijven geraakt, zo meldt het South African Banking Risk Information Centre (SABRIC).
Het kredietinformatiebureau stelt dat de verdachte van plan was om de data voor marketingleads te gebruiken en verzekerings- en kredietgerelateerde diensten aan te bieden. Via een zogenoemde 'Anton Piller order' wist Experian de hardware van de verdachte in beslag te nemen en de onterecht verkregen data te verwijderen. Wat voor gegevens de verdachte in handen kreeg laat Experian niet weten.
Er zou in ieder geval geen krediet- of financiële informatie zijn verkregen. SABRIC stelt dat het om persoonlijke informatie gaat, maar verdere details worden niet gegeven. In een bericht aan particulieren maakt de ceo van Experian Zuid-Afrika, excuses voor het datalek.
Alles bij de bron; Security
Clear Channel, het reclamebedrijf dat in ons land heel wat reclameborden beheert, begint volgende maand in Europa met de uitrol van gepersonaliseerde reclameborden. Mensen die langs die reclameborden lopen, krijgen dan advertenties speciaal voor hen te zien. Privacyspecialisten vrezen dat de reclameborden te veel data van de passanten zullen verzamelen. “Anonimiteit in dit soort systemen bestaat gewoonweg niet”, zegt privacyjurist Matthias Dobbelaere-Welvaert...
...Het bedrijf beschrijft het op de website als volgt: ”RADAR (de naam van de technologie, red.) gebruikt anonieme data van de smartphone om het gedrag van een groep voorbijgangers te identificeren zodat de adverteerder de juiste boodschap bij de juiste mensen kan brengen.” Het bord zal niet weten hoe je heet en waar je woont, maar het weet bijvoorbeeld dat je een man van bent in een bepaalde leeftijdscategorie. Op basis daarvan zal je misschien reclames gericht op mannen te zien krijgen. Loopt er een groep mensen langs een reclamebord, dan zal dat bord een doorsnede maken van de groep en zal de reclame daarop gebaseerd worden...
...RADAR wordt eerst in Spanje en het Verenigd Koninkrijk uitgerold, later volgen Zweden en andere landen.
Alles bij de bron; VRTNieuws
Voor een app, die nog in de testfase zit en waarvan de Autoriteit Persoonsgegevens zegt hem vooral níet te installeren, is de CoronaMelder toch al vaak gedownload. Vrezen we ineens niet meer voor onze privacy?
Met meer dan 100.000 downloads in 24 uur staat de CoronaMelder, zoals de Nederlandse corona-app heet, in de top van de lijst van meest gedownloade apps in de Google Play Store. De cijfers voor iPhones zijn niet bekend.
De CoronaMelder geeft een melding als je langer dan een kwartier bij een besmet persoon in de buurt bent geweest. Je krijgt pas bericht als iemand officieel getest is en in de app aangeeft dat hij anderen wil waarschuwen.
Alles bij de bron; WelingelichteKringen
De CoronaMelder-app die sinds maandag te downloaden is, vraagt op Android-systemen om toegang tot de locatie-instellingen. Dat is privacygevoelige informatie. Waarom eigenlijk?
CoronaMelder maakt gebruik van bluetoothsensoren om te zien welke apparaten in de buurt zijn. Om die sensoren te kunnen gebruiken, moet de gebruiker echter eerst permissie geven om locatie-instellingen met het systeem te delen. De gebruiker geeft dus toestemming dat een app potentieel toegang zou kúnnen vragen tot zijn locatie. Voordat dat kan gebeuren, moet er echter nog een keer toestemming worden gegeven: om de locatiegegevens ook echt op te halen en op te slaan. En dát vraagt de CoronaMelder niet.
Ben je bang dat een andere app dankzij het aanzetten van de locatie-instellingen stiekem jouw locatie gaat opvragen? Je kunt de instelling voor individuele apps handmatig uitzetten via de kop 'Locatie' onder 'App-rechten' in het instellingenmenu van Android-telefoons.
Alles bij de bron; NU