Bij de ransomware-aanval claimen de aanvallers zelf dat ze de data van twintig miljoen mensen in handen te hebben. Co-op wil dit aantal niet bevestigen en stelt alleen dat het om een "aanzienlijk aantal" gaat. De gestolen persoonlijke klantdata bestaat uit onder andere namen, contactgegevens en geboortedata.
Co-op telt meer dan 2500 supermarkten in het Verenigd Koninkrijk met zo'n zeventigduizend medewerkers. De supermarkt gaf personeel eerder deze week instructies om tijdens online meetings de camera ingeschakeld te houden, om zo te kunnen controleren dat alle aanwezigen ook zijn wie ze claimen te zijn. Daarnaast kreeg personeel de opdracht om Teams-overleggen niet op te nemen of uit te schrijven.
Naast Co-op werden ook de Britse ketens Harrods en Marks & Spencer het slachtoffer van cyberaanvallen.
Alles bij de bron; Security
TikTok heeft de wet overtreden door persoonlijke gegevens van Europese gebruikers op te slaan in China. De Ierse privacytoezichthouder DPC heeft het socialemediabedrijf een boete van 530 miljoen euro opgelegd.
De videoapp kon niet bewijzen dat gegevens van Europese gebruikers in China net zo goed beveiligd opgeslagen worden als in de Europese Unie. Daarnaast maakte TikTok niet genoeg duidelijk dat het gegevens van gebruikers naar China stuurde en is het onbekend of bijvoorbeeld de Chinese overheid toegang tot die gegevens heeft.
Inlichtingendiensten vrezen voor de privacy van TikTok-gebruikers en denken dat Chinese autoriteiten toegang hebben tot gegevens van gebruikers. In Nederland mogen rijksambtenaren de app daardoor bijvoorbeeld niet installeren op hun werktelefoon.
"TikTok heeft een grote verantwoordelijkheid: het beheert data van wereldwijd meer dan een miljard mensen", zegt AP-voorzitter Monique Verdier. "In Nederland zitten miljoenen mensen op TikTok, onder wie veel kinderen. Zij moeten veilig zijn online en de Europese privacytoezichthouders zetten zich ervoor in dat socialemediabedrijven als TikTok hun verantwoordelijkheid nemen en zich houden aan de wet."
In een reactie laat TikTok weten het niet eens te zijn met het Ierse besluit. Het bedrijf gaat dan ook in beroep.
Alles bij de bron; NU
Meta gaat de stemopnames van gebruikers van de eigen Ray-Ban-zonnebril standaard opslaan en biedt geen opt-out meer. Gebruikers kunnen in de cloud opgeslagen stemopnames wel via de instellingen verwijderen.
Daarnaast zal 'Meta AI' bij het gebruik van de camera standaard zijn ingeschakeld, tenzij gebruikers de stembesturing uitschakelen. Dat heeft het bedrijf in het aangepaste privacybeleid en een e-mail aan gebruikers laten weten.
"De optie om het opslaan van stemopnames uit te schakelen is niet langer beschikbaar", aldus een e-mail aan gebruikers. De opnames kunnen zowel door mensen worden beluisterd als door machine learning gebruikt. De zonnebril is binnen Europa onder andere beschikbaar en ondersteund in Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Noorwegen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Nederland staat niet in het overzicht van Meta vermeld.
Alles bij de bron; Security
Toen Elon Musk het toenmalige Twitter in 2022 kocht, telde het sociale mediaplatform ruim 100 miljoen gebruikers in de Europese Unie. En in 2023 bereikte X een piek met 112 miljoen Europese gebruikers.
Sinds 2024 zit het aantal gebruikers van X in de Europese Unie echter in dalende lijn. In het meest recente ‘transparantierapport’ van het techbedrijf is er slechts sprake van afgerond 95 miljoen gebruikers in de EU. Dat is een daling van elf miljoen gebruikers op een half jaar tijd. In de eerste helft van 2024 waren er nog 105,3 miljoen Europese gebruikers.
In absolute aantallen verliest X vooral gebruikers in Frankrijk (2,7 miljoen), Polen (1,8 miljoen) en Duitsland (1,3 miljoen). Ook in Nederland daalt het aantal aanzienlijk: X telt daar nu bijna 900.000 gebruikers minder. Alleen op Cyprus was er een toename van het gebruikersaantal: van 274.853 naar 276.537.
Ook in België verliest X aan populariteit. Op zes maanden tijd hebben zo’n 300.000 Belgen het platform verlaten. Wie verder terugkijkt, ziet een veel groter verlies. In 2023 had X nog 3,4 miljoen Belgische gebruikers. Vandaag blijven daar slechts 2,3 miljoen van over. Op anderhalf jaar tijd verloor de sociaalnetwerksite dus meer dan 1,1 miljoen Belgische gebruikers.
Niet alleen privépersonen, maar ook steeds meer bedrijven en organisaties hebben X de afgelopen tijd de rug toegekeerd. Zo besloot deze krant begin dit jaar om niet langer op het platform te publiceren. Ook de Britse krant The Guardian en openbare vervoersmaatschappijen zoals De Lijn, NMBS en MIVB besloten om X links te laten liggen. De meeste van hen verwijzen gebruikers door naar alternatieve platforms zoals Mastodon of Bluesky.
De bedrijven hekelen de toenname aan haatdragende taal en desinformatie op het platform. Onder Elon Musk is er stevig gesnoeid in het personeelsbestand van X, wat ook leidde tot minder controle op moderatie. Musk zei dat hij daarmee de vrijheid van meningsuiting op X wil herstellen.
Alles bij de bron; deMorgen
Op 27 mei gaat Meta met de data van Facebook en Instagram gebruikers aan de slagvoor het trainen van 'AI-modellen', tenzij ze zelf bezwaar aantekenen.
Vorige week kwamen al meerdere Europese privacytoezichthouders met het advies dat burgers op tijd bezwaar moeten maken als ze niet willen dat hun gegevens worden gebruikt.
"De Consumentenbond vindt dat Meta consumenten expliciet om toestemming zou moeten vragen voor het gebruiken van hun gegevens. Geven zij geen toestemming, dan zouden de gegevens niet gebruikt mogen worden", zo stelt de Consumentenbond. Volgens de organisatie is niet duidelijk wat Meta met alle data gaat doen. De bond zegt dit te hebben aangekaart bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de koepelorganisatie in Brussel.
Via de eigen website geeft de Consumentenbond instructies hoe gebruikers van Facebook en Instagram bezwaar kunnen maken. Verder wordt geadviseerd om de e-mail waarin Meta het bezwaarschrift bevestigt goed te bewaren.
Alles bij de bron; Security
De website van Carrefour Mobile is intussen offline gehaald en klanten van de mobiele operator kregen een bericht dat hen waarschuwt voor een datalek: “Er is online een bestand aangetroffen met informatie over Carrefour Mobile-gebruikers”, klinkt het daarin.
“Het bevat een combinatie van persoonlijke en technische data”, laat de keten aan onze redactie weten. Onder andere telefoonnummers, e-mailadressen, wachtwoorden, woonadressen en zelfs paspoortnummers zijn gelekt.
Dat laatste is mogelijk een gevolg van de identificatieplicht: je kunt in ons land niet anoniem telefoonnummers registreren zodat providers verplicht identiteitsgegevens moeten verzamelen van klanten.
Alles bij de bron; HLN
Vorige week werd al bekend dat Ahold Delhaize door een datadiefstal is getroffen, die is opgeëist door de groepering INC Ransom. Deze groep stelt nu dat het om 6TB aan data gaat.
De diefstal lijkt met name werknemers van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten (VS) te treffen. INC Ransom meldt volgens BNR echter ook data van Nederlandse werknemers in handen te hebben.
Het is onduidelijk hoeveel werknemers van Ahold Delhaize door het lek zijn getroffen. Onder meer namen, bankrekeningnummers en gegevens over betalingen zijn uitgelekt.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Landelijk beleid lijkt het nog niet te zijn, maar de politie Amsterdam is gestopt met X en heeft dat ingeruild voor Bluesky.
De updates worden daar gelezen door (stand per 22 april) 642 volgers waar op X nog 427 duizend volgers de berichten lazen. Ook de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies is inmiddels op Bluesky te vinden.
Bron; Cops-in-Cyberspace
Meta (het moederbedrijf van Instagram, Facebook en WhatsApp) ontwikkelt dus generatieve AI. Dit is een type computermodel dat wordt getraind door middel van miljarden gegevens.
Je raadt het al: Meta wil de gegevens gebruiken van miljarden mensen met een Facebook- of Instagramprofiel 'om Meta-producten te verbeteren'.
Maar wat gebeurt er precies met jouw gegevens en waarom heeft Meta nu juist die gegevens nodig? Dit blijft vaag. Terwijl het er wél op neerkomt dat Meta al jouw foto's en berichten die je ooit op Facebook of Instagram hebt geplaatst, wil gebruiken. Het lijkt ons duidelijk: dat wil je niet.
Maak dus bezwaar, zo doe je dat;
ga naar 'instellingen' in je profiel op Facebook of Instagram;
scroll naar beneden naar 'privacy centrum';
klik bij de melding bovenaan op 'bezwaar maken';
laat wel of niet een reden achter (dat maakt dus niet zoveel uit);
klik op 'verzenden'.
Belangrijk om te weten: het gebruik van jouw gegevens is via een opt-out geregeld. Je gegevens worden dus standaard gebruikt voor Meta's generatieve AI, tenzij je daar bezwaar tegen maakt. Als je gegevens eenmaal in het systeem staan, lijk je geen mogelijkheid te hebben om ze ooit te laten verwijderen.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
30 tot 70 procent van de 65-plussers in Belgische woonzorgcentra vallen minstens één keer per jaar. Om sneller te kunnen ingrijpen bij een val, laten woonzorgcentra steeds vaker systemen met artificiële intelligentie meekijken in de kamer. Want een val kan voor ouderen grote gevolgen hebben, tot en met een ziekenhuisopname.
....Er hangen dan sensoren in de kamer, bijvoorbeeld in een lamp of in de hoek van het plafond. Met de hulp van die sensoren kan artificiële intelligentie opmerken wanneer iemand valt of te lang uit de kamer wegblijft. In het laatste geval is de bewoner misschien gevallen in de badkamer of in de gang.
Zodra het AI-systeem vermoedt dat een bewoner gevallen is, krijgen de verpleegkundigen een melding op hun smartphone. Het systeem komt vooral van pas tijdens nachtdiensten. Dan is er vaak maar één verpleegkundige verantwoordelijk voor tientallen bewoners.
De AI-systemen zijn allemaal goedgekeurd volgens de Europese privacywetgeving.
Bij Nobi, het bedrijf dat zijn sensoren in lampen heeft zitten, werkt het zo: “Bij ons gebeurt alle beeldverwerking volledig lokaal, in de lamp zelf. Als er géén val wordt vastgesteld, worden de beelden onmiddellijk verwijderd”, zegt CEO Roeland Pelgrims.
"Enkel wanneer er wél een val is, ontvangt het zorgteam een melding in de vorm van een anonieme animatie met een stokfiguur, waarbij niemand herkenbaar is. Als een zorginstelling ervoor kiest om tijdelijk beelden te bewaren – bijvoorbeeld om de oorzaak van een val te analyseren – worden die beelden automatisch verwijderd na 14 dagen. Wij bewaren trouwens beelden alleen als bewoners en familie daarmee akkoord gaan.”
Ook bij het systeem van Kaspard zijn de beelden geanonimiseerd. “Soms bekijken we de beelden van een val om te leren wat er is misgegaan”, zegt de directeur Yves Minnoye van WZC Damiaan, waar ze Kaspard gebruiken.
“Dan richten we bijvoorbeeld een kamer anders in om ongelukken te vermijden. Het systeem maakt ons echt slimmer en helpt dus niet enkel om vallen te melden, maar ook om ze te voorkomen.”
Alles bij de bron; VRTNieuws [Thnx-2-Niek]