Een man is dinsdag veroordeeld tot drie jaar cel. Hij verkocht op internet lijsten met niet openbaar beschikbare persoonsgegevens, die door criminelen misbruikt konden worden voor verschillende vormen van fraude. 

De man had gegevens in handen die uit 6.700 computersystemen kwamen. In de bestanden waren grote hoeveelheden gebruikersnamen en wachtwoorden voor websites en diensten te vinden. Ook beschikte hij over zo'n 12.500 telefoonnummers.

De rechter oordeelde dat de man misbruik maakt van het vertrouwen dat mensen hebben in het internetverkeer. "De rechtbank rekent het verdachte zwaar aan dat daarnaast uit de bewijsmiddelen blijkt dat hij gedurende een periode van ongeveer twee jaren grote hoeveelheden leads heeft aangeboden en verkocht", staat in de strafmotivering. "Door zo te handelen heeft verdachte vele vormen van cybercriminaliteit in heel Nederland gefaciliteerd."

Alles bij de bron; NU


 

Tesco gaat naar verluidt begin volgend jaar biometrische betaalmethoden, waaronder gezichts- en handpalmherkenning, invoeren bij de kassa.

Volgens sommige berichten zal Tesco's grootste supermarkt in het Verenigd Koninkrijk met deze stap afstappen van contante betalingen en kaartbetalingen, terwijl andere suggereren dat deze helemaal niet meer zullen worden geaccepteerd.

Veel consumenten staan huiverig tegenover de technologie en zien het als een stap in de richting van een cashloze maatschappij. Er wordt echter algemeen aangenomen dat biometrische herkenningssoftware, die authenticatie op basis van fysieke kenmerken mogelijk maakt, zou leiden tot kortere wachtrijen, hygiënischer zou zijn dan het intikken van een pincode en beduidend minder fraudegevoelig is.

Bron: grocerygazette.co.uk via AGF


 

Het kabinet is positief over de plannen van de Europese Commissie voor een Europees digitaal patiëntendossier dat in een gemeenschappelijk Europees formaat is opgesteld en in alle EU-lidstaten is te gebruiken en ervoor zorgt dat gezondheidsgegevens van Europese burgers beschikbaar komen voor onderzoek, innovatie en beleidsvorming, zo blijkt uit een brief van minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer.

Wel vindt het kabinet dat er tijdens de onderhandelingen een voorbehoud moet worden gemaakt omdat er nog geen helder beeld is van de gevolgen van de voorgestelde verordening voor Nederland op juridisch, financieel, technisch, organisatorisch, maatschappelijk en ethisch vlak. Ook zijn er zorgen over het gebruik en delen van gezondheidsgegevens...

...Het kabinet zegt overeenkomsten te zien met het huidig ingezette beleid voor elektronische gegevensuitwisseling in de zorg, maar merkt op dat met het voorstel bevoegdheden tot het vaststellen van de agenda voor gegevensuitwisseling deels verplaatst worden naar Europees niveau. Het kabinet wil daarom onderzoeken wat de impact is van de verplaatsing van deze bevoegdheid deels naar de EU op de nationale situatie.

Verder is het kabinet positief dat de gezondheidsgegevens van burgers overal in de Europese Unie via "MyHealth@EU" beschikbaar zijn. Dit is volgens het kabinet handig voor gevallen wanneer Nederlanders in het buitenland zorg nodig hebben.

Alles bij de bron; Security


 

Centraal of decentraal? Dat is de vraag die bij mij op kwam na het lezen van de Kamerbrief ‘De impact van recente Europese ontwikkelingen op Nederlands beleid op elektronische gegevensuitwisseling in de zorg’, over de impact van recente Europese ontwikkelingen op de WEGIZ.

Het interessante aan de deze kamerbrief is het uitstapje dat minister Kuipers zich permitteert naar de inrichting van de Nederlandse zorginfrastructuur en vooral het secundair gebruik van zorgdata...

...Over de (on)wenselijkheid van een centrale oplossing heeft Wim Jongejan van ZorgICTzorgen een scherpe opinie geschreven. Zelf was ik verbaasd te lezen dat de minister ervan uit lijkt te gaan dat alleen de centrale manier van organiseren de mogelijkheid biedt voor hergebruik van data voor onderzoek en innovatie.

Dit hoeft zeer zeker niet. Momenteel leidt TNO het C4Yourself-project, een door Health Holland gefinancierde samenwerking van PGO leveranciers, universiteiten, farmaceuten en patiënt organisaties... 

 ...Daarom, minister Kuipers, kies voor een gefedereerde aanpak en kies voor een goede degelijke financiering van deze aanpak zodat we snel uit het pilotstadium komen en daarmee echt voorbereid zijn op de nabije toekomst.

Alles bij de bron; ICT & Health


De politie heeft te maken gekregen met een datalek nadat het bij het versturen van een getuigenoproep zo'n duizend e-mailadressen onbedoeld lekte. "Per abuis zijn een deel van deze e-mailadressen zichtbaar voor alle ontvangers. Het gaat om zo’n duizend e-mailadressen", zo laat de politie weten. 

De politie stelt dat er sprake is van een menselijke fout. "We hebben dit middel ingezet om dit onderzoek uitgebreid en zorgvuldig op te pakken. Maar dat mag uiteraard nooit ten koste gaan van de privacy van burgers en we betreuren dat dit onbedoeld toch is gebeurd."

Alles bij de bron; Security


 

Volgens het ministerie van Economische Zaken heeft WhatsApp gedreigd Nederland te verlaten als het gedwongen zou worden om een backdoor aan de end-to-end encryptie toe te voegen waardoor het onderscheppen van berichten van gebruikers mogelijk was. 

Binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid vond er een inventarisatie plaats naar technische oplossingen voor toegang tot versleuteld bewijs. Een onderdeel hiervan is de mogelijkheid om Over The Top-communicatiediensten zoals WhatsApp en Signal een aftapbevel te kunnen sturen, net zoals nu met traditionele communicatiediensten mogelijk is. Binnen het ministerie van Economische Zaken maakt men zich zorgen over de impact van de plannen, "We willen voorkomen dat dienstverleners zich terugtrekken en WhatsApp niet meer beschikbaar is in Nederland”

Het ministerie van Justitie en Veiligheid reageerde, "EZK weet ook dat MJEnV in oktober vorig jaar ondanks dat gekozen heeft voor aftapbaarheid van OTT diensten. Nu vlak voor de deadlines vertraging op dit fundamentele punt claimen met een niet/amper uitvoerbaar onderzoek (zie hieronder) is onprofessioneel en ook inhoudelijk gezien niet nodig".

Alles bij de bron; Security


 

Nederland staat voorlopig nog vrij eenzaam in haar strijd tegen de koppeling van één Europees identiteitsnummer aan een Europese digitale identiteit (eID). De Tweede Kamer stuurde Van Huffelen afgelopen donderdag naar de Telecomraad met de opdracht zo’n Europees identiteitsnummer tegen te houden. Omdat Nederland in deze kwestie geen vetorecht heeft, zal het op haar overredingskracht aankomen. 

In Luxemburg praten de verantwoordelijke EU-bewindslieden over de eID. Via een 'digitale portefeuille' op een smartphone of ander apparaat kunnen burgers zich hiermee straks in de hele EU identificeren en elektronisch documenten delen. In deze wallet-app kunnen dan zaken als een paspoort, rijbewijs, huwelijksakte of ander document veilig worden opgeslagen. Daarmee kun je dan overal in de EU een bankrekening openen, een hypotheek afsluiten of belasting betalen.

Kamer en kabinet willen alleen niet dat aan deze eID en portefeuille een identificatienummer wordt gehangen. 

Een grote meerderheid in de Tweede Kamer vraagt de regering het gebruik van de Europese eID, het elektronisch identiteitsbewijs met chip, niet indirect te verplichten. Dit kan door te waarborgen dat online toegang tot overheidsdiensten mogelijk blijft met de nationale DigiD. De Kamer streeft naar Europese afspraken om elkaars systemen te gebruiken, maar zonder verplichting tot het gebruik van een centraal Europees systeem. 

Alles bij de bronnen; Computable & AGConnect


 

De Kamer en het kabinet staan achter de optie om een digitaal Europees paspoort aan te vragen. Maar enthousiast over de koppeling tussen het id-bewijs en een uniek en permanent id-nummer zijn ze niet. Nederland is het enige land binnen de Europese Unie dat twijfelt aan de veiligheid van het Europese paspoort.

Volgens Haykush Hakobyan van privacy-waakhond Privacy First, zou het digitale Europese paspoort vooral een risico vormen voor onze vrijheden en rechten op het gebied van privacy.

'Het wordt gebracht als een fantastische dienst en een oplossing voor de toekomst, maar zoals het wetsvoorstel er ligt zien wij onaanvaardbare risico's. Het wetsvoorstel is heel breed ingestoken, wat betekent dat een dergelijke digitale portemonnee door publieke en private diensten en zelfs op grote online platforms toepasbaar is, en zelfs in de offline wereld kan worden gebruikt. Juist doordat het zo breed toepasbaar is en gericht is op meer dan alleen identificatie, zitten er ook risico's aan. Je gaat heel veel gegevens verzamelen en opslaan op één plek. Die gegevens kunnen met allerlei partijen worden gedeeld, en de kans is groot steeds meer diensten ervan gebruik gaan maken. Bovendien kan het later ook nog voor allerlei doelen worden aangepast.'

Het is volgens Hakobyan dan ook goede zaak dat Nederland zich nog verzet tegen de invoering het nieuwe document.

'Maar het verzet gaat eigenlijk net niet ver genoeg. Dit is veel meer dan alleen identificeren. In Nederland hebben we het BSN, en daar gaan we voorzichtig mee om. Er gelden wettelijke vereisten: het mag alleen door overheidsinstanties en in bepaalde situaties gebruikt worden. Dit systeem is een uniek nummer met veel meer mogelijkheden, en dat neemt enorm veel risico's met zich mee voor de beveiliging. Bovendien, hoe garandeer je dat iedereen er gebruik van kan maken, en hoe voorkom je identiteitsfraude? Waar blijft de anonimiteit als het zo breed gebruikt kan worden? 

Alles bij de bron; BNR


 

Subcategorieën

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

WeHebbenHetGeweten

SteunVrijbit

PTBanner  

PrivacyGuides

BvV

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

STT Logo

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen