- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Geven slimme meters altijd exact aan wat je aan stroom verbruikt? Nee, sommige geven te weinig maar vaker te veel aan bij gebruik van bepaalde led- en fluorescentielampen, dimmers, pompen, goedkope elektronica en andere apparatuur. Mogelijk betalen daardoor heel wat consumenten een onnodig hoge stroomrekening.
Dat is de vaste overtuiging van dé expert in Nederland op dit gebied, prof. dr. ir. Frank Leferink van de Universiteit Twente. Met zijn medewerkers van de afdeling electrical engineering onderzoekt hij al langere tijd onder andere de gevoeligheid van slimme meters. Dat gebeurt uitgebreid in zowel meetopstellingen op de universiteit in Enschede als bij particulieren thuis. [hier een artikel hierover uit 2017 !!]
Alles bij de bron; NHD [betaalmuur artikel]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Zo'n 25.000 mensen die door de rechter zijn veroordeeld moeten nog hun dna laten afnemen, blijkt uit cijfers waar EenVandaag over bericht.
Justitie weet echter niet hoe het deze personen moet oproepen. 98 procent van de gezochte veroordeelden staat namelijk niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Het kan zijn dat de veroordeelde geen vaste woon- of verblijfplaats heeft of naar het buitenland is vertrokken. Justitie onderzoekt nu of er in een eerdere fase dna kan worden afgenomen, bijvoorbeeld bij verhoor of inverzekeringstelling van de verdachte.
D66-Kamerlid Maarten Groothuizen zit dit niet zitten. "Het probleem is dat je gevoelig materiaal afneemt, voordat iemand is veroordeeld. Het is een behoorlijke inbreuk op je privacy, terwijl nog niet is bewezen dat je schuldig bent."
Groothuizen merkt op dat veel mensen die in verzekering worden gesteld later onschuldig blijken te zijn. "Dan is het maar de vraag of het eenmaal opgenomen dna-materiaal wel uit die systemen verdwijnt. Het is eerder voorgekomen dat dit soort systemen niet feilloos werken." Groothuizen ziet meer in het afnemen van dna bij de de inbewaringstelling. "Dat is het moment dat voor het eerst een onafhankelijke rechter besluit dat de verdachte langer moet vastzitten, in afwachting van zijn proces. Dan is de kans minder groot dat hij onschuldig vastzit."
Advocaat Tjalling van der Goot waarschuwt voor een hellend vlak. "Voor steeds kleinere delicten worden verdachten in verzekering gesteld en dus wordt dna afgenomen. Hoe gaat dit verder? Mag je straks ook bij geldboetes dna afnemen? Er moet ergens een grens worden gesteld."
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Tegen 2030 moet iedereen een digitale watermeter hebben. Met een ontwerp van decreet schept de regering nu duidelijkheid over de timing. Verschillende maatschappijen zijn al bezig met de uitrol van de digitale watermeter. Water-Link is het verst gevorderd en installeerde in juli haar 100.000ste digitale meter.
De nieuwe watermeters hebben net als de digitale elektriciteitsmeters een aantal voordelen. Ze maken fysieke meteropnames overbodig. Ze zorgen er ook voor dat klanten hun verbruik beter kunnen monitoren. De drinkwaterbedrijven kunnen ervoor kiezen een deel van de meters uit te rusten met meetapparatuur, zodat ook de kwaliteit van het geleverde drinkwater bij de klant thuis opgevolgd kan worden.
De beslissing moet nog worden voorgelegd aan de adviesraden en de Raad van State.
Alles bij de bron; Nieuwsblad [thnx-2-Luc]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Een vrouw uit Utrecht die via een website van het RIVM beschermingsmiddelen dacht te kopen is voor ruim 13.000 euro bestolen. Begin april ontvangt de vrouw een sms die van het RIVM afkomstig lijkt. De link wijst echter naar een nagemaakte RIVM-site die beschermingsmiddelen verkoopt.
Het afrekenen van de bestelde goederen lijkt via iDeal te kunnen. De getoonde iDeal-pagina's zijn echter phishingsites. Een eerste betaling via de Rabobank mislukt, waarna ze ervoor kiest om via Triodos te betalen, waar ze ook een rekening heeft. "Ik deed een aantal pogingen maar het lukte niet. Later op de ochtend probeerde ik het weer, het lukte weer niet", zo laat ze tegenover het AD weten.
De codes die de vrouw met haar identifier genereert en invoert worden door een crimineel gebruikt om de Triodos-app met haar gegevens op twee telefoons te activeren. De crimineel maakt vervolgens zo'n 13.000 euro over van de spaarrekening naar de betaalrekening van de vrouw. Vervolgens doet hij verschillende overboekingen, waarbij het bedrag steeds onder de 5.000 euro blijft. In twintig minuten wordt er in totaal 13.250 euro naar verschillende rekeningen overgemaakt.
Triodos stuurt de vrouw twee keer een e-mail dat zij de de Triodos Bankieren-app heeft geactiveerd. Deze berichten ziet zij pas later als het geld al van de rekening is verdwenen. De vrouw doet aangifte bij de politie en de bank stelt een onderzoek in. Triodos besluit het slachtoffer niet te vergoeden. "Hoewel we van mening zijn dat u in deze situatie geen verkeerde intentie heeft gehad, heeft u wel met de oplichters meegewerkt door op de link te klikken en daarna uw persoonlijke codes te verstrekken", zo laat de bank in een e-mail weten.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Ticketmaster heeft voor een datalek uit 2018 een boete van omgerekend 1,4 miljoen euro gekregen. Aanvallers wisten via een derde partij genaamd Ibenta kwaadaardige code op de website te krijgen die vervolgens de creditcardgegevens van klanten onderschepte.
Volgens de Britse privacytoezichthouder ICO had Ticketmaster onvoldoende maatregelen getroffen om de gegevens van klanten te beschermen. Bij de aanval zouden de gegevens van mogelijk 9,4 miljoen Europese Ticketmaster-klanten zijn buitgemaakt, waaronder 1,5 miljoen klanten in het Verenigd Koninkrijk. Ticketmaster ontving zo'n duizend klachten over financiële schade en emotioneel leed.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Onrechtmatige content blijkt soms voor slachtoffers moeilijk om weer offline te krijgen. Ze moeten bijvoorbeeld complexe juridische procedures doorlopen of weten niet waar ze terecht kunnen.
Een simpele oplossing bestaat niet, maar er zijn wel een aantal verbeteringen mogelijk, zo blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam in opdracht van het WODC...
...Nu laten we vrij veel over aan zelfregulering, maar de vraag die wij in ons onderzoek allereerst stellen, is: Moet het niet makkelijker worden om onrechtmatige content van het internet te verwijderen? Daarin hebben we eerst de huidige juridische routes geanalyseerd, en zijn we vervolgens op zoek gegaan naar verbeterpunten.’
De onderzoekers zien als verbeterpunt bijvoorbeeld het experimenten met een toegankelijke civiele procedure waarin de rechter snel uitspraak kan doen. Verder stellen ze in hun rapport dat het inrichten van een centraal meldpunt of kenniscentrum kan helpen om slachtoffers advies te geven over wat voor hen de beste route is. Het rapport wordt voorgelegd aan de Tweede Kamer.
Alles bij de bron; EMerce
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Het kledingmerk The North Face heeft van een onbekend aantal klanten het wachtwoord gereset nadat het te maken kreeg met een credential stuffing-aanval. Bij credential stuffing worden eerder gelekte e-mailadressen en wachtwoorden gebruikt om op geautomatiseerde wijze toegang tot accounts te krijgen. Aanvallers kijken of ze met inloggegevens die bij website A zijn gestolen ook op website B kunnen inloggen.
Bij een onbekend aantal klanten wisten de aanvallers door middel van hergebruikte wachtwoorden op accounts in te loggen. Naast e-mailadres hebben de aanvallers zo toegang gekregen tot informatie over bestellingen, adresgegevens, loyaliteitspunten, naam, geboortedatum en telefoonnummer.
Creditcardgegevens waren niet toegankelijk voor de aanvallers, maar die hebben wel toegang tot een token kunnen krijgen waarmee producten op de webshop van het kledingmerk konden worden gekocht.
Om klanten te beschermen heeft The North Face van alle gecompromitteerde accounts het wachtwoord gereset. Daarnaast roept het kledingmerk deze klanten op om geen wachtwoorden te hergebruiken en heeft het bij de Amerikaanse autoriteiten melding van een datalek gemaakt.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws
Waar gaan al die wattenstaafjes eigenlijk heen en waar eindigt jouw lichaamsmateriaal? Die vraag stelde iemand op het NOS op 3 Instagram-account. Een simpele vraag, maar het antwoord blijkt behoorlijk ingewikkeld.
In theorie wordt het monster van jouw wattenstaaf gebruikt voor de coronatest en daarna, na maximaal drie maanden, verbrand. Maar de praktijk is niet zo overzichtelijk.
De wattenstaafjes komen in een van de ruim zestig labs terecht; van commerciële labs, ziekenhuislabs tot het RIVM-lab. Die hebben allemaal eigen regels. De meesten houden zich aan internationale normen, afspraken over hoe ze bijvoorbeeld genetisch materiaal bewaren, maar dat geldt niet voor alle labs. Drie grotere labs hebben een contract met de overheid, waarin staat dat restmateriaal na drie maanden wordt vernietigd. Andere labs hebben niet zo'n contract.
De coronamonsters mogen ook worden gebruikt voor verder onderzoek. Maar wat er precies mag volgens de wet, met name de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo), is niet altijd helder. In de praktijk is er geen instantie die landelijk bijhoudt wat er met monsters uit covid-testen gebeurt.
Wetenschappers benadrukken dat er zorgvuldige procedures zijn voor of en hoe het materiaal wordt gebruikt. Met name academische labs hebben daar al langer ervaring mee. Maar feit is ook dat labs voor het omgaan met monsters vooral zelf regels opstellen en die ook zelf toetsen: zelfregulatie dus. En er kunnen ook commerciële belangen zijn.
Toezicht blijkt bij niemand te liggen: niet bij de Autoriteit Persoonsgegevens (die gaan alleen over de verwerking van persoonsgegevens, niet over lichaamsmateriaal), niet bij de inspectie in de zorg (die handhaven niet op deze wet) en niet bij de medisch-ethische toetsingscommissies (die handhaven ook niet op deze wet).
Hoe het zit met het gebruik van monsters is zo ingewikkeld, dat NOS op 3 ook meermaals verkeerde informatie kreeg van betrokken partijen.
Alles bij de bron; NOS