- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vraag 2
Hoe oordeelt u over de stelling van de burgemeester van Nunspeet, dat de privacywetgeving ervoor heeft gezorgd dat er in Nederland onnodig mensen zijn overleden aan het coronavirus? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord op vraag 2
Volgens de burgemeester van Nunspeet zouden er onnodig mensen aan het coronavirus zijn overleden, omdat hij niet mocht communiceren over het aantal besmettingen en sterfgevallen in verband met de privacywetgeving.
Allereerst dient hierbij onderscheid te worden gemaakt tussen het melden van besmettingen en sterfgevallen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is alleen van toepassing op persoonsgegevens van levende personen.1 Het melden van sterfgevallen valt dan ook buiten de reikwijdte van de AVG.
Bij het melden van besmettingen speelt de AVG wel een rol. Gegevens over de gezondheid is volgens artikel 9, eerste lid, van de AVG een bijzondere categorie van persoonsgegevens, waarvoor een verwerkingsverbod geldt. De verwerking hiervan is slechts toegestaan wanneer een specifieke uitzonderingsgrond van toepassing is. Een daarvan betreft verwerkingen die noodzakelijk zijn om redenen van algemeen belang op het gebied van de volksgezondheid. 2 Dit vereist een wettelijke basis, die gevonden kan worden in de Wet publieke gezondheid.
In de Wet publieke gezondheid is bepaald dat een arts die een infectie met het coronavirus vaststelt, dit onverwijld moet melden aan de GGD.3 Ook in verpleeghuizen zal bij een besmetting dit aan de GGD moeten worden gemeld. In geval van bewoners van verzorgingshuizen zijn de gegevens die een arts dient de delen met de GGD: de naam, het adres, de geboortedatum, het burgerservicenummer en de verblijfplaats van de betrokken persoon alsmede gegevens over de infectieziekte.4 Meer informatie mag niet worden gedeeld met de GGD.
De GGD dient vervolgens de ontvangst van een dergelijke melding onverwijld door te geven aan de voorzitter van de veiligheidsregio en aan de burgemeester van de gemeente waar de betrokken persoon zijn woon- of verblijfplaats heeft, alsmede aan het RIVM.5
Aan de voorzitter van de veiligheidsregio en aan de burgemeester mag van deze gegevens alleen de informatie worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitoefening van hun wettelijke bevoegdheden onder de Wet publieke gezondheid.6 Omdat de bestrijding van een zogenaamde A ziekte, zoals het coronavirus, aan de voorzitter van de veiligheidsregio is voorbehouden, zijn de bevoegdheden van de burgemeester in deze beperkt. Ook de communicatie naar buiten toe over aantallen besmettingen en/of sterfgevallen ligt bij de voorzitter van de veiligheidsregio. Om die reden ontvangen burgemeesters alleen informatie in de vorm van geaggregeerde aantallen, net als het RIVM. Voor zijn rol als burgervader is het vooral van belang dat hij op de hoogte is van het feit dat er besmettingen zijn. Dat is in de onderhavige situatie ook gebeurd.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Gisteren maakte de Europese Commissie bekend dat de EU-lidstaten overeenstemming hebben bereikt over een reeks technische specificaties om nationale corona-apps ook in andere EU-landen te laten werken. Volgens de Europese Commissie is dit een belangrijke stap die voor interoperabiliteit tussen nationale corona-apps moet zorgen, nu de lidstaten aan de vooravond van de zomervakantie de reisbeperkingen geleidelijk opheffen.
Naar aanleiding van het nieuws is de EDPB met een opinie gekomen, waarin het ingaat op verschillende belangrijke onderdelen van de samenwerking (pdf). Het Comité stelt dat samenwerking tussen corona-apps in verschillende landen niet mag leiden tot een schending van de privacywetgeving. Ook mag de interoperabiliteit niet leiden tot het verzamelen van meer data dan nodig en kan het delen van data tussen verschillende apps alleen met de vrijwillige deelname van de gebruiker. Gebruikers bij wie een besmetting is vastgesteld moeten dan ook via een vrijwillige actie hun data delen, zo stelt het Comité.
De EDPB waarschuwt verder dat interoperabiliteit niet alleen een technische uitdaging is en soms zelfs onmogelijk zonder disproportionele afwegingen, maar het ook tot een verhoogd risico voor de gegevensbescherming kan leiden.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Twee mannen die regelmatig reisden met gehackte ov-chipkaarten zijn woensdagmiddag veroordeeld door de rechter. Het tweetal reisde anderhalf jaar lang tussen hun woonplaats Utrecht en hun werk in Alkmaar. In die periode reisden ze met ov-chipkaarten die ze hadden gehackt.
Tijdens de zitting zeiden de verdachten dat ze geïnteresseerd waren in de techniek en de achterliggende systemen van de chipkaart. Eén van de mannen gebruikte bestaande software en ontwikkelde die door. Dat wijst er volgens de rechter op dat de twee méér wilden dan alleen wat onderzoek doen. "Ze bleven doorgaan met kraken", aldus de rechter.
In totaal maakten de twee nogal wat gratis reizen, waarmee ze 15.000 euro hebben bespaard. Dat geld moeten ze als schadevergoeding betalen. Het OM wilde 33.000 euro zien, maar volgens de rechter kon vervoerderssamenwerking Translink Systems niet goed onderbouwen waar dat bedrag op gebaseerd was.
Beide mannen krijgen ook een taakstraf van 120 uur. De advocaat van het tweetal vroeg tijdens de zitting om een voorwaardelijke straf, maar die kende de rechter niet toe. "De verdachten hebben bekend dat zij de gekraakte kaarten zeer regelmatig illegaal opwaardeerden", schrijft de rechtbank. "Hieruit kan worden afgeleid dat het wel degelijke ging om financieel voordeel." Een voorwaardelijke straf zou dan ook 'in geen verhouding staan tot de ernst van de feiten'.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Op het station worden regelmatig fietsen gestolen of vernield en daarom is camerabewaking nodig, vindt burgemeester Michiel Pijl. De 3 camera's komen er in de eerste instantie een half jaar te hangen, met mogelijk zicht op verlenging wanneer het zijn vruchten afwerpt.
Er wordt niet zomaar besloten camera's op te hangen, in dit geval gebeurt dat op advies van zowel de politie als het OM. De hoop is dat de camera's kunnen helpen bij opsporing bij diefstal of vernieling, maar er wordt ook op ingezet vanwege een mogelijke preventieve werking. Zij vormen een aanvullig op het toezicht dat al gebeurt door BOA's van de gemeente en politie.
Alles bij de bron; NHNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Juridische vraag: Deze vraag krijg ik in vele varianten, daarom een algemeen antwoord vandaag: Ik heb bij een [klant|leverancier|kennis|willekeurige website|app] een datalek ontdekt. Ik kan namelijk [vul maar in] en daar ben ik best wel van geschrokken. Dit lijkt me een datalek in de zin van de AVG, ben ik nu verplicht dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Antwoord: Er is geen algemene meldplicht dat wanneer je ergens een datalek aantreft, je dit moet melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Sterker nog, er is op papier zelfs geen enkele reden om dat te doen. (Dit is anders dan bij aangifte van strafbare feiten, die iedereen mag doen die daar kennis van heeft.)
Inderdaad kent de AVG een meldplicht datalekken. Maar die geldt alleen voor verwerkingsverantwoordelijken die zélf een datalek hebben, niet voor partijen die elders een datalek ontdekken.
Dit geldt ook als je leverancier, partner of andere zakenrelatie van die [klant|leverancier|kennis|willekeurige website|app] bent. Mogelijk ben je dan een verwerker namens hen. Het ligt dan nog sterker: dan ben je juridisch gezien verplicht een melding te doen, maar ook dan moet het bij de verwerkingsverantwoordelijke. Als verwerker stap je niet naar de AP maar naar de klant dus. En ook dan moet de klant het oppakken en de melding doen bij de AP.
Heb je het idee dat die klant het niet goed oppakt, of weet je niet waar deze te bereiken, dan kun je bij de Autoriteit Persoonsgegevens een klacht indienen. Daarin beschrijf je dan het vermoedelijke datalek en het wat en hoe dat je hebt gevonden.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
....In de komende jaren verwacht ik een aantal maatregelen in te voeren die merkbare gevolgen hebben voor de tarieven van paspoorten en identiteitskaarten.
De introductie van de e-functionaliteit op de identiteitskaart is gepland op 1 januari 2021. Deze e-functionaliteit wordt toegevoegd om zo met de identiteitskaart in te kunnen loggen bij overheidsinstanties op ‘hoog’ betrouwbaarheidsniveau (eIDAS Hoog). Vanwege deze maatregel verwacht ik dat de tarieven voor de identiteitskaart op dat moment zullen stijgen.
...Met ingang van 1 juli 2021 worden vingerafdrukken afgenomen voor het uitgeven van identiteitskaarten en wordt de opmaak van identiteitskaarten aangepast naar Europese richtlijnen. Deze wijziging is ter uitvoering van de EU-verordening biometrie op identiteitskaarten...
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
AliExpress wil het winkelgedrag van zijn internationale publiek stimuleren en zoekt daarvoor honderdduizend influencers om reclame te maken op YouTube, Facebook, Instagram, TikTok en andere populaire sociale platformen. De nadruk ligt daarbij op video, omdat dat op de thuismarkt als een razende werkt...
...De buitelandse e-commercetak van Alibaba Group wil zich in Europa nadrukkelijker positioneren als een marktplaats voor maar ook van lokale retailers en merken. Het probleem: die willen niet en aarzelen vanwege het goedkope imago van het platform. Niettemin bedient het e-commerceplatform 180 miljoen buitenlandse klanten, met name in Rusland, Turkije en Spanje.
Alles bij de bron; Emerce
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
In The Circle, een roman van Dave Eggers waarin één Google/Facebook/Apple-achtig bedrijf steeds meer kennis en daarmee controle krijgt over het doen en laten van iedereen in de hele wereld, spelen camera’s een hoofdrol. Begonnen als een handige manier om de surfcondities in de gaten te houden op een strand aan de Stille Oceaan, zijn de camera’s al snel alomtegenwoordig. Ze zijn zo goedkoop dat je ze gewoon overal kunt opplakken, waarna ze verbonden worden met een cloud en iedereen kan zien wat er zo’n beetje op elk moment op elke plek in de wereld gebeurt.
SeeChange, heet dit organisch groeiende panopticum, een cruciaal onderdeel van de door Eggers beschreven dystopie waarin elk begrip van privacy verdwijnt. Terwijl het in klassieke doemdenkende toekomstvisies meestal draait om een machtige staat die met nieuwe technologie zijn wil aan de burgers oplegt (Brave New World, 1984) is het in The Circle gewoon een commercieel bedrijf dat de macht grijpt, en zijn het individuele consumenten die daar uit min of meer vrije wil voor kiezen (al is die keuze zo collectief dat ontsnappen uiteindelijk niet meer mogelijk blijkt).
Die plakcameraatjes zijn er nog niet, maar mobiele telefoons komen in de buurt. Miljarden mensen hebben op elk moment van de dag de mogelijkheid om op te nemen wat er op hun pad komt, en dat vervolgens te delen via sociale media en in de beeldensoep die elke dag weer wordt bereid komen de belangrijkste beelden vanzelf bovendrijven. Zoals die van de dood van George Floyd.
Zou er zoveel ophef zijn ontstaan als niet was gefilmd hoe vier politieagenten in Minneapolis hem overmeesteren, hoe één van hen bijna negen minuten een knie in zijn nek zet, waarna te horen is hoe hij om zijn moeder roept?
Nee en ineens ziet een meerderheid iets dat niet meer te negeren is: in dit land vermoorden witte mensen zwarte mensen en denken witte mensen dat ze daarmee weg kunnen komen.
Silicon Valley heeft allerlei maatschappelijke ontwikkelingen in gang gezet die dystopische trekjes vertonen – de privacy-exploitatie, polarisatie en gegroeide concentratie van macht en rijkdom hebben hun eindpunt nog niet bereikt. Maar dat de Californische technologie een middel zou worden om machtsmisbruikers te controleren en ter verantwoording te roepen is een bevestiging dat de utopische dromen van de libertarische hippies die (mede) aan de wieg stonden van de tech-revolutie ook bewaarheid zijn.
Alles bij de bron; TechnischWeekblad