- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws
Om third-party cookies te vervangen en toch nog gericht te kunnen adverteren bedacht Google de "Privacy Sandbox". Hierbij worden gebruikers op basis van hun browsegedrag in zogeheten cohorten geplaatst. Vervolgens kunnen adverteerders aan gebruikers binnen een bepaald cohort advertenties tonen. Google Chrome kijkt naar het browsegedrag en plaatst de gebruiker vervolgens in een cohort. Dit cohort wordt met websites en adverteerders gedeeld, zodat die op basis van het cohort gericht kunnen adverteren.
"De technologie voorkomt de privacyrisico's van third-party cookies, maar introduceert tegelijkertijd allerlei nieuwe risico's", zegt Bennett Cyphers van de EFF. Het gaat dan bijvoorbeeld om discriminatie en fingerprinting.
De EFF-medewerker spreekt van een tweesprong waarbij er moet worden gekozen tussen een toekomst waar gebruikers zelf kiezen welke informatie ze met een website willen delen en een toekomst waarbij gebruikers op basis van hun browsegedrag een label krijgen opgeplakt dat hen op alle websites achtervolgt. Volgens Cyphers moet de nieuwe oplossing van Google en andere pogingen om gedragsgerichte advertenties te tonen worden verworpen. De EFF roept Google dan ook op om de nu gepresenteerde oplossing in te trekken.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Het hele doel van fitnesswearables en smartwatches is om zoveel mogelijk data te registeren, zodat je een goed beeld krijgt van je algehele gezondheid. Maar wat wordt er zoal met die gegevens gedaan? We kijken naar het privacybeleid van Garmin om daar een indruk van te geven...
...Eindoordeel
Het privacybeleid van Garmin is overzichtelijk en duidelijk. Garmin informeert per type persoonsgegeven dat het verwerkt, uitgebreid over de grondslag daarvoor en het doel. Ook de door Garmin aangeboden producten en diensten lijken zo privacyvriendelijk mogelijk te zijn ingesteld. Dat is ook van groot belang nu de smartwatches van Garmin een variatie aan gezondheidsgegevens verwerken.
Er zijn tenslotte ook een aantal aandachtspunten. Zo zou Garmin de grondslag voor doorgiften naar de VS moeten heroverwegen. Het Privacy Shield is namelijk ongeldig verklaard. Garmin deelt data met overige derden, maar specificeert niet duidelijk genoeg wie onder deze categorie vallen.
Alles bij de bron; PCM-Web
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De overheid werkt nog steeds aan een plan om encryptie te verzwakken om zo bijvoorbeeld versleutelde berichten te kunnen ontsleutelen. Dat meldt de NOS vandaag op basis van bronnen.
In december werd bekend dat de minister ook een onderzoek liet instellen naar het effect van encryptie op de opsporing door politie. Eerder had de Europese Raad een resolutie aangenomen waarin staat dat opsporingsdiensten toegang tot de inhoud van versleutelde data zouden moeten hebben.
Bronnen laten aan de NOS weten dat politie, de inlichtingendienst AIVD en het ministerie van Defensie, waaronder de militaire inlichtingendienst MIVD, aandringen op een mogelijkheid om versleutelde berichten te ontsleutelen. De diensten vrezen dat de nationale veiligheid in het geding is als dat niet gebeurt, aldus de bronnen waar de omroep mee sprak.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Google is van plan om te stoppen met de verkoop van advertenties die worden gebaseerd op iemands individuele browsegeschiedenis, meldt de techgigant.
Google maakte eerder al bekend te stoppen met het ondersteunen van trackingcookies van derden. Het bedrijf kondigde vorig jaar januari aan een periode van twee jaar te nemen om trackingcookies volledig te laten verdwijnen. Met trackingcookies kunnen adverteerders de interesses van gebruikers op verschillende sites volgen. Met die informatie worden advertenties op maat getoond.
"Om het internet voor iedereen open en toegankelijk te houden, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen", schrijft Google in de blogpost. "Dat betekent niet alleen een einde maken aan cookies aan derden, maar ook aan de technologie die wordt gebruikt om individuele mensen te volgen terwijl ze op het internet surfen."
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De Nederlandse cryptobeurs LiteBit heeft persoonsgegevens van gebruikers gelekt, zo meldt het bedrijf via de eigen website. Het gaat om persoonsgegevens, zoals e-mailadres, telefoonnummer en IBAN, die voor december 2019 door gebruikers zijn verstrekt.
Op 27 februari van dit jaar ontving LiteBit een bericht waarin werd gemeld dat gegevens van LiteBit-gebruikers in handen van een derde partij waren. "Er is gedreigd om deze persoonsgegevens openbaar te maken als LiteBit niet zou betalen voor deze data.", zo stelt de cryptobeurs in een verklaring.
Aan de hand van de gestolen data die de afperser aan het bericht had toegevoegd kon worden afgeleid dat het gaat om gegevens die voor december 2019 zijn verstrekt. "Daarnaast zaten er enkel Nederlandse gebruikers in deze sample. Desalniettemin willen we wel al onze gebruikers op de hoogte stellen", laat LiteBit verder weten.
Het datalek is inmiddels gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Een groep Europarlementariërs roepen in een petitie de Europese Commissie op om werk te maken van de aanpak van gepersonaliseerde advertenties.
Het Europees Parlement vroeg de Europese Commissie een totaalverbod op gepersonaliseerde advertenties te onderzoeken. De Europese Commissie wil echter geen totaal verbod en kiest liever voor andere maatregelen om de privacy van gebruikers te beschermen.
Alles bij de bron; DutchIT
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
LitterCams, zo heten de camera's die spotten wanneer een automobilist afval uit het raam gooit. Van plastic blikjes en fastfood-verpakkingen tot zelfs deels opgerookte sigaretten.
Die informatie wordt gekoppeld aan het kenteken van het voertuig, zodat de autoriteiten weten naar welk adres de boete gestuurd kan worden. Die loopt op tot maximaal 120 pond, omgerekend zo'n 140 euro.
Het systeem wordt nu voor het eerst in de praktijk getest en loopt minstens een jaar, waarbij dezelfde camera geregeld op een nieuwe plek wordt neergezet. Volgens lokale handhavers is men nu nog te afhankelijk van het op heterdaad betrappen van vervuilers. Dat leverde vorig jaar slechts 200 bekeuringen op, terwijl er in totaal voor 1.950 ton aan zwerfafval werd opgeruimd. Een stijging van 250 procent ten opzichte van 2019.
Alles bij de bron; CompIdee
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Drie jaar na invoering van de AVG blijken veel websites zich nog altijd niet aan de privacyregels te houden. Dat concludeert de Consumentenbond na een uitgebreide steekproef. Meer dan de helft van de bezochte sites plaatst volgcookies zonder daar toestemming voor te vragen of dwingt die toestemming af.
De Consumentenbond onderzocht 100 populaire websites. 53 daarvan gaat in in de fout. Een kwart (24) van de websites plaatst al volgcookies voordat ze überhaupt om toestemming hebben gevraagd. Bunq plaatst de meeste: 9. En 20 websites, waaronder Coolblue, NLZiet en OKCupid, plaatsen tóch volgcookies ondanks dat de bezoeker ze geweigerd heeft.
De cookiemuren, die de onderzoekers in 2018 en 2019 nog veel aantroffen, blijken grotendeels verdwenen. Alleen Tweakers gebruikt deze techniek nog, ondanks dat die niet is toegestaan.
Wel vonden de onderzoekers meer ingewikkelde en sturende menu’s. Op 41 sites moeten bezoekers allerlei menu’s doorworstelen om reclamecookies uit te schakelen, terwijl het accepteren van alle cookies op diezelfde sites juist heel simpel is. En wie wil controleren of alle cookie-instellingen goed staan, moet pagina’s lang scrollen om 20 cookieschuifjes te controleren.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is teleurgesteld over de resultaten: ‘Het is treurig om te moeten constateren dat bedrijven zo hardnekkig de fout in blijven gaan. Hoe ingewikkeld is het nu helemaal om netjes om toestemming te vragen? In de wet staat dat je je vrijelijk, ondubbelzinnig, geïnformeerd en specifiek toestemming moet geven voor cookies. Daar is absoluut geen sprake van als het keuzemenu meer lijkt op een hindernisbaan of je bezoeker zich eerst door een 170 pagina’s tellende verklaring moet worstelen.’
Alles bij de bron; ConsBond