- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De Duitse overheid wil berichten op chatdienst Telegram kunnen aanpakken. Volgens de autoriteiten maken tegenstanders van de coronamaatregelen gebruik van het platform om demonstraties te organiseren. Binnen de Duitse overheid wordt daarom gekeken naar wet- en regelgeving en een Europees uniform juridisch framework om Telegram aan banden te leggen, zo meldt Duitse media....
...De minister van Binnenlandse Zaken van de Duitse deelstaat Thuringen Georg Maier stelt dat Telegram "geen pure" chatdienst is, maar een sociaal platform waar wordt opgeroepen tot demonstraties, geweld en adresgegevens van politici worden gepubliceerd. Net als Maier vindt het Duitse ministerie van Justitie dat Telegram geen chatdienst is, maar een sociaal netwerk.
Daardoor zouden er andere regels voor het platform moeten gaan gelden, zoals nu bijvoorbeeld al van toepassing zijn op Facebook. Duitse wetgeving verplicht sociale netwerken om strafbare content te blokkeren of te verwijderen. Ook moet strafbare content eenvoudig kunnen worden gerapporteerd.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De NCTV maakt haar rol in de terreurbestrijding veel belangrijker dan die is, politie en inlichtingendiensten hebben de NCTV helemaal niet nodig.
Het bericht dat de Rijksrecherche het lekken van geheime stukken uit de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) onderzoekt (NRC, 23/11), was het zoveelste bericht dat deze organisatie niet bepaald in een goed daglicht plaatst.
Eerder berichtte NRC uitgebreid over de NCTV, vanwege dubieuze of onrechtmatige praktijken bij het digitaal volgen van burgers en onderzoeken naar islamitische gemeenschappen. De reactie van de verantwoordelijke minister was onnavolgbaar: de misstanden hadden geen wettelijke grondslag, dus dan maken we een wettelijke grondslag....
...Al meer dan vijftien jaar werkt de NCTV daarom gestaag aan het uitbreiden van haar taakgebieden. Zo werkt dat bij de overheid; wie niet echt relevant is, vergroot juist de bezigheden. Wat begon als een organisatie die het contra-terrorismebeleid moest coördineren, is uitgegroeid tot een ambtelijke organisatie met honderden werknemers die, zoals op de website van de NCTV staat, verantwoordelijk is voor terrorismebestrijding, cyber security, nationale veiligheid, crisisbeheersing en statelijke dreigingen.
Maar het gekke is: de NCTV is helemaal niet verantwoordelijk voor cybersecurity, noch voor terrorismebestrijding. De NCTV heeft helemaal geen bevoegdheden of middelen om terrorisme te bestrijden, die zijn voorbehouden aan politie en inlichtingendiensten. Deze organisaties hebben de wettelijke bevoegdheden, kennis en ervaring om terrorisme te bestrijden. ....Voor cybersecurity geldt hetzelfde. De inlichtingendiensten zijn, gezien hun door de jaren heen opgebouwde informatiepositie, de enige organisaties die in staat zijn te bepalen uit welke hoek de dreiging komt, dus welke onderzoeken verricht moeten worden.
Bij de NCTV werken kundige mensen. Het is zonde dat zij werken voor een organisatie die, om haar bestaan te rechtvaardigen, een steeds groter takenpakket voor zichzelf creëert. ...De inlichtingendiensten en politie kunnen vast nog getalenteerde analisten gebruiken.
Of breng de NCTV terug tot een kleine kernorganisatie die haar naam eer aandoet (bijvoorbeeld Nationaal Coördinator Veiligheid) en een beperkt aantal concrete onderwerpen écht coördineert. Zoals het stelsel voor bewaking en beveiliging van bedreigde personen, of de nationale crisisorganisatie. Het voordeel hiervan is dat voor coördinatie geen bevoegdheden nodig zijn. En dat het wetsvoorstel dus de prullenbak in kan.
Alles bij de bron; NRC
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Lichamelijke Integriteit
De verkenning of politie gebruik zou moeten maken van particuliere dna-databases voor het onderzoeken van cold cases is begin volgend jaar klaar, zo heeft demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid laten weten. Afhankelijk van de uitkomsten van de verkenning wordt er een pilot gestart....
...."Het gebruik van genealogische dna-databanken heeft juridische en ethische implicaties en dat vereist een zorgvuldig en weloverwogen proces. De eerste stap is een verkenning (zowel juridisch, ethisch als technisch) naar het gebruik van deze databanken voor het identificeren van onbekende doden. Op basis van de resultaten hiervan wordt een eventueel vervolgtraject bepaald", stelt Grapperhaus.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het gebruik van realtime gezichtsherkenning vindt wél plaats in Nederland, maar wordt niet door politie in de publieke ruimte toegepast, zo stelt demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid, die wel openstaat voor verdere ontwikkeling van deze technologie.
Volgens BuzzFeed News heeft de Nederlandse politie vorig jaar gebruikgemaakt van de gezichtsherkenningssoftware van het Amerikaanse bedrijf Clearview of geprobeerd dit te doen. Aanleiding voor D66 en GroenLinks om ministers Dekker voor Rechtsbescherming en Grapperhaus om opheldering te vragen.
In één van zijn antwoorden laat Dekker het volgende weten: "Biometrische surveillance, in de zin van real-time gezichtsherkenning, wordt op dit moment in Nederland niet gedaan." Halverwege oktober kwam minister Grapperhaus met een "nader antwoord" over de inzet van gezichtsherkenningssoftware. Volgens Grapperhaus is het antwoord van Dekker over real-time gezichtsherkenning in Nederland namelijk "te ruim omschreven".
Dat zorgde weer voor vragen van D66. "Hoe moet "real-time” in deze herformulering geïnterpreteerd worden en valt een toepassing als Clearview daar wel of niet onder?", zo vroeg D66-Kamerlid Van Ginneken. Grapperhaus moest ook duidelijk maken hoe "op dit moment" in deze herformulering geïnterpreteerd moeten worden.
Het enige systeem waarin de politie biometrische gezichtsherkenningstechnologie toepast is Catch. Daarmee kunnen foto's van verdachten worden vergeleken met een database met daarin foto's van verdachten en veroordeelden. Het systeem selecteert op meerdere kenmerken zoals de stand van de ogen, afstand naar de neus, breedte van de mond en andere uiterlijkheden. Vervolgens worden de resultaten door meerdere experts beoordeeld.
Hoewel de politie op dit moment geen gebruikmaakt van realtime gezichtsherkenning in de openbare ruimte staat de minister wel open voor verdere ontwikkeling van de technologie als alle noodzakelijke waarborgen zijn getroffen.
Kamerstukken bij dit onderwerp;
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Demissionair ministers Grapperhaus en de Jonge zijn de winnaars van de jaarlijkse Big Brother Awards geworden. Dat heeft organisator en digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom vandaag bekendgemaakt.
de Jonge won de Publieksprijs, vanwege de slecht doordachte invoering van Coronatoegangsbewijzen. De Expertprijs gaat dit jaar naar minister Grapperhaus.
Wegens een hele rits aan misstappen die het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft begaan besloten de experts om de minister een Lifetime achievement award uit te reiken. "Het komt niet vaak voor dat we een lifetime achievement award uitreiken, maar dit ministerie heeft het zo bont gemaakt dat wij en onze vakjury eigenlijk geen andere optie zagen", merkt Austin op.
De expertprijs is persoonlijk aan minister Grapperhaus overhandigd, minister de Jonge heeft de Publieksprijs niet in ontvangst genomen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De overheid maakt steeds vaker gebruik van algoritmes en kunstmatige intelligentie om mensen te selecteren of in te delen in groepen en als dit niet rechtmatig en transparant gebeurt ligt discriminatie op de loer, zo waarschuwt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens. De privacytoezichthouder legde de Belastingdienst deze week een boete van 2,75 miljoen euro op voor het overtreden van de AVG.
Uit onderzoek van de AP naar de Toeslagenaffaire bleek dat de fiscus discriminerend te werk ging bij het beoordelen van aanvragen voor kinderopvangtoeslag en bij het selecteren van mensen voor (fraude)onderzoek. De slachtoffers waren op basis van een algoritme als 'risico' of voor (fraude)onderzoek geselecteerd.
Het is daarom belangrijk scherp te zijn op de selectiecriteria van een algoritme of AI en hier transparant over te zijn, aldus de AP-voorzitter.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De kritieke kwetsbaarheid in logsoftware Log4j raakt een groot aantal applicaties, waaronder die van VMware, ElasticSearch, Red Hat, Atlassian, Amazon, Apache, Oracle en tal van andere programma's en leveranciers. Microsoft is bezig met een onderzoek en het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) heeft inmiddels op GitHub een overzicht van kwetsbare Log4j-applicaties en te nemen stappen gepubliceerd. De lijst zal de komende dagen nog verder worden aangevuld, aangezien tal van applicaties van Apache Log4j gebruikmaken.
De impact van de kwetsbaarheid, aangeduid als CVE-2021-44228, is op een schaal van 1 tot en met 10 met een 10 beoordeeld. "De kwetsbaarheid is wat complex: hoewel sommige producten kwetsbaar zijn, wil dit niet zeggen dat de kwetsbaarheid succesvol is te misbruiken aangezien dit afhankelijk is van verschillende pre- en postcondities, zoals de gebruikte Java virtual machine, de huidige configuratie, etc.", aldus het Zwitserse Government Computer Emergency Response Team (GovCERT.ch).
De overheidsinstantie waarschuwt dat het Log4j-lek tegen de vitale infrastructuur kan worden ingezet, maar zijn hier nog geen meldingen over binnengekomen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De kritiek van de VN over de sloop van de Tweebosbuurt die onder tafel werd geveegd, de wettelijke basis die ontbrak voor de inzet van surveillancewagens, de zorgen over het politiegeweld tijdens het woonprotest: bij de gemeente is een patroon ontstaan waarbij fundamentele waarden het telkens verliezen van de omstandigheden, stelt Marc Schuilenburg.
Het nieuws dat burgemeester Ahmed Aboutaleb het rapport van de Autoriteit Persoonsgegevens over camera-auto’s in de binnenstad tegenhoudt, sneeuwde onder door alle consternatie over de rellen in het stadscentrum diezelfde dag. Uit het door NRC ingeziene rapport blijkt dat Rotterdam de wet heeft overtreden door mobiele camerawagens in te zetten om te controleren of mensen wel voldoende afstand houden in de anderhalve-metersamenleving.
Niet alleen was er geen wettelijke basis voor het filmen van burgers op straat en in parken, de surveillancewagens maakten volgens de Autoriteit Persoonsgegevens een te grote inbreuk op de privacy door de gezichten van burgers gedetailleerd in beeld te brengen.
De rijdende camera-auto’s zijn inmiddels van straat gehaald, maar de inzet ervan is altijd fel verdedigd door het Rotterdamse college. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Het past in een langere trend en die levert geen fraai plaatje op. Keer op keer neemt de gemeente controversiële maatregelen en neemt daarbij op de koop toe dat fundamentele rechten overboord worden gegooid. Wie verder kijkt ziet bovendien dat de kritiek hierop door de hoofdrolspelers steevast wordt weggewuifd.
Alles bij de bron; NRC [knipsel]