Data privacy een recht is en geen privilege, vindt het overgrote deel (87 procent) van de respondenten in een grootschalig consumentenonderzoek uitgevoerd onder 25.000 respondenten uit 16 verschillende landen.

Een meerderheid van de consumenten vindt dat de verkoop van persoonlijke data altijd schending van de privacy betreft. Een nog groter deel, 91 procent, maakt zich zorgen over de hoeveelheid data die bedrijven van hun klanten kunnen verzamelen. Daarbij wordt er een groot verschil aangemerkt in PII (Personal Identifiable Information) zoals BSN nummer en creditcardgegevens en minder specifieke data zoals leeftijd en beroep...

...40 Procent van de respondenten vindt dat privacy een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van bedrijven, overheid en tech-bedrijven. Alle partijen hebben verplichtingen op zowel juridische en ethische aspecten, om zo de privacy van zichzelf of de consument te helpen respecteren en beschermen.

Het recht op privacy van gegevens kan niet worden bereikt in silo's. Het vereist een nauwe samenwerking tussen consumenten, bedrijven, overheidsinstellingen en tech-bedrijven. Privacy compliance is essentieel. Het is aan bedrijven om de wetten en regelgeving rond privacy te begrijpen en deze na te leven en bedrijven moeten het afwegingsniveau bepalen zodat consumenten

  • weten hoe persoonlijke gegevens worden gebruikt, gedeeld of verkocht –
  • persoonlijke gegevens kunnen verwijderen
  • persoonlijke gegevens kunnen bewerken of corrigeren
  • het gebruik van gegevens kunnen beperken of exporteren in een bruikbare vorm

Alles bij de bron; Adformatie