Sinds de inwerkingtreding van de meldplicht datalekken ontvangt de AP, naast datalekmeldingen uit de financiële sector en de sector openbaar bestuur, de meeste meldingen uit de zorgsector. Het grootste aantal datalekmeldingen binnen de zorgsector is afkomstig van ziekenhuizen (23 procent) en apotheken (22 procent). De meeste meldingen worden gedaan na het verzenden van persoonsgegevens aan de verkeerde ontvanger. Kleinere zorginstellingen zoals gezondheids- en welzijnsorganisaties (24 procent), maatschappelijke dienstverlening (15 procent) en tandartsen (6 procent) melden vaker datalekken door hacking, malware of phishing dan grotere zorginstellingen.

De meest gemelde oorzaak van een datalek is het versturen van persoonsgegevens aan de verkeerde ontvanger (63 procent). In ruim de helft van alle meldingen gaat het om gegevens van 1 persoon (58 procent). Gemelde datalekken die vijfduizend of meer personen raken, worden vaak (in 47 procent van de gevallen) veroorzaakt door hacking, malware en/of phishing.

Bij ruim vijfhonderd datalekmeldingen heeft de AP actie ondernomen bij organisaties die een datalek hebben gemeld. In de meeste gevallen (84 procent) wordt telefonisch contact opgenomen voor aanvullende informatie. In andere gevallen geeft de AP de organisatie normuitleg via een brief of dringt zij via een gesprek aan op maatregelen.

Alles bij de bron; BeveilNieuws