Advertenties zijn de prijs die je betaalt als je gratis wil e-mailen, zoeken of wat rondhangt op een sociaal netwerk. Jouw aandacht is blijkbaar grof geld waard. Maar die reclames, daar kijk je toch gewoon overheen?

Een paar weken terug keek NU.nl hoe makkelijk het was om te stoppen met Google. De uitkomst: het is niet heel eenvoudig...

...Steven Sweldens, hoogleraar consumentengedrag en marketing aan de Erasmus Universiteit publiceerde vorig jaar een onderzoek waarin werd gekeken wat de impact van reclames is wanneer mensen zich actief verzetten tegen de effecten van die reclame-uitingen. Conclusie: Zelfs als mensen hard hun best doen om zich niet te laten beïnvloeden, hebben advertenties een effect op de mening van mensen. Sweldens: "Als je twintig reclames bekijkt en heel hard je best doet om niet beïnvloed te worden, dan zal dat mislukken in vier of vijf gevallen."..

...Mensen geven "ongetwijfeld" meer geld uit door advertenties, zegt hoogleraar Sweldens. Maar je kunt het volgens hem zowel positief als negatief bekijken: "Ik zal de laatste zijn die zegt dat advertenties geen waarde creëren. Advertenties vervullen een maatschappelijke functie, stelt hij. Ze informeren ons over welk product geschikt is voor ons.

"In een wereld zonder advertenties zou je elk product moeten analyseren tot op het laatste moertje en daarna moet je daar nog een bijpassende prijs bij verzinnen. Mensen zouden niet kunnen functioneren zonder advertenties."

Op sommige momenten komt onze vrijheid wel in het gedrang, zegt hij. Hoe meer de bedrijven over je weten, hoe meer ze in staat zijn om je te targeten, hoe meer effect de advertenties hebben. "Dat bewustzijn is niet voldoende aanwezig bij veel mensen."

Alles bij de bron; NU