We zijn allemaal dol op koopjes en aanbiedingen, vooral als het product of de dienst nét is waar jij behoefte aan hebt. Of wanneer je persoonlijk wordt aangesproken. Voor organisaties is het dan ook waardevol om hun klanten te kennen – dat verhoogt de kans op een aankoop. Onlangs kondigde ING aan dat zij de betaalgegevens van haar klanten wil gaan benutten voor het versturen van gepersonaliseerde aanbiedingen – financiële producten die passen bij de behoefte van de klant.

De Autoriteit Persoonsgegevens (‘AP’) heeft via Twitter aangegeven hier verder onderzoek naar te doen en er zijn Kamervragen over gesteld aan de minister van Financiën. Hoog tijd dus om de regels over het versturen van persoonlijke reclame onder de loep te nemen. Want persoonlijke reclame op basis van betaalgedrag, mag dat zomaar?

De regels over het aanbieden van reclame (ook wel ‘direct marketing’ genoemd) staan in de AVG. Daarnaast gelden ook specifieke verplichtingen over direct marketing, die staan nu nog in de Telecommunicatiewet. Deze zal op termijn (waarschijnlijk in 2021) vervangen worden door de ePrivacy Verordening.

Alles bij de bron; SOLV