„Let op! Ga voorzichtig om met uw gegevens. Geef nooit uw persoonlijke of financiële gegevens af”, zo waarschuwt ABN Amro haar klanten op de website van de bank. En op het moment dat wij deze mededeling op abnamro.nl lezen, doet de bank zelf nou juist waar ze hun rekeninghouders op attenderen. In webadressen die worden aangemaakt als klanten internetbankieren, verschijnt volstrekt nodeloos persoonlijke informatie in de vorm van bankrekeningnummers.

In diverse url’s, de pagina-adressen waarmee de browser naar de juiste site wordt geleid, vinden we gegevens terug die rechtstreeks naar onze persoon of onze bankrekening leiden. Bij ABN vinden we ons bankrekeningnummer in de url bij het internetbankieren en ook de duurzame ASN Bank geeft dat vrij op de pagina’s die we te zien krijgen als we onze betalingen bekijken op hun site. Een ander zag zijn e-mailadres gekoppeld aan de site van Omron, de leverancier van zijn bloeddrukmeter. Betalingen van concertkaartjes en een veerpont via betaalbedrijf Adyen verraden onze mailadressen, de hoogte van het bedrag en de partij aan wie het is overgemaakt.

Al met al valt er een aardig beeld te schetsen van ons doen en laten. En is het ondenkbaar dat we er nooit in zouden trappen als een partij zich voordoet als een ticketverkoper die meldt dat een betaling is mislukt? Of in een mail die afkomstig lijkt van mijn bank over de betaling die ik daadwerkelijk heb verricht? Zouden we niet op de link drukken om de transactie alsnog te bevestigen?

Alles bij de bron; Telegraaf