Met een waar mediaoffensief kondigde Google allerlei 'verbeteringen' aan op het gebied van privacy. Privacy-experts zijn kritisch: het is puur eigenbelang dat Google dit doet, zeggen zij.

"Google heeft inmiddels ook begrepen dat mensen privacy heel belangrijk vinden. Ze voelen de hete adem in de nek van Apple, dat van privacy een unique selling point heeft gemaakt. Het is belangrijk om niet achter te blijven in die retoriek", vertelt Hans de Zwart, directeur van privacybelangenorganisatie Bits of Freedom.

Hij krijgt bijval van Vincent Böhre, directeur en jurist van Privacy First. "Moderne bedrijven die niet privacyvriendelijk zijn, gaan ten onder. Of door torenhoge boetes vanwege het overtreden van privacywetten of omdat ze marktaandeel verliezen aan concurrentie die de privacy van klanten beter beschermt", voorspelt Böhre.

Is er dan niets positief, aan de maatregelen van het bedrijf? Jawel, vindt Böhre. De extensie voor je browser waarmee je kunt zien welke bedrijven allemaal betrokken zijn bij de advertentie die je ziet, is goed nieuws. "Dat is een vorm van ketentransparantie, zodat je kunt zien met wie Google nu allemaal zaken doet, als spin in het web", zegt Böhre.

Alles bij de bron; RTLZ