Vooruitstrevende autofabrikanten zien een toekomst voor zich waarin zij data uit verschillende systemen in de auto kunnen combineren en analyseren. Rijgedrag, veel bezochte plekken, muzieksmaak en talloze andere zaken worden dan boven water gehaald. De data die consumenten beschikbaar stellen, opent deuren naar veel nieuwe features en services voor autorijders.

Er is echter een kanttekening. De consument moet zijn data wel beschikbaar wíllen stellen.

Ondanks dat data vele features mogelijk maakt, blijkt uit een onderzoek naar Car Data Monetization van McKinsey & Company dat we geen daadwerkelijke waarde uit deze informatie kunnen halen als de consument deze data niet consequent wil delen. Het onderzoek stelt dat klanten erop moeten vertrouwen dat als zij de data delen met de autofabrikant, deze op een verantwoordelijke manier opgeslagen en gebruikt wordt...

...Hoewel de connected auto allerlei spannende mogelijkheden presenteert, komen er ook een hoop risico’s bij kijken op het gebied van cybersecurity. Een uitdaging die we eerst moeten aanpakken om het maximale uit de autonome auto te halen.

Steeds meer kwetsbaarheden worden toegevoegd aan auto’s in de vorm van sensors, automatische remmen, infotainmentsystemen en mobiele apps. Naarmate nieuwe producten, ecosystemen of software worden toegevoegd, wordt het bedreigingspotentieel ook groter. Dit is iets om over na te denken. Beveiliging kan je immers niet achteraf in je systeem boren. Security moet bij elk component en bij elke stap van het proces worden geïntegreerd. 

Alles bij de bron; AGConnect