Het aantal meldingen van identiteitsfraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van het ministerie van Binnenlandse Zaken is vorig jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2015 kwamen er 800 meldingen bij het CMI binnen, in 2016 waren dat er 1700.

Volgens Helen van der Sluys is de stijging te verklaren door een grotere naamsbekendheid van het meldpunt en een toegankelijker meldingsformulier. Daarnaast zijn organisaties nu verplicht consumenten te informeren bij een datalek. Aan de andere kant ziet het CMI ook meer misbruik van persoonsgegevens. "Identificatie hoeft steeds minder vaak in persoon aan de balie, dat gebeurt steeds vaker online met een kopie van je identiteitsbewijs, zoals bij het afsluiten van een telefoonabonnement en bankrekening. Een oplichter heeft alleen een kopietje van je ID nodig", laat Van der Sluys tegenover de Consumentenbond weten (pdf).

Alles bij de bron; Security