Deze week besteedt BNR-Spitsuur iedere dag aandacht aan privacy en proberen Petra en Thomas beetje bij beetje hun privacy terug te krijgen.

Als je bekijkt wat er op één dag met je data gebeurt, dan is dat vrij schokkend stelt Dimitri Tokmetzis, datajournalist bij De Correspondent en medeauteur van het boek Je hebt wél iets te verbergen. Hij noemt als voorbeeld je smart-tv: ‘Die produceert een onhoorbaar geluidssignaal die je telefoon weer opvangt. Stel je zit een tuinprogramma te kijken, dan kunnen ze later op je smartphone allemaal advertenties laten zien van de Intratuin bijvoorbeeld.´

En dat is slechts één van de vele voorbeelden van de advertentiemarkt. 'Je kan online geen stap zetten zonder dat je door 30, 40 bedrijven in de gaten wordt gehouden', weet Tokmetzis. De vraag is wanneer manipulatie overgaat in het daadwerkelijke beïnvloeden van mensen. ‘Er worden allerlei beslissingen over je genomen, zonder dat je weet hoe die tot stand zijn gekomen.’

Mocht je daar nou daadwerkelijk iets tegen willen doen, dan zijn er weinig mogelijkheden. ‘Burgers staan eigenlijk vrij zwak daarin. Het is ook niet helemaal eerlijk dat alle last die bij jou wordt gelegd. De enige keuze die je nog hebt is om Facebook niet meer te gebruiken. Dat is naar en zou niet moeten’, vindt Tokmetzis. 

Alles bij de bron; BNR [Thnx-2-Dick]