Nieuwe Europese regelgeving verplicht banken om straks de betaalgegevens van hun klanten aan derden door te geven. Daar mogen ze echter geen geld voor vragen. Jan Dwarshuis ziet wel een verdienmodel voor banken in het tegenovergestelde: het heel goed beschermen van de privacy van hun klanten. Dat wordt ook steeds noodzakelijker...

...Veel fintech-oplossingen klinken heel aantrekkelijk, en het gemak staat bij veel oplossingen voorop. Toch zou ik als bankbestuurder behoorlijk onrustig worden van deze ontwikkelingen. Immers, het beschermen van privégegevens is van oudsher één van de kerntaken van een bank. In Zwitserland gaat men op dat vlak qua regelgeving nog een stap verder nog een stap verder dan in Nederland, maar dit geheel terzijde.

De bank zou een voorname rol kunnen spelen in het beschermen van de privacy van haar (rijke) klanten. Dienstverlening op het vlak van bescherming van privacy is over het algemeen peperduur, maar een bank kan het voortouw nemen omdat ze in staat is om dit soort dienstverlening betaalbaar aan te bieden. Het voordeel daarbij is dat de bank — naast alle hightech-snufjes — toch persoonlijk contact houdt met de klant.

De digitale revolutie is niet te stoppen, hetgeen een uitstekende ontwikkeling is. Toch doen consumenten er verstandig aan om hun privacy extra te beschermen. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij digitale onnozelheid tot onomkeerbare (reputatie)schade heeft geleid. Het wordt tijd dat de bank op het gebied van privacy voor u een financieel speciaal-brood gaat bakken in plaats van een half gesneden wit.

Rest mij u een goed weekend te wensen.

Alles bij de bron; FTM