Stel: je zegt op internet iets aardigs over een product, en vervolgens gaan de verkopers ervan met jouw foto en bericht aan de haal om promotie maken. Mag dat?

Het overkwam Joris, die op Twitter liet weten de roti kip van Marqt 'best wel zalig' te vinden. Kaartjes met zijn foto en tweet verschenen vervolgens in de winkels. Marqt deed dat ook met uitingen van anderen op sociale media. Toen hij zichzelf zag op het Olympiaplein, nam hij contact op: "Ik dacht: het was een openbare uiting, misschien mag het gewoon. Maar het voelde niet eerlijk dat ze het ongevraagd deden, terwijl ze via Twitter juist zo makkelijk toestemming hadden kunnen vragen." 

Marqt beloofde zijn kaartjes te verwijderen, maar anderhalve week later stonden ze er nog. Na meer mail- en belverkeer werden ze deze week weggehaald, zonder excuses.

Max Verloop van Marqt: "De reacties waren overwegend ook gewoon goed, mensen vonden het sympathiek. Ik heb uitgebreid met Joris gesproken, en naar aanleiding van zijn klacht hebben we besloten voortaan mensen te laten weten dat we hun uiting gaan gebruiken. Maar ik zou niet weten wat hier niet aan zou mogen, het is toch gewoon een soort retweet, maar dan op papier?" 

Niks van waar, reageert Frederik Zuiderveen Borgesius, jurist en privacyonderzoeker aan de UvA. "Wat Marqt hier heeft gedaan ligt op geen enkele manier in de lijn der verwachting als iemand een tweet plaatst en mag daarom absoluut niet zonder toestemming."

Alles bij de bron; Parool