De streamingdienst van Google heet ‘Google Play Music’ en tot nu toe werden ze niet als zware concurrent van Apple Music en Spotify beschouwd. Google probeert dat nu te veranderen met een aantal interessante aanpassingen. Niet alleen worden je gegevens bijgehouden, maar deze worden nu ook gebruikt om muziek te selecteren op basis van wat je in het verleden hebt geluisterd. Spotify deed dit ook al met de weekly en daily mix, maar Google is ook het moederbedrijf van YouTube en hoeft zich dus niet te beperken tot hun streamingdienst. Ook je zoekopdrachten die te maken hebben met muziek op Google zullen worden bijgehouden. Dit gaat via data zoals genres en artiesten.

Niet alleen je zoekopdrachten en luistergeschiedenis worden meegenomen in de beoordeling van Google. Ook dingen als wat voor tijd op de dag het is, of de gebruiker aan het werk is of dat hij juist op een zondagmorgen thuis zit of iets actiefs gaat doen. Een ontwikkeling waar misschien niet iedereen op zit te wachten, maar het laat wel zien hoe krachtig het bedrijf kan zijn als het gaat over persoonlijke gegevens.

Alles bij de bron; PartyScene