45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kunnen we nog anoniem zijn op internet? - Opinie door Geert Somers

Heeft u een Google of Yahoo e-mail account? Dan kreeg u waarschijnlijk ook al berichtjes van deze providers om uw account beter te beveiligen door opgave van een mobiel telefoonnummer. Bij een veiligheidsincident of verloren paswoord kan men u dan inderdaad een code sturen op uw GSM zodat u en enkel u toegang tot uw account krijgt. Niemand van ons wil immers plots alle mails met bijlagen van vele jaren communicatie met vrienden en kennissen verliezen of in handen van een onbekende zien vallen.

Maar heeft u er bij stilgestaan dat Yahoo en Google op die manier plots een veel persoonlijkere link kunnen leggen tussen uw mailadres en u als persoon? Een mobiel telefoonnummer is immers uniek aan uw naam verbonden. Voor de provider was het vroeger moeilijk om te weten aan welke natuurlijke persoon de mailbox was verbonden. Maar door de koppeling met een mobiel telefoonnummer worden al die e-mails en bijlagen met foto's dus plots wel aan u toewijsbaar.

Wilt u dat wel? En zelfs als u dat niet zou willen, kiest u dan voor veiligheid of anonimiteit. Beide zijn niet zonder risico's...

...Anonimiteit op internet wordt hoe langer hoe brozer. We komen in situaties waarin privéspelers dankzij zeer performante algoritmes meer over ons gaan weten dan we dat zelf doen. Nauwkeurige voorspellingen over onze gedragingen en beïnvloeding van onze keuzes komen steeds dichter bij. Niet voor niets heeft Facebook eerder deze maand de Belgische Big Brother Award in ontvangst mogen nemen.

Tot slot vergroot de kans op misbruik wanneer te veel, soms zeer gevoelige gegevens, bij één (privé)partij gecentraliseerd worden. Facebook en Google hoeven zelf geen slechte bedoelingen met de gegevens te hebben. Er zijn altijd kapers op de kust. Bepaalde overheden en privéspelers zouden maar al te graag de hand op deze informatieschatten leggen. Ooit komt er misschien wel een dag dat we door een ernstig incident collectief wakker worden. Gebruikers die voorzichtig met hun gegevens zijn omgesprongen zullen dan blij zijn met de gemaakte keuzes. En dienstverleners die op dat moment privacy vriendelijk te werk gaan door de juiste configuratie van hun producten en diensten zullen daar als grote winnaar uitkomen.

Alles bij de bron; deRedactie