Onder meer verzekeraar Admiral wil sociale media hanteren als basis om een inschatting te kunnen maken van de persoonlijkheid van jonge chauffeurs en daarmee benaderende inschatting van het ongevallenrisico te kunnen maken. 

Admiral wijst erop dat men bij jonge chauffeurs niet over een geschiedenis in het verkeer kan beschikken om een profiel van de verzekeringnemer te kunnen opstellen. “Met behulp van een algoritme kan op sociale media echter gezocht worden naar aanwijzingen van verantwoord gedrag en dus een verlaagd risico op onvoorzichtig rijgedrag,” stipt de verzekeraar aan. Critici merken echter op dat het systeem verzekeraars mogelijk zou kunnen aanzetten om verder te graven in de privacy van de klant om eventuele aanwijzingen van risicogedrag te kunnen vinden.

Dan Mines, hoofd van FirstCarQuote, merkt echter op dat gebruikers van sociale media hun gegevens dagelijks met derde partijen delen zonder daarvoor enige financiële vergoeding te ontvangen. “FirstCarQuote vraagt slechts één keer gegevens te kunnen raadplegen en biedt daarvoor een duidelijk financieel voordeel in ruil,” merkt hij op.

FirstCarQuote voegt er aan toe dat de gegevens bovendien alleen gebruikt zullen worden bij de eerste aanvraag voor een polis en ook nooit met derde partijen zullen worden gedeeld.

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]