Bedrijven verzamelen een heleboel gegevens van hun klanten, vaak zonder dat die laatsten dat echt in de gaten hebben. Het besef dat er soms verkeerde dingen gebeuren begint wel door te dringen, zo blijkt uit onderzoek dat is gedaan door het Chartered Institute of Marketing (CIM) uit Groot-Brittannië.

Het CIM heeft 2500 mensen ondervraagd over hun ervaringen met bedrijven en hun verzamelwoede van persoonlijke gegevens, meldt de BBC. Daaruit bleek dat 57 procent geen vertrouwen heeft in een verantwoorde behandeling van die verzamelde data. Ook heeft zo'n 90 procent van de deelnemers geen flauw idee wat de bedrijven met hun persoonlijke data doen.

Consumenten vinden het niet prettig als een bedrijf continu weet waar ze zich bevinden, bijvoorbeeld door analyse van gegevens van een smartphone. Ongeveer 1 op de 5 bedrijven doet dat echter al wel, terwijl 71 procent van de klanten daar beslist tegen is. Ook blijkt, dat 44 procent van de bedrijven bezig is om sociale media af te grazen, om gegevens te verzamelen over hun klanten. Ook daar moeten de meeste mensen niets van hebben.

Alles bij de bron; BinnLandsBestuur