- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Eerst denk ik nog dat ik het verkeerd zie. Maar het is echt zo: aan het raamkozijn van het huis van mijn overbuurman is een camera bevestigd. En de lens staat onmiskenbaar rechtstreeks gericht op de voorgevel van mijn huis.
De eerste reactie? Een vloek. Daarna, in een boze reflex, de rolgordijnen naar beneden.
In heel Nederland hingen er begin 2023 313.354 camera’s. In 2019 waren dat er nog ‘slechts’ 228.5309. De cijfers komen van de politiedatabase Camera in Beeld, een project waarbij particulieren, bedrijven en overheden hun beveiligingscamera’s aanmelden zodat de politie bij een strafrechtelijk onderzoek snel kan zien of er ergens camerabeelden zijn op te vragen.
Bij het Juridisch Loket hebben ze wel vaker vragen over dit onderwerp gehad. Op de vraag ‘wat kan ik doen als mijn buren een camera ophangen?’ komt een pasklaar antwoord, inclusief stappenplan.
1 is controleren of de buren zich aan de regels houden. Die regels zijn helder; alleen filmen om het eigen huis te beveiligen.
2; De buren moeten aan de omgeving duidelijk maken dat er een camera hangt. Bijvoorbeeld met een waarschuwingsbord. Expres stiekem andere mensen filmen is verboden.
3: In gesprek gaan met de buren.
4 is om een schriftelijk verzoek te sturen om de camera te verplaatsen.
Bij 5 komt de politie om de hoek kijken en bij 6 de Autoriteit Persoonsgegevens.
Als laatste 7e stap rest de gang naar de rechter.
Sander Flight heeft van cameratoezicht zijn specialiteit als zelfstandig adviseur en onderzoeker gemaakt en noemt de cijfers van Camera In Beeld het topje van de ijsberg van het aantal daadwerkelijke camera’s in de openbare ruimte in Nederland. Er zijn alleen al 1,2 miljoen deurbelcamera’s.
Nog zo’n weetje waar je van kunt schrikken: zo’n 90 procent van de beveiligingscamera’s neemt óók de publieke ruimte mee.
Alles bij de bron; AD
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
De Europese digitale identiteit wordt niet verplicht om diensten in de Europese Unie te kunnen afnemen, zo heeft demissionair staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering laten weten. De bewindsvrouw reageerde naar aanleiding van vragen van GroenLinks-PvdA. De partijen wilden weten wat de risico's zijn dat de Europese digitale identiteit (EDI) voor veel meer zaken ingezet gaat worden dan oorspronkelijk is bedoeld en aangekondigd, ook wel function creep genoemd.
De staatssecretaris stelt dat organisaties en bedrijven in de hele EU geen diensten kunnen aanbieden waarbij alleen een Europese digitale identiteit is te gebruiken. "Hier vloeit uit voort dat bedrijven die een EDI-wallet accepteren altijd een alternatief moeten bieden", aldus de staatssecretaris.
De alternatieven die organisaties moeten bieden kunnen zowel digitaal als niet-digitaal zijn.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Eerste Kamer is vandaag akkoord gegaan met de 'Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma' die de inlichtingendiensten meer mogelijkheden geeft.
De nieuwe wet geeft de diensten de mogelijkheid om af te wijken van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017). Daarnaast wordt ook het toezicht aangepast.
Zo zal, in plaats van bindende toetsing vooraf door de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB), er tijdens en na de inzet van een bevoegdheid toezicht plaatsvinden door de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten (CTIVD). De CTIVD kan een operatie per direct stopzetten en besluiten dat de gegevens die hierbij verkregen zijn moeten worden vernietigd.
Tevens wordt het makkelijker om internetverkeer dat via de kabel loopt af te tappen. Een andere aanpassing is dat het mogelijk wordt voor de diensten om tijdens een lopend onderzoek, waarbij een aanvaller overstapt naar een nieuwe server of apparaat, deze te blijven volgen zonder dat er eerst toestemmingsaanvraag moet worden ingediend.
Daarnaast worden bulkdatasets, die uit onderschepte gegevens bestaan, standaard anderhalf jaar bewaard, maar kan die periode steeds worden verlengd. Ook is een beroepsmogelijkheid geïntroduceerd bij de Raad van State. Hiermee wordt volgens het ministerie een weeffout in het stelsel van toetsing en toezicht hersteld en ligt de definitieve uitleg van de wetgeving bij de rechter.
Vorige week debatteerde de Eerste Kamer over de tijdelijke wet. Daaruit bleek dat een groot deel van de woordvoerders van mening is dat de tijdelijke wet noodzakelijk is, maar er was ook kritiek. De Partij voor de Dieren noemde het een sleepwet in vermomming. Daarnaast waren er bij de meeste fracties zorgen of de tijdelijke wet - die vier jaar van kracht zal zijn - voldoende is om de langverwachte herziening van de Wiv 2017 tot stand te doen komen.
Bovendien waren er zorgen over de in de tijdelijke wet voorgestelde wijziging van het toezichtstelsel op de diensten en het delen van data met buitenlandse veiligheidsdiensten.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Om effectief te kunnen zijn en blijven in de opsporing moet de politie gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën, waaronder gezichtsherkenningstechnologie, zo stelt demissionair minister Yesilgöz van Veiligheid en Justitie. Ze reageerde op Kamervragen van D66 over het gebruik van gezichtsherkenningssoftware door de politie.
Begin januari meldde Nieuwsuur dat de minister de politie toestemming had gegeven voor het experimenteren met gezichtsherkenningssoftware, ook al ontbreekt specifieke wetgeving.
"In het Nieuwsuur-item waaraan wordt gerefereerd spreekt de woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens uit dat er op dit moment geen expliciete wettelijke grondslag bestaat voor de inzet van gezichtsherkenning. Dat betekent echter niet dat er geen wettelijke grondslag bestaat voor de toepassing van technologie door de politie en dat het handelen van de politie niet voldoet aan het legaliteitsbeginsel", reageert de minister op een vraag van Kamerlid Sneller.
Sneller had Yesilgöz gevraagd of ze ook vindt dat deze methodes moeten worden gestaakt totdat er uitsluitsel is gegeven over de wettelijke grondslag daarvan. "Ik deel deze opvatting niet", antwoordt de minister.
Het Kamerlid wilde ook van de minister weten in hoeverre ze het wenselijk vindt om te experimenteren met een gevoelige technologie als gezichtsherkenning die inbreuk maakt op de privacy van mensen, terwijl er discussie is over het al dan niet bestaan van een wettelijke grondslag. "Om effectief te kunnen zijn en blijven in opsporing moet de politie gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën, waaronder gezichtsherkenningstechnologie.
Alles bij de brn; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Kledingmerk The North Face meldt in een mail naar klanten details over het datalek van afgelopen december. Bij een cyberaanval op moederbedrijf VF Corporation werden uiteenlopende persoonsgegevens buitgemaakt, maar geen betalingsgegevens of wachtwoorden.
Een threat actor had in december toegang tot onder meer persoonsgegevens zoals e-mailadressen, namen, telefoonnummers en factuur- en verzendadressen van een onbekend aantal klanten dat bij het bedrijf producten heeft besteld. Ook de bestelgeschiedenis, de waarde van bestellingen en informatie over de betaalmethode waren bij het datalek betrokken.
Het bedrijf benadrukt daarentegen dat er geen bankrekening- of creditcardgegevens bij de aanval zijn ingezien, hoogstens verwijzingen naar de betaalmethode, dus bijvoorbeeld 'PayPal' of 'bankrekening'. Ook zouden de aanvallers geen wachtwoorden hebben kunnen inzien.
Het moederbedrijf van The North Face, VF Corporation, meldde in december al dat er een cyberbaanval plaats had gevonden. Eerder dit jaar werd uit een document van de Amerikaanse SEC duidelijk dat er ruim 35 miljoen klanten door de cyberaanval getroffen werden.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Tienduizend Nederlanders zijn vorig jaar slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude en werden daarbij voor ruim 28 miljoen euro opgelicht.
In 2023 werd de schade door bankhelpdeskfraude in 31 procent van de gevallen niet vergoed.
Banken vinden dat criminelen online nog veel te gemakkelijk anoniem kunnen opereren of zich voordoen als iemand anders. "Zo is het nu nog veel te makkelijk voor online criminelen om anoniem te blijven of zich voor te doen als iemand anders. Het zou daarom goed zijn als aanbieders van onlinedienstverlening en bijvoorbeeld prepaid simkaarten worden verplicht om de identiteit van hun klanten te checken."
Daarnaast willen de banken dat het eenvoudiger moet worden om gegevens te delen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Nederland loopt voorop in Europa qua bescherming van persoonlijke informatie op internet. Dat blijkt uit onderzoek van statistiekbureau CBS naar het ICT-gebruik van inwoners van Nederland. In 2021 zei 82 procent van de bevolking maatregelen te treffen om hun online gegevens te beschermen. Twee jaar later was dat percentage gestegen naar 89 procent.
In die twee jaar zijn Nederlanders volgens het CBS voorzichtiger geworden met het online publiceren van persoonlijke informatie. Zo'n 78 procent van de mensen ouder dan twaalf jaar heeft de toegang tot locatiegegevens beperkt of geweigerd. In 2021 was dat nog 70 procent.
Daarnaast beperkt meer dan 70 procent de toegang tot profielgegevens op sociale media. Dat was in 2021 nog 55 procent.
Het onderzoek wordt in heel Europa uitgevoerd. Daaruit blijkt dat Nederland koploper is als het gaat over de bescherming van online gegevens. In totaal is 92 procent van de Nederlanders onder de 75 jaar daar bewust mee bezig.
Na Nederland volgen Finland (91 procent), Ierland (82 procent), Tsjechië (82 procent) en Denemarken (81 procent).
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De gemeente Alkmaar gaat, na overleg met de teamchefs van Politie basisteam Alkmaar, een verzoek indienen bij de Nationale Politie voor het uitbreiden van de vaste ANPR-camera’s om daarmee te zorgen voor een meer uitgebreide dekking. Naast dit landelijke ANPR-cameraplan van de politie kan Politie basisteam Alkmaar de afweging maken om flexibel ANPR-camera's in te zetten. Deze optie om extra flexibele ANPR-camera’s te plaatsen wordt in de driehoek besproken en uitgevoerd door de politie.
Het is gebleken dat de inzet van ANPR-camera’s, een camera voor kentekenherkenning, geen burgemeesterbevoegdheid is. Er is hier in Alkmaar om gevraagd naar aanleiding van de explosies waarbij daders per auto weg waren gekomen. Toevoeging van een vaste ANPR-camera op het politiesysteem is alleen mogelijk indien de situatie voldoet aan de criteria van het beleid van de Nationale Politie. Daarbij gaat het vooral om het strategisch plaatsen van de camera’s om de openbare orde te bewaken.
Het college van Alkmaar gaat samen met de teamchefs van Politie Basisteam Alkmaar onderzoeken wat er nodig is om een uitbreiding van de vaste ANPR-camera’s mogelijk te kunnen maken. Zij gaat het verzoek per brief bij de minister van Justitie en Veiligheid in te dienen.
Bron; BeatFM