Je vingerafdruk, gezichtsherkenning of een scan van je iris, het zijn allemaal manieren waarop we tegenwoordig apparaten kunnen beveiligen. Een vermogensbeheerder komt met iets nieuws waarmee klanten kunnen bewijzen dat ze het echt zijn: stemherkenning. Hoe betrouwbaar is dat? 

Klanten die de servicedesk van de bank bellen, moeten nu allerlei vragen beantwoorden om toegang te krijgen. Als het aan de bank ligt, gaat de stem van klanten als identificatie dienen. Daar moeten ze dan wel zelf eerst toestemming voor geven...

...Volgens Melanie Rieback van Radically Open Security werkt biometrische beveiliging zo goed als de sensoren die ervoor gebruikt worden. "Het meet iets van ons lichaam en die sensoren kunnen natuurlijk gefopt worden", legt ze uit. Ook stemherkenning is volgens haar niet waterdicht. "Je kunt opnames maken van de stemmen van mensen. Vooral mensen die een beetje bekend zijn, daar heb je een kanon aan audio van online staan."

Gelukkig zijn er ook manieren op die spraakherkenning veiliger te maken. Rieback: "Een manier om het tegen te gaan is livetracking, om te checken of iemand live aanwezig is. Een persoon kan snel schakelen, dat kan een opname niet."

Ook is het belangrijk om het systeem goed te beveiligen tegen een datalek. "Biometrie is altijd een beetje problematisch, als hackers het systeem hacken en de audioclips stelen is dat hele gevoelige informatie. Dat heeft een enorme privacy-impact. Je wachtwoord kun je veranderen, je stem of je vingerafdruk niet."

Alles bij de bron; RTL


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha