Schiphol lanceert begin 2017 een praktijkproef met gezichtsherkenning om luchtreizigers sneller te identificeren en naar de gates te loodsen. Ook wordt een nieuw wifinetwerk geïnstalleerd voor gratis internet en elektronische wegwijzers.

Vandaag viert Schiphol het 100-jarig jubileum met dit jaar 64 miljoen passagiers. Al die mensen moeten efficiënter langs parkeerbomen, incheckbalies, veiligheids- en paspoortcontroles en door terminals, vertrekhallen en pieren om opstoppingen, lange rijen en grote vertragingen in piekuren te voorkomen.

,,Het gaat erom de drukte beter te spreiden. Hightech volg- en ID-apps op smartphones gaan over een paar jaar de dienst uitmaken. Daarin staan persoonlijke gegevens om hen via slimme scans vliegensvlug langs checkpoints te voeren”, vertelt Hen.

 ,,We experimenteren met de zogeheten biometrische flow gekoppeld aan paspoort en instapkaart. De doorstroming kan zo sterk worden opgeschroefd”, meent hij. Het doel is volgens hem straks om poortjes bij de verschillende controles open te laten, tenzij iets niet in orde is. ,,Dan gaat het poortje dicht voor een extra check. ,,Daar worden ook meer supercamera’s en gedragsprofilers voor ingezet. Robots gaan mensen een handje helpen.”

Alles bij de bron; Telegraaf


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha