AliExpress wil het winkelgedrag van zijn internationale publiek stimuleren en zoekt daarvoor honderdduizend influencers om reclame te maken op YouTube, Facebook, Instagram, TikTok en andere populaire sociale platformen. De nadruk ligt daarbij op video, omdat dat op de thuismarkt als een razende werkt...

...De buitelandse e-commercetak van Alibaba Group wil zich in Europa nadrukkelijker positioneren als een marktplaats voor maar ook van lokale retailers en merken. Het probleem: die willen niet en aarzelen vanwege het goedkope imago van het platform. Niettemin bedient het e-commerceplatform 180 miljoen buitenlandse klanten, met name in Rusland, Turkije en Spanje.

Alles bij de bron; Emerce


 

In The Circle, een roman van Dave Eggers waarin één Google/Facebook/Apple-achtig bedrijf steeds meer kennis en daarmee controle krijgt over het doen en laten van iedereen in de hele wereld, spelen camera’s een hoofdrol. Begonnen als een handige manier om de surfcondities in de gaten te houden op een strand aan de Stille Oceaan, zijn de camera’s al snel alomtegenwoordig. Ze zijn zo goedkoop dat je ze gewoon overal kunt opplakken, waarna ze verbonden worden met een cloud en iedereen kan zien wat er zo’n beetje op elk moment op elke plek in de wereld gebeurt.

SeeChange, heet dit organisch groeiende panopticum, een cruciaal onderdeel van de door Eggers beschreven dystopie waarin elk begrip van privacy verdwijnt. Terwijl het in klassieke doemdenkende toekomstvisies meestal draait om een machtige staat die met nieuwe technologie zijn wil aan de burgers oplegt (Brave New World, 1984) is het in The Circle gewoon een commercieel bedrijf dat de macht grijpt, en zijn het individuele consumenten die daar uit min of meer vrije wil voor kiezen (al is die keuze zo collectief dat ontsnappen uiteindelijk niet meer mogelijk blijkt).

Die plakcameraatjes zijn er nog niet, maar mobiele telefoons komen in de buurt. Miljarden mensen hebben op elk moment van de dag de mogelijkheid om op te nemen wat er op hun pad komt, en dat vervolgens te delen via sociale media en in de beeldensoep die elke dag weer wordt bereid komen de belangrijkste beelden vanzelf bovendrijven. Zoals die van de dood van George Floyd.

Zou er zoveel ophef zijn ontstaan als niet was gefilmd hoe vier politieagenten in Minneapolis hem overmeesteren, hoe één van hen bijna negen minuten een knie in zijn nek zet, waarna te horen is hoe hij om zijn moeder roept?

Nee en ineens ziet een meerderheid iets dat niet meer te negeren is: in dit land vermoorden witte mensen zwarte mensen en denken witte mensen dat ze daarmee weg kunnen komen.

Silicon Valley heeft allerlei maatschappelijke ontwikkelingen in gang gezet die dystopische trekjes vertonen – de privacy-exploitatie, polarisatie en gegroeide concentratie van macht en rijkdom hebben hun eindpunt nog niet bereikt. Maar dat de Californische technologie een middel zou worden om machtsmisbruikers te controleren en ter verantwoording te roepen is een bevestiging dat de utopische dromen van de libertarische hippies die (mede) aan de wieg stonden van de tech-revolutie ook bewaarheid zijn.

Alles bij de bron; TechnischWeekblad


 

De namen, adressen, telefoonnummers en wachtwoorden van honderdduizenden klanten van maaltijdbezorger Foodora zijn gelekt. Onder de 50.000 gelekte gegevens van Nederlandse klanten bevinden zich in ieder geval 22.000 versleutelde wachtwoorden, zegt Gevers. In een aantal gevallen zouden die ook te kraken zijn.

Het gaat in ieder geval om de persoonlijke gegevens van klanten die sinds 2016 via de dienst eten hebben laten bezorgen, bevestigt moederbedrijf Delivery Hero. Destijds was Foodora ook actief in Nederland. Het merk verdween uit het straatbeeld nadat het Delivery Hero in 2018 niet lukte om een koper voor de Nederlandse tak te vinden.

Alles bij de bron; NU


 

Een hacker heeft toegang weten te krijgen tot de e-mailbox van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond. Op die manier had hij toegang tot e-mailverkeer met duizenden cliënten, bevestigt woordvoerder Mariska Briët. 

Om welke gevoelige informatie het gaat, hangt af van het e-mailverkeer dat cliënten met het CJG Rijnmond hebben gehad. "Dat gaat soms om een naam, soms om een adres en soms om een BSN", schetst de woordvoerder de situatie.

Uit onderzoek van een computerbeveiligingsbedrijf komt naar boven dat de hacker niet verder in de systemen is gekomen dan de e-mailbox, aldus Briët. "Daaruit is gebleken dat er geen toegang is geweest tot cliëntendossiers." Ook is er "geen activiteit" meer waargenomen nadat het CJG Rijnmond ontdekte dat een onbevoegde toegang had tot de mailbox. 

Aan de betrokkenen is een brief gestuurd waarin het CJG hen waarschuwt dat de persoonlijke informatie van cliënten misbruikt kan worden. Informatie zoals namen en BSN's zijn gevoelig voor bijvoorbeeld identiteitsfraude.

De hacker wist toegang te krijgen tot de e-mailbox via een phishingmail naar enkele medewerkers. Nadat een medewerker op een malafide link had geklikt, kon de onbevoegde in het systeem.

Alles bij de bron; NU


 

Nederlanders zijn sterk verdeeld over het installeren van een corona-app van de overheid. 

Uit onderzoek onder 926 deelnemers, uitgevoerd door verschillende universiteiten blijkt dat Nederlanders zeer verschillend denken over de wenselijkheid van de corona-app waar de overheid aan werkt. Een groep van ongeveer een derde geeft aan de app als een effectief middel te zien om het coronavirus in te dammen en om zoveel mogelijk besmettingen te voorkomen.

Daar tegenover staat een even grote groep tegenstanders die aangeeft de app in geen geval te installeren. Daarbij noemt de groep de inbreuk op de privacy als belangrijk bezwaar. "Zij vergelijken de corona-app met de Jodenster en 'Big Brother' uit de roman ‘1984'. Daarbij zijn de respondenten van mening dat de introductie van de app tegen grondrechten en de grondwet ingaat." Ook de twijfelaars staan negatief tegenover de installatie.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Het bedrijf Formdesk wist van het beveiligingslek in de Infectieradar die het bedrijf ontwikkelde voor het RIVM, liet minister de Jonge dinsdag aan de Tweede Kamer weten. In een reactie zegt het bedrijf "werkelijk geen idee" te hebben waar de minister dit op baseert.

Zaterdag werd bekend dat de Infectieradar, waarmee mensen hun ziekteverschijnselen rond het coronavirus kunnen doorgeven aan het RIVM, een lek bevatte. Door het webadres aan te passen, kon iemand inzicht krijgen in de gegevens die een ander had ingevuld.  

"Bij het ontwikkelen van die site zijn juist wel veiligheidschecks gedaan, waarbij ook dit (specifieke lek, red.) als een van de veiligheidsrisico's in beeld is gekomen", zei De Jonge over wat er op dit moment over het lek bekend is. "Vervolgens is daar ook een oplossing voor aangedragen die Formdesk moest doorvoeren. Deels is dat overgenomen en deels niet", aldus De Jonge. "Zo gaan de dingen soms. Menselijke fouten zijn menselijk."

Marco Beuk van Formdesk laat in een reactie weten verbaasd te zijn over het verhaal van De Jonge. Volgens hem is de kwetsbaarheid niet eerder aan het licht gekomen en dus ook niet aan Formdesk teruggekoppeld. "Ik heb werkelijk geen idee waar de minister het over heeft", zegt hij over de verklaring van de minister.

De onderzoeker en de journalist die het lek hebben ontdekt en gemeld hadden toegang tot de formulieren van 49 personen. Deze mensen zijn daarvan op de hoogte gesteld.

Alles bij de bron; NU


 

De Infectieradar van het RIVM, waar Nederlanders aan kunnen geven of ze last hebben van coronaklachten, bevatte een ernstig datalek. Dat blijkt zaterdag uit onderzoek van de NOS in samenwerking met beveiligingsonderzoeker Tom Wolters. Het RIVM heeft de database uit de lucht gehaald.

Volgens de NOS kon "iedereen met enige technische vaardigheid tot vanmorgen zien wat andere deelnemers antwoordden op persoonlijke en medische vragen".

Deelnemers aan de Infectieradar vullen wekelijks een formulier in waarbij ze aangeven welke klachten ze hebben. Hiermee kan het RIVM volgen hoe gezondheidsklachten verspreid zijn in Nederland en hoe zich dat ontwikkelt in de tijd.

Deelnemers aan de Infectieradar krijgen een uniek nummer toegewezen. Bij het invullen van het formulier was dat nummer te zien in de adresbalk. Wie het nummer veranderde, kreeg een formulier te zien van een andere deelnemer. Onder meer e-mailadres, geboortejaar en postcodecijfers waren dan zichtbaar.

Het lek bestond al sinds de introductie van Infectieradar op 17 maart.

Alles bij de bron; NU


 

Gegevens van mensen die tussen 2009 en 2017 een Porsche hebben gekocht zijn buitgemaakt bij de diefstal van een USB-stick. Dat bevestigt Pon nadat er naar gedupeerde klanten een mail is gestuurd. Een USB-stick met NAW-gegevens (inclusief telefoonnummer en/of mailadres) werd gestolen ’uit een beveiligde ruimte in een van onze kantoren’, zo schrijft het concern in een statement...

...ICT-advocaat bij Lawfox Wouter Dammers laat weten dat het niet uitzonderlijk is dat gevoelige data op usb-sticks wordt bewaard. „Erg handig vind ik dat niet”, laat hij weten. „Een USB-stick kan je makkelijk kwijtraken, zeker als de informatie die erop staat onversleuteld is, is dat niet ideaal. Zeker als het onversleuteld is, is dit niet handig.”

Alles bij de bron; Telegraaf


 

HyperBeard, de ontwikkelstudio achter de populaire app KleptoCats, zal wegens het illegaal verzamelen van de gegevens van kinderen 150.000 dollar betalen en de verzamelde data verwijderen. Dat is de uitkomst van een schikking tussen het bedrijf en de Amerikaanse toezichthouder FTC, die ook een voorwaardelijke boete van 4 miljoen dollar bevat. Aangezien HyperBeard dit bedrag niet kan betalen neemt de toezichthouder genoegen met 150.000 dollar. Als echter blijkt dat het bedrijf of diens directeur hebben gelogen over de financiële situatie zal de 4 miljoen dollar alsnog moeten worden betaald.

Volgens de FTC heeft HyperBeard met de op kinderen gerichte apps de Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA)-wetgeving overtreden. Deze wet verplicht dat op kinderen gerichte websites en online diensten hun informatieverzameling kenbaar maken en toestemming van ouders krijgen voordat er persoonlijke gegevens van kinderen onder de 13 jaar worden verzameld. 

HyperBeard liet third-party netwerken persoonlijke informatie van gebruikers verzamelen, zonder dat ouders hierover werden geïnformeerd of toestemming hadden gegeven. Via de verzamelde gegevens kregen kinderen die de HyperBeard-apps gebruikten gerichte advertenties te zien.  

Alles bij de bron; Security


 

Minister De Jonge van Volksgezondheid wil dat de GGD reserveringsgegevens uit onder andere de horeca kan gebruiken om coronapatiënten op te sporen. 

Door reserveringen te bekijken kunnen gezondheidsorganisaties bekijken met wie een besmet iemand mogelijk in contact is geweest. Klanten van horecainstellingen moeten daarvoor wel expliciet toestemming geven, schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer. De Jonge zegt dat hij in contact gaat met de horecasector om te bekijken hoe zulke toestemming eruit kan komen te zien. De minister wil daarnaast ook kijken of reserveringsgegevens uit andere sectoren nuttig kunnen zijn bij bron- en contactonderzoek.

Een ander onderdeel van het bron- en contactonderzoek is de corona-app, waarmee burgers via bluetooth een melding krijgen als ze in contact zijn geweest met een coronapatiënt. De Jonge schrijft in zijn brief ook dat hij vanaf de tweede helft van juni wil beginnen met een praktijktest van de app. De app moet voor de zomervakantie af zijn.

Tegelijkertijd werkt de minister aan een wetsvoorstel dat misbruik van de corona-apps door derden verbiedt. Hoe dat wetsvoorstel eruit ziet zegt De Jonge niet. De minister ´wil tegelijk in de Wet politiegegevens vastleggen dat de GGD's gebruik kunnen maken van digitale ondersteuning bij het bron- en contactonderzoek.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha