Ongeveer alles wat callcentermedewerker Lara deed, hield haar werkgever in de gaten. Was ze aan het bellen, dan werd via de computer bijgehouden hoe lang. 

Als ze naar de wc moest, moest ze haar status wijzigen naar 'persoonlijke verzorging'. "Bij alles werd meegekeken", vertelt Lara die tot voor kort in een callcenter werkte van een grote internetverkoper. Vanwege een geheimhoudingsclausule in haar contract noemt ze liever niet bij welk bedrijf het was en om anoniem te blijven zegt ze haar achternaam niet.

Teamleiders spraken medewerkers aan als die in hun ogen te lang aan het praten waren met elkaar. Na een tijdje nam de stress toe en ging ze steeds meer denken in 'targets halen'. Acht uur lang moest er elke zes minuten een berichtje verstuurd worden op de afdeling die de verzoeken via Whatsapp en social media afhandelt. "Ik raakte teleurgesteld in mezelf als ik dat dan niet haalde."

Het bedrif was wel open over de manieren waarop het personeel werd gecontroleerd. Wel heeft ze zichzelf altijd afgevraagd of, naast de berichten die ze naar klanten stuurde, er ook werd meegelezen met de berichten die ze naar directe collega's stuurde. "Ik heb dat nooit durven vragen, dan lijkt het toch of je wat te verbergen hebt."

Alles bij de bron; 1Vandaag [incl. audio]


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha