Adverteerders hebben meer mogelijkheden dan ooit om de interesses, kenmerken en het consumeergedrag van mensen te achterhalen. Daar zijn we ons ook bewust van, en we wapenen ons er tegen. Dankzij adblockers, trackerblockers, uitgeschakelde locatieservices en anonieme browsers en zoekmachines wordt het steeds lastiger om mensen effectief te profileren en aan advertenties bloot te stellen.

Daarom grijpen adverteerders naar steeds extremere middelen, zoals ‘fingerprinting’, waarbij een apparaat (en dus het bijbehorende individu) geïdentificeerd wordt op basis van informatie die door de sensoren van een apparaat wordt opgepikt. Het gaat hier bijvoorbeeld om hardware-kenmerken als de afmetingen van een scherm, de plugins die op het apparaat staan en andere gebruikersvoorkeuren.

Zelfs de unieke imperfecties in de versnellingsmeter en gyroscoop van een apparaat kunnen genoeg zijn om dit apparaat te identificeren, zonder dat de gebruiker dit doorheeft. Want anders dan bij bijvoorbeeld locatieservices, vragen diensten meestal geen toestemming voor het inschakelen van deze sensoren. Er zijn veel websites die al bezig zijn met het verzamelen van dit soort data, en dit vormt een realistische dreiging voor de privacy van smartphonegebruikers, schrijven de onderzoekers.

“Smartphonegebruikers die anoniem browsen of regelmatig cookies wissen om hun privacy te beschermen, kunnen door fingerprinting nog steeds geïdentificeerd en gevolgd worden,” zei Nikita Borisov, een van de leden van onderzoeksteam. Daar komt nog eens bij dat gebruikers vaak niet de optie hebben om dit soort data-verzameling stop te zetten. 

Sommige mensen zijn dan ook al begonnen zich te wapenen tegen fingerprinting. En zo zal het kat-en-muis-spel tussen consumenten en adverteerders doorgaan.

Alles bij de bron; MotherBoard


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha