Natuurlijk heeft u als omnichannel-speler het kassasysteem van uw bakstenen winkel aangesloten op Analytics om inzicht te krijgen op de aankopen. Maar hoe klanten zich verder gedragen in de fysieke winkel is een zwart gat. Althans tot voor kort, want dankzij nieuwe technologie kunnen we nu ook een offline cookie plaatsen om klantgedrag in de fysieke winkel in kaart te brengen. Niet alleen handig om uw bakstenen winkel te optimaliseren, maar ook om het online kanaal beter af te stemmen op elke individuele bezoeker...

...Neem bijvoorbeeld de iBeacon-zenders waardoor u via bluetooth gelokaliseerd een bericht naar de consument kunt sturen. Iedereen heeft het over hoe handig iBeacon is voor de offline winkel maar het is nog interessanter dat dit soort technologie ons de mogelijkheid geeft om consumentengedragsdata vanuit het offline kanaal te gebruiken voor het online kanaal. 

Remco Bron, oprichter van inBeacon gaf een mooi voorbeeld van de mogelijkheden voor retargeting met behulp van iBeacons. Een consument die een geruime tijd wasmachines bekijkt in een fysieke vestiging van de MediaMarkt wordt geregistreerd door een iBeacon. Als hij de winkel verlaat en later met hun mobiel surfen naar Telegraaf.nl, dan wordt hij opnieuw benaderd met een aangepaste banner.

Nog een voorbeeld? Het winkelend publiek in de Randstad heeft misschien wel hele andere wensen en voorkeuren dan de consument in Drenthe. Via iBeacons kunt u dit soort voorkeuren vastleggen en gebruiken in het verder personaliseren van de webwinkel.

Ik heb het in deze blog vooral over iBeacons, maar er is veel meer technologie beschikbaar. Belangrijk is dat de klant centraal staat bij de inzet van nieuwe technologie voor omnichannel-retailing. Nu we vandaag steeds vaker technologie gebruiken om het offline en online gedrag van de klant in kaart te brengen, krijgen we een compleet beeld van klanten. Hierdoor kunnen we steeds beter een omnichannel-strategie op de klant afstemmen. En dat is een win-winsituatie voor alle partijen.

Alles bij de bron; Twinkle


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha