Sociale netwerken

Wie op social media actief is moet voorzichtig zijn met het delen van contactgegevens, informatie over het werk, foto's, video's en andere gegevens. Statelijke actoren kunnen hier namelijk misbruik van maken, zo stelt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in een nieuwe infosheet met de titel "Kennen ze jou ergens van?". Aanleiding voor het maken van de infosheet is berichtgeving over een gelekte data van het Chinese techbedrijf Zhenhua Data.

In de infosheet wordt uitgelegd hoe statelijke actoren te werk gaan en wat hier tegen kan worden gedaan. 

Kennen Ze Jou INFO Plaatje

Alles bij de bron; Security


 

Na het kijken van de Netflix-documentaire The Social Dilemma zal menigeen Facebook, Twitter en/of Instagram van zijn of haar telefoon hebben verwijderd. Het is duidelijk dat er iets moet worden gedaan tegen de alsmaar groter wordende invloed van sociale media op ons dagelijks leven, maar een concrete oplossing is er nog niet.

Betaalde accounts zouden in theorie een optie kunnen zijn om een reclamevrij Facebook of Instagram aan te bieden. Spotify en andere streamingsdiensten maken al onderscheid tussen betalende gebruikers en niet-betalende gebruikers. De niet-betalende gebruikers krijgen bijvoorbeeld advertenties te zien en te horen, terwijl de betalende gebruikers reclamevrij streamen. Dat slaat aan: het aantal betalende gebruikers nemen elke maand toe. Maar zou dat ook zo werken voor sociale media?

Guda van Noort, Professor van Persuasion & New Media Technologies aan de Universiteit van Amsterdam, heeft haar bedenkingen: “Bij streamingdiensten komen de reclames middenin een spannende serie of tussen de nummers door. Het verdienmodel van bijvoorbeeld Spotify lijkt erop gericht om de reclames zo irritant mogelijk te maken, zodat mensen gaan betalen om ze te vermijden. Bij sociale media zijn de reclames veel meer geïntegreerd in de tijdlijn, zoals bijvoorbeeld op Facebook of Instagram, en blijven daardoor minder opgemerkt. Ook zijn reclames op social media vaak meer gepersonaliseerd, en daarmee meer relevant en minder irritant.”

Van Noort stelt dat mensen een afweging maken tussen de voor- en nadelen van sociale media. Aan de ene kant is het een manier om jezelf uit te drukken en op de hoogte te blijven van wat anderen doen, maar aan de andere kant zijn er de nadelen van privacy-inbraak, polarisatie en verslaving: “Dat noemen we het ‘privacy calculus-model’. De afweging is een soort paradox of, inderdaad, een dilemma.” The Social Dilemma is er dus wel degelijk, maar of men er ook echt mee zit is een tweede. Hoewel steeds meer mensen meer kennis hebben over de nadelen, is er maar een heel klein deel dat er ook daadwerkelijk iets aan verandert...

...Is de enige optie voor mensen die hun data veiliger willen stellen dan toch om de sociale media te verwijderen? Universitair hoofddocent Innovatiemanagement Thijs Broekhuizen (Rijksuniversiteit Groningen) denkt dat er in de toekomst wellicht nog twee andere mogelijkheden zijn: “Wat ook een mogelijkheid is, is dat er steeds meer kleinere netwerken gaan ontstaan. De handelingen van de grootste sociale media komen namelijk steeds meer onder vuur te liggen.” Een tweede optie is geen betaalde, maar betalende sociale media. “Het wordt mensen steeds meer duidelijk hoeveel hun clicks, views en gebruik waard zijn voor de platforms en adverteerders. Het zou kunnen dat je straks als consument betaald krijgt voor het delen van meer data.” Dit zou volgens hem wel tot een digital divide leiden: het armere deel van de wereld zal hun data te koop aanbieden, terwijl het rijkere deel hun privacy kan waarborgen. 

Alles bij de bron; HPdeTijd


 

LinkedIn begon ooit als een zeer zakelijk netwerk waar je belangrijk corporate nieuws kon volgen. Inmiddels is het een groot podium geworden voor bedrijven om zichzelf zo goed mogelijk te profileren. Ook de likes zijn, net als bij Facebook, inmiddels omringd door andere rare opties. Ben je zelf ook helemaal klaar met al dit geneuzel? Lees dan hieronder hoe je jouw LinkedIn-account verwijdert. 

Stap 1 / Ga naar instellingen

Klik rechtsboven op jouw eigen foto en vervolgens in het drop-downmenu op ‘Instellingen en privacy’. In het vervolgscherm klik je op het kopje ‘Account’. Helemaal onderaan zie je de mogelijkheid om op ‘Uw LinkedIn-account sluiten’ te drukken. Doe dit ook.

Stap 2 / Zet door en geef een reden op

Vervolgens kom je op een pagina terecht waar LinkedIn aan jou vraagt of je zeker weet dat je jouw account wil verwijderen. Druk hierna op ‘Volgende’ en je belandt op een pagina waar je uit veiligheidsoverwegingen je wachtwoord moet invoeren. Druk vervolgens op ‘Account Sluiten’ en je bent klaar. Het kan tot zeven dagen duren voordat al jouw informatie van LinkedIn weg is.

Bron; TechPulse


 

Volgens Facebook is het zo goed als onmogelijk om Instagram en WhatsApp af te splitsen.  The Wall Street Journal heeft een document ingezien waarin Facebook zich verweert tegen mogelijke overheidsplannen om het bedrijf op te splitsen. Dit zou het bedrijf miljarden kosten en de gebruikersveiligheid negatief beïnvloeden...

...Ook noemt het platform het opbreken een "complete non-starter". Technisch zou de splitsing nagenoeg onmogelijk zijn vanwege de manier waarop de platformen na de overname met elkaar geïntegreerd zijn. Het onderhouden van de afzonderlijke platformen zou het bedrijf miljarden kosten. Ook zou het de veiligheid en gebruikerservaring niet ten goede komen.

Alles bij de bron; NU


 

Facebook dreigt zijn digitale diensten, waaronder ook Instagram, terug te trekken uit de Europese Unie als privacytoezichthouders de huidige koers aanhouden. Het bedrijf geeft dit aan in documenten die het heeft ingediend bij de Ierse rechtbank. Het gaat om de rechtszaak van het Amerikaanse bedrijf tegen het (voorlopige) oordeel van de EU-privacywaakhond dat datadoorgifte naar de VS niet meer is toegestaan.

In reactie op dat voorlopige bevel heeft Facebook dus een zaak aangespannen tegen de DPC. Daarbij argumenteert het social network nu dat als dit besluit wordt gehandhaafd, het bedrijf wordt gedwongen om Europa te verlaten. 

Facebook zet hierbij niet alleen de hakken in het zand door te dreigen met een eventuele EU-exit. Het bedrijf zet ook de aanval in, meldt de Amerikaanse technieuwssite Vice. Facebook beschuldigt de Ierse privacywaakhond namelijk van een gebrek aan eerlijkheid én van een duidelijke vooringenomenheid doordat het Facebook eruit heeft gepikt met zijn voorlopige bevel.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Facebook mag gegevens van Europese gebruikers niet meer in de VS verwerken. Dat heeft Facebook te horen gekregen van de Ierse privacytoezichthouder. De gegevens van Europese gebruikers zijn niet voldoende beschermd in de VS.

Het verbod is de eerste stap van de IDPC nadat het Europees Hof van Justitie een streep zette door de geldende afspraken over het verwerken van gevoelige gegevens van Europese gebruikers in de VS... 

...Dat komt omdat het voor EU-bewoners onmogelijk is om naar de rechter te stappen in de VS als zij denken dat hun gegevens onrechtmatig door de Amerikaanse overheid worden verwerkt. Het is voor Amerikaanse veiligheidsdiensten te makkelijk om juist de gegevens van Europeanen in te zien.

Zogenaamde modelcontracten waren voor bedrijven het alternatief om voorlopig toch gegevens in de VS konden verwerken. Dat was volgens het Europees Hof in orde, maar alleen als gegarandeerd is dat Europese burgers grotendeels dezelfde gegevensbescherming houden. Facebook leunde op dat standpunt, maar de nieuwe boodschap van de Ierse privacywaakhond zet ook daar een streep doorheen.

Alles bij de bron; RTL


 

Kay heeft zijn gestolen mountainbike terug. De fiets werd teruggevonden in Dirkshorn. Zijn vader kreeg vrijdagmiddag de gouden tip en ging onmiddellijk op pad. In een hofje vond hij de fiets van zijn tienjarig zoontje terug. Een dag eerder was de mountainbike gestolen bij zwembad De Rijd in Nieuwe Niedorp.

Kay is ontzettend blij dat hij de fiets terug heeft. Maar hij is volgens zijn vader vooral onder de indruk dat het facebookbericht van de diefstal maar liefst 4500 keer werd gedeeld.

,,Ik ben eigenlijk wel geschrokken van de kracht van social media’’, zegt hij. ,,Ik krijg vriendschapsverzoeken uit het hele land. Ik denk ook dat de fiets daarom zo snel weer is gedumpt. Zoveel mensen hebben het bericht gelezen, de mountainbike was heel herkenbaar.’’

Bron; NHD


 

Whatsappen met Wopke Hoekstra? Bellen met Kajsa Ollongren of Carola Schouten? Het kan dankzij Lusha, een onlinedienst die mailadressen en telefoonnummers van het internet plukt. Hiermee zijn talloze mobiele nummers te vinden, bijvoorbeeld van kabinetsleden, maar net zo goed van influencers, misdaadverslaggevers en directeuren van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Lusha is een Amerikaans-Israëlisch bedrijf dat iedereen aan zijn of haar internetbrowser kan toevoegen. Wanneer gebruikers naar iemands profiel op netwerksite LinkedIn gaan, surft Lusha in allerlei onlinedatabases naar verborgen contactinformatie – de eerste paar zoekopdrachten zijn gratis.

Het bedrijf beweert in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te handelen maar geeft op zijn website toe mensen niet op de hoogte te stellen.. Uit navraag door Trouw blijkt dat mensen in veel gevallen dan ook niet weten waar het bedrijf hun privénummer vandaan kan hebben. Zodra ze weten dat ze erin staan, kunnen mensen aan Lusha vragen om hun contactgegevens uit de database te verwijderen...

...Blijkt Lusha de AVG te overtreden, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens actie ondernemen. Vooralsnog loopt hier geen onderzoek naar.  Lusha zegt bondig via de mail dat het voldoet aan alle relevante wetgeving.

Alles bij de bron; Trouw


 

De invloed op onze maatschappij van internetreuzen zoals Facebook en YouTube wordt almaar meer ter discussie gesteld. Maar het publieke debat richt zich nog te weinig op de structurele tekortkoming van de online economie, namelijk het gebrek aan controle van gebruikers over hun eigen data. Dat model moeten we dringend herzien.

Met de intrede van het nieuwe millennium veranderde onze digitale communicatie naar een gecentraliseerd systeem waarbij het bewaren en uitwisselen van informatie plaatsvindt op de servers en platformen van een handvol technologiebedrijven. Op zichzelf hoeft centralisatie geen probleem te zijn. Soms wil je als gebruiker gewoon de meest gemakkelijke en betrouwbare optie. De situatie verandert echter wanneer we niet meer kunnen kiezen welk platform we gebruiken, zoals in het geval van socialenetwerksites als Facebook.

De huidige marktleiders doen er alles aan om hun monopolie te behouden en de introductie van nieuwe platformen te verhinderen. Van netwerk veranderen is zo goed als onmogelijk aangezien we onze berichten, foto’s en contacten niet kunnen meenemen naar een ander platform. Niet alleen hebben we geen controle over onze eigen data, ook communicatie van het ene netwerk naar het andere is uitgesloten. Eigenlijk is dat oneerlijke concurrentie.

Om die scheefgegroeide machtsverhouding recht te trekken, moeten we onze data terugeisen. Samen met internetpionier Tim Berners-Lee werk ik aan digitale datakluizen die het mogelijk zullen maken om onze gegevens op een veilige manier te bewaren en informatie te delen met contacten die niet op hetzelfde platform zitten. De kern van de zaak wordt uiteindelijk niet veroorzaakt door een enkel sociaal netwerk, maar door de hypercentralisatie van gegevens en gebruikers, en bijgevolg van macht. De eerste stap naar een oplossing is om elk individu de controle te geven over zijn of haar eigen gegevens, bijvoorbeeld door met persoonlijke datakluizen te werken.

Alles bij de bron; NRC


 

Phaedra Tyteca schrok zich een bult toen ze haar zoontje Milo (3) plots op de website van AliExpress zag staan. De Aziatische webwinkel gebruikte zonder toestemming een foto van de Instagrampagina van mama Phaedra. "Het is een foto van Milo zijn eerste schooldag", zegt ze. AliExpress gebruikt de foto van haar Instagramaccount om de rugzak, die voor de voeten van de kleine Milo staat, te verkopen. 

"De foto die ik nam staat al meer dan een jaar op mijn Instagrampagina. Ik heb nooit de toestemming gegeven om die foto te gebruiken." Tyteca is van plan om iets voorzichtiger te zijn op sociale media. "Ik denk erover na om mijn Instagramprofiel op privé te zetten. Zo bescherm ik de privacy van mijn zoontje wat meer." 

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha