Sociale netwerken

WhatsApp kondigde op 7 januari aan dat het zijn algemene gebruiksvoorwaarden gaat aanpassen. Onder de nieuwe voorwaarden krijgen WhatsApp en Facebook de mogelijkheid om gebruikersdata met elkaar uit te gaan wisselen.

De meeste nieuwe bepalingen gelden niet voor gebruikers uit de Europese Unie, omdat het delen van data tussen WhatsApp en Facebook door de EU is verboden.

Desondanks is de discussie ook niet onopgemerkt gebleven bij Nederlandse gebruikers, zo blijkt uit een representatief onderzoek van Telecompaper binnen het Consumer Insights Panel, uitgevoerd in februari 2021. Bijna een op de vijf (18%) Nederlanders geeft in dit onderzoek aan vanwege de gewijzigde gebruiksvoorwaarden van WhatsApp van plan te zijn gebruik te gaan maken of over te stappen naar andere messaging-diensten zoals Signal of Telegram of zelfs helemaal te willen gaan stoppen met het gebruik van WhatsApp. 

Voor WhatsApp is het meer verontrustend dat veel gebruikers een geleidelijke overstap maken. Met ieder negatief bericht over WhatsApp zien concurrerende messaging-diensten een piek in het aantal nieuwe aanmeldingen. 

Vooral het aantal gebruikers van Telegram is gestaag aan het groeien en dus ontwikkelt de messaging-dienst zich op de achtergrond steeds meer tot een alternatief voor WhatsApp. Signal is aanzienlijk kleiner. Het aantal gebruikers van Signal zou in januari door het sentiment rondom WhatsApp verdubbeld zijn van 20 naar 40 miljoen.

Alles bij de bron; TelecomPaper [gratis registratie nodig]


 

De sociale media-app Instagram verbiedt binnenkort meerderjarige gebruikers om nog berichten te sturen naar jongeren onder de 18 jaar, die hen niet volgen. Zo wil Instagram zijn platform veiliger maken voor jonge mensen. Verder zullen tieners ook een veiligheidsmelding zien opduiken als zij chatten met een ‘verdachte’ volwassene. 

Als een ‘onbekende’ meerderjarige gebruiker in de toekomst een privébericht stuurt naar iemand onder de 18 jaar, zal die persoon een melding krijgen dat privéchatten niet mogelijk is. Instagram beweert dat het daarvoor nieuwe “kunstmatige intelligentie en machine learning-technologie” ontwikkelt om te proberen iemands leeftijd te detecteren. 

Verder zullen jongeren ook zelf een melding krijgen, als zij chatten met een gebruiker met een ‘verdacht profiel’, die ze dus wel volgen. Denk hierbij aan mensen die bijvoorbeeld een groot aantal vriendschaps- of berichtverzoeken sturen naar mensen onder de 18. De jongere zal de keuze krijgen om te blijven sturen of de gebruiker te rapporteren of te blokkeren. 

Alles bij de bron; HLN


 

Gezellig kletsen in Clubhouse-rooms: een miljoen Nederlanders doet het inmiddels. De audio-app neemt het intussen niet zo nauw met de privacy – van gebruikers, maar ook van mensen die zelf niet op Clubhouse zitten...

...Waar zoekt Clubhouse de grenzen van het toelaatbare nog meer op?

Als een gebruiker Clubhouse toegang geeft tot zijn of haar contactenlijst, uploadt de app die gegevens naar een eigen server. Daar worden persoonlijke profielen opgebouwd van de contacten – mensen die dus zelf Clubhouse helemaal niet gebruiken. Volgens Eskens is die werkwijze een inbreuk op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Europese privacywet. De app mag niet zomaar een database opbouwen met contactpersonen van Clubhouse-gebruikers. 

Clubhouse gebruikt allerlei psychologische trucjes om gebruikers akkoord te laten gaan met het delen van hun contactenlijst. Zo is het woord ‘ja’ dikgedrukt en in een groter lettertype opgemaakt, en wijst een emoji van een vinger op de ja-optie. 

Alles bij de bron; NRC


 

Clubhouse is een app die gebruikers audiogesprekken met elkaar laat voeren. De app werkt met digitale kamers waarin je sprekers en luisteraars hebt. De kamers kunnen over allerlei onderwerpen gaan en kunnen openbaar of juist afgeschermd zijn.

Als je een account aanmaakt bij Clubhouse vraagt de app om bepaalde informatie en gebruikt het ook cookies om je te volgen en bij te houden wat je in de app doet. Het bedrijf zegt al deze informatie niet te verkopen en alleen te verzamelen voor marketingdoeleinden, om de app te verbeteren en om aan wetgeving te voldoen. 

Clubhouse voor een belangrijk deel is gebouwd op software van het Chinese Agora. Clubhouse zelf zegt bepaalde verbindingen met Chinese servers te hebben verbroken. Tegelijkertijd zegt Clubhouse niet dat het geen verbinding meer maakt met Chinese servers en is het onduidelijk hoe de informatie wordt versleuteld. Het is daarom moeilijk te zeggen hoe veilig je gesprekken en data bij Clubhouse zijn. 

Maar het bedrijf kan ook iets van je weten als je nog geen Clubhouse-lid bent. Wanneer je als lid nieuwe gebruikers wil uitnodigen, vraagt Clubhouse toestemming om je adresboek in te zien. Je kan geen gebruikers uitnodigen zonder dat je die toestemming geeft.

Om erachter te komen hoeveel Clubhouse-leden iemand kent, vergelijkt de app telefoonnummers uit verschillende adresboeken. Clubhouse legt niet uit hoe ze dat precies doen. Mogelijk staan deze gegevens op centrale servers. Dat zou betekenen dat Clubhouse al informatie over je heeft, ook al ben je nog geen Clubhouse-lid.

Ook neemt Clubhouse zelf alle gesprekken op om te kunnen modereren. Dit alles hoeft niet direct een reden te zijn om de app te weren, maar het is zeker geen plek waar je je diepste geheimen moet delen.

Alles bij de bron; NU


Facebook gaat het zijn gebruikers in Australië weer mogelijk maken om nieuws te delen en te lezen, zegt minister van Financiën Josh Frydenberg dinsdag. De regering heeft beloofd om wijzigingen aan te brengen in de wet die Facebook en Google zou verplichten om te betalen voor links naar nieuwsartikelen.

Australië heeft beloofd duidelijkere richtlijnen op te stellen over hoe nieuwsmedia en digitale platformen met elkaar moeten onderhandelen. Het land wil dat nieuwsplatformen, die geld verdienen aan nieuws, de mediabedrijven betalen voor links, tot ongenoegen van de techgiganten.

Volgens Facebook heeft de Australische regering enkele regels verduidelijkt. "We behouden de mogelijkheid om te beslissen welk nieuws op Facebook verschijnt, zodat we niet automatisch verplicht zijn om te onderhandelen (met nieuwsorganisaties, red.)", aldus een vertegenwoordiger van het bedrijf.

De Australische gedragscode voor sociale media wordt gezien als een pilot voor wetgeving wereldwijd. 

Alles bij de bron; NU


 

Wie WhatsApp wil blijven gebruiken, zal akkoord moeten gaan met de nieuwe voorwaarden. Wie dat niet doet, kan vanaf 15 mei geen berichten meer lezen en versturen, meldt WhatsApp op zijn website.

Langdurig inactieve WhatsApp-accounts worden op termijn verwijderd: dat gebeurt na vier maanden zonder activiteit. Na 15 mei is het nog steeds mogelijk om de nieuwe voorwaarden zonder problemen te accepteren, zolang gebruikers daar maar niet langer dan vier maanden mee wachten.

De nieuwe voorwaarden van WhatsApp worden sinds begin dit jaar voorgesteld en waren direct al omstreden. Wie akkoord gaat, geeft toestemming voor het delen van data tussen WhatsApp en moederbedrijf Facebook. Maar dat geldt niet voor Nederlandse gebruikers, want in de EU is zulke datadeling verboden.

Alles bij de bron; RTL


Australische gebruikers van Facebook kunnen geen nieuwsberichten meer op het sociale netwerken bekijken of delen. Daarnaast kunnen Australische uitgevers geen nieuwsberichten meer op Facebook plaatsen en zijn Australische nieuwsberichten niet meer toegankelijk voor internationale gebruikers. Facebook heeft de maatregelen naar eigen zeggen ingevoerd vanwege een aangekondigde wet. Die zou Facebook en Google verplichten om uitgevers voor hun nieuwsartikelen te betalen...

...De Australische premier Scott Morrison haalt in een bericht op Facebook hard uit naar het sociale netwerk. "Deze acties bevestigen de zorgen die steeds meer landen hebben over het gedrag van Big Tech-bedrijven die denken dat ze groter zijn dan overheden en de regels niet voor hen gelden. Ze veranderen misschien de wereld, maar dat wil niet zeggen dat ze de baas zijn." Morrison voegt toe dat Australië zich niet door Big Tech zal laten intimideren.

Alles bij de bron; Security


 

Buurtapps zijn bedoeld om de veiligheid in de buurt te bevorderen en het contact tussen buren te vergemakkelijken. Er zijn regelmatig goede initiatieven die dankzij de buurtapps het levenslicht zien.

Maar het gaat in de praktijk soms niet alleen om het veiliger maken van de buurt. Onder meer komt dat doordat de makers van buurtapps andere doelen voor ogen hebben; veel appmakers lijken primair geld te willen verdienen aan het uitrollen van een buurtapp. Daarnaast zorgen ook gebruikers ervoor dat veiligheid in de buurt niet altijd centraal staat bij gebruik van deze apps.

Zo wordt er in 20% van alle buurtapps wel eens geruzied. Daarnaast zijn buurtapps ook een bron van irritatie voor een groot deel van de gebruikers. In totaal ergert namelijk 40,4% zich weleens aan berichten in de buurtapp.

Hoewel buurtapps goedbedoeld zijn, zijn er ook consequenties voor de privacy van gebruikers én andere buurtbewoners (getuige deze tweet). En dat blijft niet alleen bij het feit dat buren elkaar mogelijk als ‘verdacht persoon’ bestempelen en elkaar extra goed in de gaten houden.

Ook hoe de buurtapps zelf in elkaar zitten en opereren, leidt soms tot privacyrisico’s en ophef. Een goed voorbeeld hiervan is dat de makers van buurtapp Nextdoor brieven verstuurden binnen woonwijken en deze brieven ondertekenden uit naam van bestaande gebruikers van de app uit de desbetreffende woonwijken. Deze bestaande gebruikers wisten hier echter niets vanaf en hadden dan ook geen toestemming gegeven om uit hun naam contact op te nemen met buurtgenoten.

Ook op andere manieren zijn buurtapps niet altijd even goed voor de privacy van gebruikers. Meerdere gratis aanbieders van buurtapps laten namelijk advertenties zien binnen hun app, om zo inkomsten te genereren.

Die advertenties zijn gericht op specifieke kenmerken van gebruikers, zoals surfgedrag en persoonskenmerken. Bijna de helft van alle onderzochte apps gebruikt gebruikersgegevens ten behoeve van advertenties. Buurkracht, WeAlert en Nextdoor plaatsen bijvoorbeeld tracking-cookies voor gerichte advertenties. Wat daarnaast voor de advertenties wordt gebruikt, zijn adresgegevens. Zo kan een adverteerder op een specifieke woonplaats, buurt of wijk zijn advertenties targeten.

Alles bij de bron; VPNGids


 

Turkije wijzigde in de zomer van 2020 zijn op techbedrijven gerichte wetgeving. Die bedrijven zijn hierdoor verplicht een vertegenwoordiger in het land aan te wijzen.

Met de wet kan het land ook internetverkeer beperken als een bedrijf de regels overtreedt. Critici vrezen dat vertegenwoordigers van bedrijven onder druk gezet gaan worden om bijvoorbeeld sociale media te censureren. 

Volgens ingewijden verzette Facebook zich vorig jaar tegen de wet en had het bedrijf gesteld zich hier niet aan te zullen houden. Meer dan de helft van alle Turkse inwoners gebruikt het sociale netwerk.

Nu blijkt het platform er alsnog voor te kiezen om de regels te volgen. "We hebben net als andere bedrijven besloten een vertegenwoordiger te selecteren om zo de wet te volgen", bericht Facebook. 

Alles bij de bron; NU


 

WhatsApp gaat de geplande aanpassing van zijn gebruikersvoorwaarden uitstellen vanwege de ophef die erover is ontstaan. Met de aanpassing zou gebruikersinformatie worden gedeeld met moederbedrijf Facebook. Volgens WhatsApp is hierover veel verwarring bij gebruikers en is meer tijd nodig om uitleg te geven over datagebruik.

WhatsApp wilde eigenlijk dat de aanpassing op 8 februari van kracht zou worden. Gebruikers moesten akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden, anders verloren ze de toegang tot hun accounts, zo werd eerder deze maand aangekondigd. Deze deadline wordt nu naar 15 mei verplaatst.

Alles bij de bron; NU


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha