Kinderen die zich aanmelden op TikTok worden al vanaf de eerste minuten overspoeld met allerlei onzin over covid, ook als ze daar niet naar zoeken. Dat blijkt uit een onderzoek van de mediawaakhond NewsGuard. De resultaten van een TikTok-onderzoek door NewsGuard, een organisatie die media tegen licht houdt, zijn behoorlijk ontluisterend.

Onderzoekers vroegen negen kinderen tussen negen en zeventien jaar om een account op de populaire videoapp aan te maken. Vervolgens kregen ze de opdracht om de eerste drie kwartier van hun sessie op te nemen.

Uit de opnames blijkt dat acht van de negen kinderen al binnen de eerste 35 minuten foute informatie over Covid-19 geserveerd kregen. Wat daarbij opvalt, is dat vier kinderen de opdracht kregen om geen enkel account te volgen, op geen enkele hashtag te klikken en niet te zoeken naar specifieke onderwerpen. Ondanks die passieve aanwezigheid kregen zij nog steeds valse informatie over covid ingelepeld.

De studie roept ernstige vragen op over de manier waarop TikTok desinformatie bestrijdt op zijn platform. De algoritmes die bepalen welke video iemand te zien krijgt, lijken dit probleem nog te versterken. Volgens technologiesocioloog Ben Caudron moet Europa ook proactiever optreden tegen techgiganten, en meer bepaald hun algoritmes. “Net zoals experts waken over onze voedselveiligheid, zouden er ook experts moeten worden aangesteld die waken over onze algoritmeveiligheid.”

Alles bij de bron; deMorgen


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha