WhatsApp oefent ‘onnodig veel druk’ uit op zijn gebruikers om de nieuwe gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid te accepteren. Dit stellen de consumentenorganisaties en hun koepelorganisatie BEUC in een verklaring. Sinds begin dit jaar stuurt WhatsApp zijn gebruikers meldingen om wijzigingen in de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid te accepteren. 

Verder stellen de Consumentenbond en consorten dat de voorwaarden niet transparant en slecht te begrijpen zijn, vooral als het gaat om de overdracht van persoonlijke gegevens aan Facebook en andere bedrijven. ‘Hierdoor is het voor consumenten onmogelijk om te overzien wat de gevolgen voor hun privacy zijn als ze instemmen’, aldus de consumentenorganisaties die willen dat de Europese autoriteiten ingrijpen.

Naast de Consumentenbond en koepelorganisatie BEUC nemen consumentenorganisaties uit Frankrijk, Griekenland (twee keer), Noorwegen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië aan de actie deel. Zij dienen de klacht in bij de Europese Commissie en het Europese netwerk van consumentenautoriteiten. 

Alles bij de bron; Volkskrant


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha