Sociale netwerken

De Hamburgse privacywaakhond heeft een spoedprocedure tegen Facebook gestart om het bedrijf te verbieden WhatsApp-gebruikersdata voor Facebook-doeleinden te gebruiken. De toezichthouder start de procedure vanwege WhatsApps nieuwe voorwaarden...

...De HmbBfDI 'vreest' dat met de nieuwe voorwaarden, Facebook de WhatsApp-gebruikersdata zal gebruiken voor marketingdoeleinden en om gebruikers advertenties te laten zien. Johannes Caspar, commissaris van de toezichthouder, zegt dat er 'voor zover bekend' nog geen toezichthoudend onderzoek is geweest naar het dataverkeer tussen WhatsApp en Facebook. Het onderzoek is volgens Caspar nodig om 'het onwettig en massaal delen van data' te voorkomen. Ook wil Caspar stoppen dat op 'miljoenen mensen' onwettig druk wordt uitgeoefend om met de WhatsApp-voorwaarden akkoord te gaan.

De toezichthouder wil voor 15 mei een beslissing hebben genomen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De AVG beschermt de privacy van kinderen onvoldoende. Daarom zijn aanvullende regels nodig. Dat concludeert de Consumentenbond, die de positie van deze kwetsbare groep in de wet liet onderzoeken. 

Hoewel de AVG voorschrijft dat platforms ‘specifieke bescherming’ moeten bieden aan kinderen, laat de wet grotendeels in het midden hoe ze dat precies moeten doen. Slechts 2 artikelen in de wet gaan over dit onderwerp. En daarin staat alleen iets over de ouderlijke toestemming. En de verplichting van platforms om duidelijk te zijn over welke persoonsgegevens ze verzamelen en hoe ze die verwerken. 

‘Volstrekt onvoldoende,’ vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘De ouderlijke toestemming is meestal kinderlijk eenvoudig te omzeilen. Bovendien kun je van kinderen niet verwachten dat ze kunnen overzien wat de gevolgen zijn van hun toestemming voor het verzamelen van hun gegevens.’ 

Dat de wet onvoldoende bescherming biedt, blijkt wel uit een steekproef bij Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat en Youtube. Al deze platforms verdienen juist aan het profileren van kinderen en het tonen van gepersonaliseerde reclame. 

‘Wat ons betreft zouden van kinderen helemaal geen marketingprofielen gemaakt mogen worden. Bedrijven kunnen prima adverteren rondom content die voor kinderen is bestemd. Maar zolang ze niet volwassen zijn, is profileren en persoonlijk adverteren uit den boze. Daarom zijn extra regels nodig. En daar moeten het Europese samenwerkingsverband van toezichthouders (de EDPB) en de AP voor zorgen.’

Alles bij de bron; Consumentenbond


 

Twitter vestigt een dochterbedrijf in Turkije om tegemoet te komen aan de omstreden internetwet die afgelopen jaar door de regering van het land werd aangenomen.

Het socialemediaplatform zwicht daarmee net als Facebook voor de eisen van de Turkse overheid. Socialemediabedrijven met meer dan een miljoen gebruikers zijn sinds afgelopen jaar verplicht om een eigen vertegenwoordiger en afdeling in Turkije te hebben, die op het matje kunnen worden geroepen door de overheid.

Die vertegenwoordiger moet binnen 48 uur op klachten over berichten kunnen reageren. Doet het bedrijf dat niet, dan kan de Turkse overheid de toegang tot de site stremmen of een boete opleggen.

Facebook, YouTube, Instagram, Twitter en TikTok kregen in 2020 al miljoenenboetes van Turkije omdat ze zich niet aan de wet hielden. Twitter mag sinds begin dit jaar niet meer adverteren in het land.

Alles bij de bron; NU


 

Datingapp Tinder gaat technologie invoeren waarmee (voorlopig alleen Amerikaanse) gebruikers van de app kunnen controleren of hun match een crimineel verleden heeft.

Het moederbedrijf van Tinder kocht onlangs de non-profitorganisatie Garbo, dat online checks uitvoert om veilig te daten. Op Garbo, worden onder meer arrestaties, veroordelingen en geweldsmisdrijven geregistreerd. Op basis van naam en telefoonnummer kan een check op een persoon worden gedaan.

Volgens Tinder zal de extra service niet gratis zijn. Onbekend is of en wanneer Garbo op andere apps wordt gezet dan wel in andere landen wordt ingevoerd.

Bron; Cops-in-Cyberspace


 

WhatsApp kondigde op 7 januari aan dat het zijn algemene gebruiksvoorwaarden gaat aanpassen. Onder de nieuwe voorwaarden krijgen WhatsApp en Facebook de mogelijkheid om gebruikersdata met elkaar uit te gaan wisselen.

De meeste nieuwe bepalingen gelden niet voor gebruikers uit de Europese Unie, omdat het delen van data tussen WhatsApp en Facebook door de EU is verboden.

Desondanks is de discussie ook niet onopgemerkt gebleven bij Nederlandse gebruikers, zo blijkt uit een representatief onderzoek van Telecompaper binnen het Consumer Insights Panel, uitgevoerd in februari 2021. Bijna een op de vijf (18%) Nederlanders geeft in dit onderzoek aan vanwege de gewijzigde gebruiksvoorwaarden van WhatsApp van plan te zijn gebruik te gaan maken of over te stappen naar andere messaging-diensten zoals Signal of Telegram of zelfs helemaal te willen gaan stoppen met het gebruik van WhatsApp. 

Voor WhatsApp is het meer verontrustend dat veel gebruikers een geleidelijke overstap maken. Met ieder negatief bericht over WhatsApp zien concurrerende messaging-diensten een piek in het aantal nieuwe aanmeldingen. 

Vooral het aantal gebruikers van Telegram is gestaag aan het groeien en dus ontwikkelt de messaging-dienst zich op de achtergrond steeds meer tot een alternatief voor WhatsApp. Signal is aanzienlijk kleiner. Het aantal gebruikers van Signal zou in januari door het sentiment rondom WhatsApp verdubbeld zijn van 20 naar 40 miljoen.

Alles bij de bron; TelecomPaper [gratis registratie nodig]


 

De sociale media-app Instagram verbiedt binnenkort meerderjarige gebruikers om nog berichten te sturen naar jongeren onder de 18 jaar, die hen niet volgen. Zo wil Instagram zijn platform veiliger maken voor jonge mensen. Verder zullen tieners ook een veiligheidsmelding zien opduiken als zij chatten met een ‘verdachte’ volwassene. 

Als een ‘onbekende’ meerderjarige gebruiker in de toekomst een privébericht stuurt naar iemand onder de 18 jaar, zal die persoon een melding krijgen dat privéchatten niet mogelijk is. Instagram beweert dat het daarvoor nieuwe “kunstmatige intelligentie en machine learning-technologie” ontwikkelt om te proberen iemands leeftijd te detecteren. 

Verder zullen jongeren ook zelf een melding krijgen, als zij chatten met een gebruiker met een ‘verdacht profiel’, die ze dus wel volgen. Denk hierbij aan mensen die bijvoorbeeld een groot aantal vriendschaps- of berichtverzoeken sturen naar mensen onder de 18. De jongere zal de keuze krijgen om te blijven sturen of de gebruiker te rapporteren of te blokkeren. 

Alles bij de bron; HLN


 

Gezellig kletsen in Clubhouse-rooms: een miljoen Nederlanders doet het inmiddels. De audio-app neemt het intussen niet zo nauw met de privacy – van gebruikers, maar ook van mensen die zelf niet op Clubhouse zitten...

...Waar zoekt Clubhouse de grenzen van het toelaatbare nog meer op?

Als een gebruiker Clubhouse toegang geeft tot zijn of haar contactenlijst, uploadt de app die gegevens naar een eigen server. Daar worden persoonlijke profielen opgebouwd van de contacten – mensen die dus zelf Clubhouse helemaal niet gebruiken. Volgens Eskens is die werkwijze een inbreuk op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Europese privacywet. De app mag niet zomaar een database opbouwen met contactpersonen van Clubhouse-gebruikers. 

Clubhouse gebruikt allerlei psychologische trucjes om gebruikers akkoord te laten gaan met het delen van hun contactenlijst. Zo is het woord ‘ja’ dikgedrukt en in een groter lettertype opgemaakt, en wijst een emoji van een vinger op de ja-optie. 

Alles bij de bron; NRC


 

Clubhouse is een app die gebruikers audiogesprekken met elkaar laat voeren. De app werkt met digitale kamers waarin je sprekers en luisteraars hebt. De kamers kunnen over allerlei onderwerpen gaan en kunnen openbaar of juist afgeschermd zijn.

Als je een account aanmaakt bij Clubhouse vraagt de app om bepaalde informatie en gebruikt het ook cookies om je te volgen en bij te houden wat je in de app doet. Het bedrijf zegt al deze informatie niet te verkopen en alleen te verzamelen voor marketingdoeleinden, om de app te verbeteren en om aan wetgeving te voldoen. 

Clubhouse voor een belangrijk deel is gebouwd op software van het Chinese Agora. Clubhouse zelf zegt bepaalde verbindingen met Chinese servers te hebben verbroken. Tegelijkertijd zegt Clubhouse niet dat het geen verbinding meer maakt met Chinese servers en is het onduidelijk hoe de informatie wordt versleuteld. Het is daarom moeilijk te zeggen hoe veilig je gesprekken en data bij Clubhouse zijn. 

Maar het bedrijf kan ook iets van je weten als je nog geen Clubhouse-lid bent. Wanneer je als lid nieuwe gebruikers wil uitnodigen, vraagt Clubhouse toestemming om je adresboek in te zien. Je kan geen gebruikers uitnodigen zonder dat je die toestemming geeft.

Om erachter te komen hoeveel Clubhouse-leden iemand kent, vergelijkt de app telefoonnummers uit verschillende adresboeken. Clubhouse legt niet uit hoe ze dat precies doen. Mogelijk staan deze gegevens op centrale servers. Dat zou betekenen dat Clubhouse al informatie over je heeft, ook al ben je nog geen Clubhouse-lid.

Ook neemt Clubhouse zelf alle gesprekken op om te kunnen modereren. Dit alles hoeft niet direct een reden te zijn om de app te weren, maar het is zeker geen plek waar je je diepste geheimen moet delen.

Alles bij de bron; NU


Facebook gaat het zijn gebruikers in Australië weer mogelijk maken om nieuws te delen en te lezen, zegt minister van Financiën Josh Frydenberg dinsdag. De regering heeft beloofd om wijzigingen aan te brengen in de wet die Facebook en Google zou verplichten om te betalen voor links naar nieuwsartikelen.

Australië heeft beloofd duidelijkere richtlijnen op te stellen over hoe nieuwsmedia en digitale platformen met elkaar moeten onderhandelen. Het land wil dat nieuwsplatformen, die geld verdienen aan nieuws, de mediabedrijven betalen voor links, tot ongenoegen van de techgiganten.

Volgens Facebook heeft de Australische regering enkele regels verduidelijkt. "We behouden de mogelijkheid om te beslissen welk nieuws op Facebook verschijnt, zodat we niet automatisch verplicht zijn om te onderhandelen (met nieuwsorganisaties, red.)", aldus een vertegenwoordiger van het bedrijf.

De Australische gedragscode voor sociale media wordt gezien als een pilot voor wetgeving wereldwijd. 

Alles bij de bron; NU


 

Wie WhatsApp wil blijven gebruiken, zal akkoord moeten gaan met de nieuwe voorwaarden. Wie dat niet doet, kan vanaf 15 mei geen berichten meer lezen en versturen, meldt WhatsApp op zijn website.

Langdurig inactieve WhatsApp-accounts worden op termijn verwijderd: dat gebeurt na vier maanden zonder activiteit. Na 15 mei is het nog steeds mogelijk om de nieuwe voorwaarden zonder problemen te accepteren, zolang gebruikers daar maar niet langer dan vier maanden mee wachten.

De nieuwe voorwaarden van WhatsApp worden sinds begin dit jaar voorgesteld en waren direct al omstreden. Wie akkoord gaat, geeft toestemming voor het delen van data tussen WhatsApp en moederbedrijf Facebook. Maar dat geldt niet voor Nederlandse gebruikers, want in de EU is zulke datadeling verboden.

Alles bij de bron; RTL


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha