Auto's zitten anno 2021 vol met sensoren. Ze registreren wat je doet met je stuur en je pedalen, wat je wielen doen, wat je motor doet en ga zo maar door. Alles om ervoor te zorgen dat jij met je vierwieler van A naar B komt.

Die data blijft echter lang niet meer alleen in je auto zitten, maar wordt steeds vaker gebruikt door allerlei andere bedrijven, overheden en organisaties voor hun eigen doeleinden. Neem Rijkswaterstaat, dat gegevens van auto's wil gebruiken om wegen beter te kunnen onderhouden en sneller te kunnen strooien. Autofabrikanten gebruiken de data weer om hun auto's te verbeteren. Hiervan is Tesla het bekendste voorbeeld; het gebruikt data uit auto's die met Autopilot rijden om Autopilot te kunnen verbeteren. En in Nederland bieden enkele verzekeraars, waaronder de ANWB, aan de premie te verlagen in ruil voor gegevens over het rijden.

Hoewel die autodata nu al wordt gebruikt, staat dit gebruik waarschijnlijk nog in de kinderschoenen, stellen experts. Daarom is het belangrijk om ons nu te verdiepen in de auto als gegevensdrager. Hoe wordt die data nu gebruikt en welke ontwikkelingen komen er nog aan? Maar ook: hoe zit het met pdfje privacy en de transparantie?

Alles bij de bron; Tweakers [plus-artikel; registratie nodig]


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha