Uw volgende bed wordt een ‘slim bed’. Uitgerust met allerlei sensoren en verbonden met het internet, biedt dit bed spannende nieuwe functies voor uw gezondheid en uw slaapplezier. Zo registreert het bed uw ademhaling en slaapcyclus. Kleine elektromotoren bij de veren kunnen u masseren, snurken en apneu voorkomen, en u wekken volgens uw natuurlijke slaapritme.

Daarnaast houdt het slimme bed de hygiëne in de gaten. Wist u dat uw huid continu vervelt en deze cellen allemaal in de bovenlaag van uw matras terechtkomen? Deze voeden vervolgens koloniën aan huisstofmijt, bacteriën en schimmels. Maar het slimme bed is deze beestjes te slim af. Sensoren leggen vast hoeveel van de ongewenste stoffen vrijkomen en het bed bestelt zelf tijdig een nieuw afritsbare bovenlaag.

Uw smart bed inkruipen wordt heerlijk. Of ligt hier een bedluisje onder de matras?

Techbedrijven die deze nieuwe slaapdiensten ontwikkelen hebben andere doelen dan het verhogen van uw slaapplezier. Zij willen uw meest intieme data verzamelen, analyseren en doorverkopen aan adverteerders. Daar zit groot geld in.

Wanneer heeft de consument schoon genoeg van al deze technologische indringers? Vindt de Nederlandse burger het te ver gaan wanneer die, na een onrustige nacht, de volgende ochtend zijn smartphone of tablet pakt en er direct een online reclame voor slaapmiddelen verschijnt? Of een commerciële boodschap voor seks-tips, relatietherapie of scheidingsadvocaten?

Vanaf 25 mei 2018 moet elk in de EU opererend bedrijf zich houden aan de nieuwe Europese privacyregels: de Algemene Verordening Gegevensbescherming, maar de techgiganten zijn hard bezig om een manier te vinden om uw slaapgegevens toch in te zetten voor gerichte reclame. Zelfs als u dat zelf niet wilt. Ook zullen beddenbedrijven nieuwe verdienmodellen gaan verkennen. Straks kopen we geen eigen bed, maar abonneren we ons op een slaapcomfortdienst...

...De vrees voor ongewenste pottenkijkers geldt niet alleen voor bedden. Een goede oplossing voor deze sector kan een basisprincipe gaan vormen voor werkelijk alle datadiensten. Nou daar zit écht groot geld in! De tijd dat vreemde bedrijven vrijelijk in onze zeer persoonlijke data kunnen graaien, moet straks tot het verleden behoren. Pas dan kunnen we gerust gaan slapen.

Alles bij de bron; FD [inloggen noodzakelijk]


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha